tirsdag 29. juli 2014

Bokhyllelesing 2: Afrika

Som en del av det å følge opp leseutfordringa til Bjørg, vil jeg her oppdatere lesesirkelen løpende med oppsummeringsinnlegg, slik at alle lesesirkeldeltakere lettere kan finne hverandre og deretter diskutere bøkene de har lest. Oppsummering for første runde fins på Bjørgs side, så gå dit dersom du ønsker å lese om bøker fra februarutfordringa, da vi leste skandinaviske bøker fra 1900-tallet.

Fra 17. - 23. mars var det runde to i lesesirkelen, og da var utfordringa å lese ei bok fra Afrika. I denne runden var flere forståelser av temaet lov: Bøker med handling fra Afrika eller bøker skrevet av forfattere fra Afrika - eller begge deler. Dersom du ikke finner deg sjøl på lista under, eller dersom titler, forfattere eller lenker er feil, legg gjerne igjen en kommentar slik at jeg får retta det opp.

- Ingalill leste Aké av Wole Soyinka
- Monika leste Trekket mot nord av Tayeb Salih
- Silje leste Den fremmede av Albert Camus
- Birthe leste Den afrikanske farm av Karen Blixen
- Hedda leste Jorden rundt på 80 dager av Jules Verne

Jeg savner tilbakemelding fra BjørgMoonstarNinaMarianneAnnaElisabethHaruhi og Anita, som alle hadde meldt seg på utfordringa i forkant. Har dere lest?

Neste oppsummering er om runde tre i lesesirkelen, da vi leste europeiske klassikere i månedsskiftet april-mai. Gi meg ei lenke og du blir med på lista!

12 kommentarer:

  1. Så fint at du følger opp denne leseutfordringen! Jeg har vært med på runde 4 og 5, ellers er jeg ikke påmeldt flere bøker. Skal saumfare bokhyllen og se hva jeg finner :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, gjør det! Koselig om du er med:)
      Har du lenker til det du har vært med på?

      Slett
    2. 1. Löwensköld-trilogien bind 2: http://birtviko.blogspot.no/2014/02/charlotte-lowenskold-selma-lagerlof.html

      2. Den afrikanske farm: http://birtviko.blogspot.no/2014/05/den-afrikanske-farm-del-ii-karen-blixen.html

      4. Den ensomme polygamisten: http://birtviko.blogspot.no/2014/06/den-ensomme-polygamisten-brady-udall.html

      5. Om kjærlighet og skygge: http://birtviko.blogspot.no/2014/07/om-kjrlighet-og-skygge-isabel-allende.html

      Slett
    3. Tenkte å lese "Hundre hemmelige sanser" av Amy Tan i september, og "De krenkede" av Åsne Seierstad i runde syv :)

      Slett
    4. Så bra at du er med videre også! Da mangler du bare en Nobelprisvinner for å gjøre lista komplett;)

      Slett
    5. Hehe, ja da må jeg gjennomgå hyllene mine grundig :)

      Slett
  2. Hei Hedda,

    jeg var med på runde tre og fire :) Europeisk klassiker var "Tilværelses uutholdelige letthet" og her er linken: http://groskrosverden.blogspot.no/2014/05/bokhyllelesing-ii.html

    Og runde fire da leste jeg "Snøbarnet" av Eowyn Ivey og her er linken: http://groskrosverden.blogspot.no/2014/06/bokhyllelesing-iii.html

    Jeg skulle også ha vært med på denne runden med ga opp, da boken virket så kjedelig på de første sidene. Men jeg er med på de tre neste rundene da :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for lenker! Jeg skal få deg med på oversikta, innlegg for tredje runde kommer om et par dager. Hvilken bok var det du begynte på til Spania-runden? Håper du har funnet gode bøker for høsten!

      Fortsatt god sommer!

      Slett
    2. Hei Hedda, jeg ga opp en bok av Isabelle Allende, den som heter "Aurora - et portrett i sepia" eller noe sånt. Har lest mye av Allende før og likt, men denne bestemte jeg meg for å vente litt med til en annen gang.

      Når det gjelder Asia boka så skal jeg lese "Jeg kommer med en gang" av Shin Kyung-Sook, den samme som skrev "Ta vare på mamma" som er en veldig fin bok. Så den gleder jeg meg til. Så skal jeg lese "Slakteren" av Øystein Wiik i runde sju og Mario Vargas Llosa sin bok: "Tante Julia og han som skriver i runde åtte. Så planene er klare :)

      Fortsatt god sommer til deg også :)

      Slett
    3. Det var sikkert lurt gjort. Jeg har ikke lest noe av Allende enda, så jeg veit ikke helt hvordan hun er. Men du har funnet fram flotte bøker til de neste rundene! Blir spennende!

      Slett