søndag 2. november 2014

Høstlesing, del III

- November er så trist og grå, men nyttig likevel, heter det i ei vise hos Alf Prøysen (1914-1970). Og det må jeg jo bare si meg enig i, med så mye som skal tenkes og leses og skrives denne måneden! Helst skal jeg nemlig presentere et fullstendig masteroppgaveutkast ved slutten av måneden, men jeg veit at det ikke går. Men kanskje jeg kan få til et halvt, eller tre kvart? Jobbe må jeg i alle tilfelle uansett, og sjøl om det i perioder er vanskelig og slitsomt, er det også veldig spennende og utrolig moro. Særlig når en ser at arbeidet går framover! 

I dag tok jeg meg en halv fridag og gikk tur i skogen med familien. Det er veldig hyggelig når vi faktisk kan komme et stykke av sted før den yngre garde vil ha pause og mat. En topp kom vi til og med opp på! Og fordi det regna, blåste godt og var en del tåke, var det innmari godt å komme hjem og inn, skrelle av seg regntøyet og fyre i peisen. En stille stund med lesing på sofaen var midt i blinken for oss alle. Og slik har det forresten gått med lesinga i oktober, og dette planlegger jeg for november:

Ragnhild Jølsen
Ja, det er vel ikke akkurat noe sjokk at jeg enda ikke har kommet i gang her. Men jeg har lyst til å lese Jølsen nå i høstmørket, og håper fortsatt at anledninga snart byr seg. Boka ligger klar og er glatt og blå på omslaget. Men som jeg skreiv sist - arbeidet med masteroppgava må komme først.

Sturlason & Henriksen
Sagaradarparet, hvis utgivelser kommer godt med både i det faglige arbeidet og når jeg skal kose meg. Progresjonen er liten, men utbyttet er stort. Dessuten er vel Snorre Sturlason et slags evighetsprosjekt, når en bruker så mye tid på å tenke etter og sette fortellingene inn i en konkret historisk kontekst, slik som jeg gjør. Men det er gøy!

Biskop Arnes saga
I midten av måneden var det niende runde i biografilesesirkelen til Ingalill, og vi skulle lese om alternativere. Jeg valgte meg Biskops Arnes saga av en totalt ukjent, mest sannsynlig geistlig middelalderforfatter, og bomma litt på kategorien. Han Arne var nemlig ikke så fryktelig alternativ som jeg trodde, og mer om det kan du lese her. Men det var fint å lese om biskopen likevel, og lesekryss blei det.

E. M. Forster 
I begynnelsen av måneden fullførte jeg og skreiv om Et rom med utsikt, ei passelig koselig bok om det småturbulente kjærlighetslivet til miss Lucy Honeychurch, som er lagt til den britiske, øvre middelklasse like etter inngangen til 1900-tallet. Jeg leste denne i stedet for den unevnelige romanen til franskmannen Michel Houellebecq, som egentlig stod for 1001-bokbidraget i september. Lesekryss! 

Siri Hustvedt  
En fortsatt planlagt samlesing med Silje i løpet av høsten. Jeg ser fram til å lese Når du ser meg, og andre som er interesserte, kan gjerne hive seg på, de også.

Cora Sandel 
For tida er jeg halvveis i bok to om Alberte, Alberte og friheten. Jeg leser sammen med Birthe, og koser meg veldig med både stemning og språk, som denne gangen er henta fra kunstnerlivet i Paris, så det går ganske langsomt. Regner med å bli ferdig i løpet av uka som kommer, og håper å kunne lese ferdig den siste boka om Alberte før juleforberedelsene tar til for fullt.

Jung Chang
Det var ei bok fra Kina som stod på plakaten hos Line i oktober. Men på grunn av ei viss masteroppgave hadde jeg ikke tid til å lese ei femhundresiders historisk tirade akkurat nå, sjøl om Ville svaner: Tre døtre av Kina sikkert er veldig god. Jeg får ta den igjen en annen gang. Men fordi jeg ikke ville hoppe helt over alle 1001-bøker, valgte jeg meg derfor noe helt anna.

Aldous Huxley
Nemlig denne karen! To hundre sider virka mye mer overkommelig mellom sagalesing og metodisk arbeid, sjøl om visjonene og samfunnet som skildres i Vidunderlige nye verden er nokså umulige å svelge. Men det var ei 1001-bok, dette også, og jeg kan derfor innkassere et fint lesekryss.

Merethe Lindstrøm
Til sjuende runde av Bjørgs leseutfordring i oktober skulle vi lese ei hvilken som helst bok fra 2000-tallet. Leseuka var fra mandag 13. til søndag 19., men det blei helt umulig for meg å bidra med noe som helst på grunn av studiearbeidet. Men jeg fikk i det minste valgt meg ei bok av Merethe Lindstrøm og skal, når jeg er i mål med Sandel, lese den. Så til alle dere andre som kanskje også har glemt, fortrengt eller ikke hatt tid til bokhyllelesinga i oktober - her kommer en ny sjanse! Ta den, og få et lesekryss!

Salman Rushdie
Månedens 1001-bok hos Line nå i november er Salman Rushdies nokså omfattende roman Midnattsbarn. Jeg frykter den blir vraka her på grunn av tidspress, men fordi jeg har hele måneden på meg til å lese, skal jeg ikke si noe endelig enda. Jeg har lyst til å lese den, og den fins allerede i hylla, så forutsetningene er i alle fall på plass. Tida vil vise hvordan det går.

En navnløs en
Siste og åttende runde i Bjørgs leseutfordring går av stabelen den siste uka i november. Og temaet for uke 48 er rett og slett å lese ei bok av en forfatter som har mottatt Nobelprisen i litteratur. Jeg har, som dere ser, ikke bestemt meg for hvem eller hva jeg skal lese enda, men koser meg veldig med å velge. Her er en nesten garantert ei god bok! Fordi dette er siste runde i leseutfordringa for 2014, kan dere gjerne begynne å tenke på kategorier for 2015. Er det noe spesielt dere ønsker dere? Sjangre, epoker, språk, land, temaer? Kom med det!

Til sist ønsker jeg dere alle fine, lange høstkvelder med mange gode bøker. Kos dere!

6 kommentarer:

  1. Første del av november var så fin, med sine lysende høstfarger og oppholdsvær, før stormene og silregnet tok til for fullt her på vestlandet! Men nyttig, ja :)
    Så du bør være ferdig med et utkast til oppgaven i slutten av måneden, håper du får til så mye som mulig. Må si du er ambisiøs med tanke på romanene, og jeg er spent på hvor langt du er kommet med Alberte - skal vi sette en dato? Jeg har ikke kommet halvveis ennå, men kan kanskje sette inn en stormlesing :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er regn her også, om det er noen trøst;) Det betyr at en har enda en unnskyldning til å sitte inne og lese! Jeg er snart ferdig med Lindstrøm og vurderer å gi meg i kast med Rushdie, men den er så tjukk! Må gruble litt til. Kanskje finner jeg ei anna 1001-bok.

      Vi kan f.eks. skrive om Alberte til helga, 15./16.? Hvis det passer? Opp til deg, jeg har lest, men trenger nok noen dager på å formulere meg.

      Slett
  2. Merethe Lindstrøm skulle jeg gjerne lest mer av, "Dager i stillhetens historie" likte jeg godt. Rushdie har kommet helt i bakgrunnen må jeg innrømme og om den er så tykk vil lesingen bli veldig på etterskudd. Men Alberte: jeg klarer ikke til helgen, men helgen etter skal jeg være klar :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hun er veldig god, og absolutt lesverdig, så det håper jeg du får til. Min utgave av "Midnattsbarn" er fra Bokklubbens Verdensbibliotek, og er på over 500 sider. Er litt skeptisk sjøl, for det er ikke moro å havne på etterskudd. Tenker å kanskje ta ei anna 1001-bok nå, og heller lese Rushdie i desember.

      Den er grei, da blir det Alberte rundt 22./23. Blir spennende å lese omtalen din!

      Slett
    2. Alberte har jeg ikke kommet i mål med dessverre, men poster anmeldelse så snart boken er ferdiglest. Ser i sidemenyen at du har skrevet slik vi avtalte, men jeg skal ikke lese den før min er klar. Beklager så mye - satser på mer strukturert lesing neste gang (håper du fortsatt vil samlese siste Alberte-boken) :)

      Slett
    3. Helt i orden, Birthe! Som småbarnsmamma har jeg full forståelse for at ting ikke alltid går som planlagt;) Gleder meg til å lese omtalen din, og til å gå fatt på siste bok. Den ligger klar - sjølsagt vil jeg lese!

      Slett