onsdag 15. april 2015

Besøk nr. 100 000!

Kjære alle sammen, for bare ett år sida passerte denne bloggen visning nummer 50 000, noe som var veldig stort for meg da det skjedde. Lite visste jeg at det skulle ta så kort tid å nå neste milepæl, og at det skulle være så moro! Men nå har jeg altså nådd 100 000 - hundre tusen! - sidevisninger etter nesten seks år med blogging. De første to åra var bloggen et svært privat og ganske hemmelig prosjekt med ei anna nettadresse og helt andre temaer. Etter hvert fant jeg så ut at det var litteraturen og bøkene som skulle være min røde tråd. Det var dette jeg hadde lyst til å skrive om, kanskje behov for å skrive om også. Men fortsatt var det ingen som visste om bloggen, og jeg visste ikke om så mange andre, jeg heller.

I løpet av 2011 og 2012 skulle dette endre seg en smule, og jeg gikk fra å være en enslig nettskribent til å ta del i et større litterært fellesskap med andre. Etter det har det bare balla på seg med utrolig mange interessante bøker, forfattere, innlegg, bloggere, følgere, diskusjoner, samlesinger og lesesirkler. Og sjøl om det er litt jobb med både lesinga og skrivinga, er det aller, aller mest moro, fordi dere andre er der ute, og dere leser og tenker og skriver og bidrar til at litteraturen får den plassen den fortjener. 

Noe av det som er mest spennende, er å bli introdusert for og lese forfattere og bøker jeg ikke kjenner til. Det er interessant å lese andres lesninger av både nytt og gammelt, kjent og ukjent. Det er kos å hente fram ei gammel yndlingsbok, eller en kjent klassiker av en solid, seriøs forfatter og virkelig fordype seg - gjerne sammen med dere andre. Det er gøy å leike med tekst og med litteratur, og å ta på seg ulike lesebriller. Men det er også viktig å ta litteraturen på alvor, på dens egne premisser, sjøl om det kan være vanskelig. Av og til er det derfor krevende å utforme innlegg, men det er verdt det når stil, form og innhold blir en velfungerende enhet. 

Ved forrige milepæl skreiv jeg noe av det følgende, og jeg gjentar det nå, fordi jeg fortsatt mener det helt oppriktig: Tusen takk til deg som leser, enten du er her stadig vekk, av og til eller bare en gang i blant. Jeg håper du finner det jeg skriver om interessant, spennende eller tankevekkende. For meg er det ikke så nøye om vi er enige eller ikke, så lenge det er noe å hente for oss begge i innleggene: et nytt perspektiv på ei bok, ei annerledes vinkling på et tema, en bevisstgjøring av hvilke litterære virkemidler som brukes, intertekstuelle tråder mellom verk eller litterære strømninger på kryss og tvers i tida. Målet er ikke at bloggen skal passe for alle, men at mange kan finne en litterær tråd her, som de kan nøste videre på i eget tempo.

Jeg håper jeg klarer å formidle de litterære trådene jeg nøster på videre til deg som leser. Jeg håper at leseglede og skriveglede smitter, at du blir berørt, får en ny tanke eller blir skikkelig sint. Og at du roper ut om det, hvis du har behov for det. Og til sist håper jeg at du vil følge meg videre på vei mot neste milepæl.

6 kommentarer:

  1. Gratulerer med ny milepæl!
    Ja, jeg følger, leser og kommenterer av og til. Det er spennende og lærerikt, og jeg får tips om mange bøker som er i utkanten av min informasjonsboble. Det trenger en jo, enten en leser boka eller bare leser om boka. Jeg setter stor pris på dine grundige og reflekterte innlegg, og er veldig glad for at du tar litteraturen på alvor! Det at du viser forfatterens forsøk respekt, synes jeg er viktig. En holdning som gjør oss alle godt, enten det er snakk om et stort romanprosjekt eller en liten diktsamling. Ønsker deg lykke til videre og ser fram til mange, nye innlegg med kvalitet!
    Trudelutt

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for fine ord! Det var veldig hyggelig. Og jeg setter pris på at du kikker innom, leser og av og til skriver litt:)

      Slett
  2. Gratulerer med 100.000! Lite visste jeg også at denne "private" bloggingen skulle balle på seg etterhvert. Utrolig givende både å lese andres blogger - som din, reflekterte og grundige - og å få tips om forfattere og bøker langt utenfor ens egen opprinnelige lesekomfortsone. Gamle klassikere, nye bookerpris-vinnere, thrillere og interessante sakprosabøker. Og ikke minst bli sparket bak og minnet om at det faktisk kan finnes perler i egne bokhyller som ennå ikke er lest :-) 150.000 er rett rundt hjørnet!

    SvarSlett
  3. Gratulerer med 100 000!! Det skulle bare mangle, så fin blogg du har med gode og grundige omtaler. I tillegg leder du bokhyllelesingen på en strålende måte! Jeg følger med videre mot 150 000 :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så hyggelig, Gro, og tusen takk!

      Slett