søndag 31. januar 2016

Bokhyllelesing 1: Rød bok

Temaet for første runde av Bokhyllelesing 2016 var å lese ei bok med rødt omslag. På alt anna stod du som deltaker helt fritt, så lenge boka var henta fra egne ulesthyller. Nå håper jeg de aller fleste er kommet i mål. Dere som var påmeldt, men som ikke har lest ferdig og/eller skrevet om boka dere skulle lese, er tatt ut av oversikta (men dere er fortsatt å finne på samlesida). Når dere får lest og skrevet, er det bare å gi beskjed i kommentarfeltet under, så vil jeg legge dere til på lista. Hvis du ikke får lest det du skulle likevel, er det også fint om du sier ifra. Om det er noen som oppdager feil her, med titler, forfattere, lenker eller noe annet, så legg gjerne igjen et ord om saken.

Slik gikk det med de røde bøkene:
Hedda leste Troilus og Criseyde av Geoffrey Chaucer
Elida leste The Scarlet Letter av Nathaniel Hawthorne
Beathe leste Folkelesnad av Agnes Ravatn
Tone leste Det røde rommet av August Strindberg
Gro leste Kimen av Tarjei Vesaas
Berit leste Duft av parfyme av Kathleen Tessaro
Åslaug leste Kjærlighetens tango av Carolina De Robertis
Ingalill leste Sisters Brothers av Patrick deWitt
Elisabeth leste The crimson petal and the white av Michel Faber

Før runden begynte, var vi 14 påmeldte, men verken Silje eller Pia hadde valgt seg bøker. Derfor var vi 12 klare lesere. Med noen omrokeringer og utskiftning av bøker underveis, har nå åtte bokhyllelesere kommet i mål med årets første leseutfordring. Ikke verst! Videre veit jeg at Silje er godt i gang med sin bok av Zadie Smith, mens Elisabeth like greit åpna året med en murstein av Michel Faber. Der kommer det innlegg etter hvert som de blir ferdige. Men hva med Monika og Birthe, som leser henholdsvis Jeanette Winterson og Jane Austen, er dere i mål? Eller er leseutfordringa blitt helt borte i kulde og storm? Skriv gjerne noen ord om dere har sniki ut et innlegg i all hemmelighet. Og til alle som leser eller har lest: Bra innsats i første runde!

Det er ei veldig variert leseliste over, noe som viser at det å lese etter farge av og til kanskje ikke er så dumt. I kategorien røde omslag møtes svært ulike bøker, fra alvorstunge og lange til lette og korte. Det leses på norsk og engelsk, det leses gammelt og nytt, underholdning og mer kunstferdige utgivelser, og bøkene er skrevet av både kvinner og menn. Sjangermessig er det likevel ei overvekt av romaner. Som det eneste unntaket har Beathe har kost seg med essays. 

Neste runde av Bokhyllelesing 2016 er i uke 9, fra 29. februar til 6. mars. Da skal vi konsentrere oss om bøker som opprinnelig er skrevet på tysk, enten av avdøde eller nålevende forfattere. Om du vil lese boka på tysk, eller i en norsk oversettelse, er opp til deg. Sjangermessig står du også helt fritt. Jeg har planer om å ta for meg Goethe for aller første gang, og for min del blir det så absolutt på norsk. Jeg gleder meg! 

Hva skal du lese? En ekstra lokkebiff til en skeptiker er at god deltakelse belønnes: Mot slutten av året trekker jeg en heldig vinner som mottar ei bokpakke. Så kom igjen, hiv deg rundt og finn ei bok!

14 kommentarer:

  1. Jeg har lest boka mi og lagt inn omtale på bloggen. Og jeg har sendt svar til deg på din blogg. I dag formiddag la jeg også inn et svar til deg, men ser at det ikke er kommet med. Noe er galt et eller annet sted. Men nå prøver jeg igjen!

    SvarSlett
    Svar
    1. Den er grei, takk for beskjed! Jeg skal naturligvis legge deg til på lista. Så flott at du kom i mål - og beklager bloggkrøll!

      Slett
  2. I neste omgang skal jeg lese Angelica Klusendorfs bok April, som kom ut i 2015. Har lest en bok av henne tidligere, og det ga mersmak.

    SvarSlett
  3. Jeg er ikke med neste gang, rett og slett fordi jeg ikke har noen bok som opprinnelig er skrevet på tysk. Men Goethe da Hedda, det blir spennende! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Den er grei, Gro, takk for at du sier ifra. Det er lov å la seg inspirere av kategoriene også, sånn i tilfelle du kommer over noe likevel;) Ja, jeg gleder meg veldig! (Og håper han innfrir.) Har du lest noe av Goethe?

      Slett
    2. Jeg har aldri lest noe av Goethe, men jeg tok tysk grunnfag en gang, og da hørte jeg mye om Goethe. Han skrev et dikt en gang som ligner på historien om Birkebeinerne, det er så utrolig fint, det har jeg lest mange ganger faktisk. På tysk selvsagt :)

      Slett
    3. Så moro at du leser tysk! Jeg hadde det som valgfag ei stund, men når en ikke holder kunnskapen ved like, forsvinner det jo fort. Heldigvis er det mange språklige likheter mellom tysk og norsk, så jeg klarer å gjøre meg forstått når det trengs:) Si gjerne ifra om du kommer på tittelen til Goethediktet! Hørtes spennende ut.

      Slett
  4. Jeg har lest the Passion av Jeanette Winterson, men ikke fått ordene helt på plass enda. Kommer tilbake med lenke når det er gjort. Den er anbefales så absolutt!

    SvarSlett
    Svar
    1. Den er grei, takk for beskjed!

      Slett
    2. Endelig! http://booksandmonika.blogspot.no/2016/03/trust-me-im-telling-you-stories.html

      Slett
    3. Takk for lenke! Jeg skal legge deg til.

      Slett
  5. Over 800 sider tok lenger tid enn jeg ventet, men i dag har jeg endelig fått skrevet om den. Anbefales på det varmeste!

    http://elbakken.blogspot.no/2016/02/tittel-crimson-petal-and-white-sjanger.html

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg syns du var rask, jeg... Gleder meg til å ta en titt på innlegget. Takk for lenke!

      Slett