mandag 26. september 2016

Klar, ferdig, les!

Hva: Bokhyllelesing 2016, sjuende runde
Kriterier: Les et skuespill av en norsk forfatter
Når: Mellom 26. september og 02. oktober

Påmeldte:
Elida skal lese Et dukkehjem av Henrik Ibsen
Hedda skal lese Folkehelsa av Carl Frode Tiller
Beathe skal lese Peer Gynt av Henrik Ibsen
Åslaug skal lese Kven er redd av Carl Frode Tiller
Ingalill skal lese
Pia skal lese
Berit skal lese
Silje skal lese noe av Henrik Ibsen
Elisabeth skal lese
Birthe skal lese
Ida skal lese Hedda Gabler av Henrik Ibsen

Norske skuespill! De første en tenker på er vel kanskje storheter som Henrik Ibsen og Jon Fosse, og deretter blir det ofte stille. For fins det noen andre? Joda, jeg nevner i fleng: Hulda Garborg, Cecilie Løveid, Sigmund Løvåsen, Jens Bjørneboe, Barbra Ring, Ludvig Holberg, Aslaug Vaa, Marit Kaldhol, Carl Frode Tiller, Vera Henriksen, Nordahl Grieg, Dagny Juel, Edvard Hoem, Arne Lygre, Lise Knudsen og Maria Tryti Vennerød - og naturligvis fins det mange, mange flere også. Her er det mye å ta av, bare en er villig til å leite litt. Dramatikk i bokform er som kjent ikke den sjangeren som leses, anmeldes eller anbefales hyppigst, og nettopp derfor er det hyggelig å løfte den fram.

Jeg er blant dem som har leita, og sjøl om jeg naturligvis fant Henrik Ibsen, jeg også, valgte jeg heller å lese Carl Frode Tiller nå i første omgang. Det er kanskje mest fordi jeg akkurat fullførte siste bindet i Innsirkling-trilogien i forrige runde av Bokhyllelesing 2016, og syns det virka som en god idé å tømme ulesthyllene for Tillerlitteratur. Om det var lurt, gjenstår å se. Uansett har jeg, når Folkehelsa er utlest, lest hele forfatterskapet til Tiller med unntak av de to siste skuespilla. Og det er vel ikke så verst.

Temaet denne gangen er altså å lese et skuespill av en norsk forfatter. Det kan være en komedie eller en tragedie, eller midt i mellom eller noe helt annet, det kan være gammelt eller nytt, oppført eller ikke, det kan være skrevet i Norge eller i utlandet og tematikken kan være akkurat den du sjøl ønsker. Fordelen ved å lese dramatikk er at tyngden skal ligge i replikkvekslingene, i pausene mellom orda og i ulike meningslag. Ulempen er naturligvis at en ikke får det spilt ut framfor seg, alt dette som skuespillerne gjør må en legge til sjøl, og om en ikke klarer å relatere seg til replikkene, blir det vanskelig å komme tett på personene. Også går det så fort -! Vips, er det over, og hva har en egentlig lest? Det er vesentlig å lese sakte nok, da mye ligger i tolkningsmulighetene. Slik blir lesing av dramatikk en øvelse i fokusering og tålmodighet.

Håper dere allerede er i gang med lesinga, og at dere koser dere! Blir du ferdig med både lesing av boka og skriving av innlegget før tida, er det sjølsagt ikke noe i veien for å publisere innlegget så snart du ønsker. Dersom du bruker lenger tid enn den oppsatte uka, er det også greit. Legg i alle tilfelle igjen ei lenke under her, under oppsummeringsinnlegget eller på sida for Bokhyllelesing 2016 når du er ferdig, slik at andre lesesirkeldeltakere finner fram til omtalen din. Er du ikke påmeldt, men har lyst til å delta likevel, er det bare å lese i vei på valgt bok. Beskjed til meg kan gis i etterkant, dersom du foretrekker det, eller du kan delta helt hemmelig. Oppsummeringsinnlegg ventes ei ukes tid etter at lesetida er avslutta, og der inkluderes lenker til alle som er ferdige med sine innlegg. En ekstra lokkebiff til en skeptiker er at god deltakelse belønnes: Mot slutten av året trekker jeg en heldig vinner som mottar ei bokpakke. Så kom igjen, hiv deg rundt og les!

Lykke til!

6 kommentarer:

  1. Eg må sjå om eg greier denne runden, står midt oppi overtakelse av leilighet og flyttekaos så det er sparsomt med tid når kvelden kjem.

    SvarSlett
    Svar
    1. Den er grei, takk for beskjed! Og så spennende med flytting! Har du kjøpt? Lykke til med alt sammen, det er en tidkrevende prosess. Håper du får litt lesetid innimellom:)

      Slett
  2. Hei, denne gangen er ikke jeg med. Rett og slett fordi jeg ikke finner noen bok i bokhylla. Men jeg er med neste runde istedet :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Gro, takk for beskjed. Sånn er det jo av og til! Koselig at du er med neste gang:)

      Slett
  3. Hei igjen!
    Som Gro har jeg ingen uleste skuespill i bokhylla, men hvis vi ser litt stort på det (og det gjør vi vel?) så dukket Alf Prøysens "Trost i taklampa" opp, og den er i det minste satt opp på en rekke teaterscener rundt omkring... Altså ikke et opprinnelig teaterstykke, men litt bearbeidet- og Prøysens eneste voksenroman BØR jo befris fra ulesthylla!
    Har så vidt begynt å lese, den er kort, men jeg rekker (innlysende nok) ikke i mål på normert tid denne gangen heller, men det blir!
    Kos deg med høst og gode lesestunder!

    SvarSlett
    Svar
    1. Les i vei! Det viktigste her er å bli inspirert til å lese ut av ulesthyllene, og om du ikke har dramatikk, er det uendelig mye bedre å lese Prøysen enn å ikke lese! Så kos deg masse, boka er fin:)

      Takk det samme, Berit!

      Slett