lørdag 14. januar 2017

Leseåret 2016

Leseåret 2016 er for lengst omme, og vi er godt inne i 2017 allerede. Jeg har sett leselister, oppsummeringer og lesemål bli publisert i i alle fall tre uker, noe som betyr at jeg henger litt etter. Mange av dere har kanskje rukket å lese flere bøker i det nye året også. Her går det litt langsommere, framdeles, får jeg vel si. 2016 har vært et langsomt leseår, med mange omfattende og omstendelige utgivelser. Jeg har brukt lang tid, men jeg har kost meg. Totalt blei det 53 leste bøker i 2016, noe bedre enn året før. Og bare det er nok til å gjøre meg fornøyd - målet var 50 titler - i tillegg til det faktum at jeg har lest mange gode bøker.

2014 står fortsatt som rekordåret over alle rekordår, med 150 leste titler. Jeg har erkjent for lenge sida at det kanskje bare skjer når en skriver master og må sanke inn uhyggelig mye kunnskap, eventuelt når barna har flytta hjemmefra og en nylig har fått en mer langvarig sjukemelding. Ikke noe jeg trakter etter sånn umiddelbart, altså. Men er en tredjedel av 150 bøker godt nok? Ja, det er da det. For livet tar den tida det tar, uavhengig av hvor mye jeg har lyst til å lese. Det viktigste er at lesegleden er der, og at jeg har gode leseropplevelser.

Antallet tilsvarer 4,41 bøker per måned. Jeg har lest nesten hver eneste dag, om ikke annet mens jeg har pussa tenna og før jeg har lagt meg om kvelden. Jeg har også skrevet om de aller fleste titlene, noen i samleinnlegg, noen svært grundig. Kun ni bøker er blitt forbigått i stillhet. Totalt er det blitt 100 innlegg for 2016, noe som betyr at jeg skreiv litt hyppigere enn hver fjerde dag. Det er omtrent samme nivå som i fjor, som ønska, og også noe jeg kunne tenke meg å videreføre i år.

Fjorårets bokfordeling er videre slik:
- 42 skjønnlitterære titler, med hovedvekt på romaner (sagaer og tåtter er her regna som skjønnlitteratur, sjøl om dette kan og blir diskutert)
- 11 sakprosatitler
Av disse titlene er:
- 26 verker er skrevet av kvinner
- 18 verker er skrevet av menn
- 9 verker er skrevet av stort sett ukjente forfattere (tåtter og sagaer), med en noe større sannsynlighet for mannlige nedskrivere og kopister enn kvinner (fordi vi i mange tilfeller veit at de var munker). Om en da legger verkene med ukjent forfatter til mannfolkbunken, får vi et nokså likt resultat: 27-26. Så jevnt det kan få blitt når en har lest oddetallsantall. Jeg syns derfor jeg har klart å gjøre noe med kjønnsbalansen som var et av to generelle lesemål for 2016.

Det andre generelle lesemålet var å lese ut av egne ulesthyller. Og det har jeg gjort jevnt og trutt, nesten helt uten unntak. I år som i fjor har jeg lest ut i alle fall en hyllemeter av ulesthyllene, det vil si minst 80 centimeter. Det er da noe. En hyggelig konsekvens blei at jeg da med litt kløkt og noen fiffige løsninger fikk lempa tre golvhauger inn i ulesthylla. Per nå gjenstår én på om lag en meter. Målet er å få alt opp fra golv, bord og stoler og inn i hyllene. Men kan hende det er en utopi? Det innebærer i alle fall at det ikke tilføres noe nytt.

15 av titlene for 2016 var det jeg kalte øremerka: Jeg skulle lese ni skjønnlitterære titler gjennom Bokhyllelesing 2016 og seks biografier (svært vid definisjon her) i forbindelse med biografisirkelen til Ingalill. Det har jeg faktisk klart! Jeg er med andre ord strålende fornøyd med fjorårets leseresultater så langt. Men hvordan er det gått med ønskelesinga? Disse titlene var som følger:

   1. Alexander L. Kiellands samla verker (4 bind)
   2. A. S. Byatt: Besettelse
   3. Ei bok av Karen Blixen
   4. Jens Bjørneboe (3 bøker)
   5. Biografien om Amalie Skram
   6. Begynne på Olav Duuns bøker om Juvikfolket
   7. Det annet kjønn
   8. Per Olov Enquists sjølbiografi
   9. Bøkene om Olav Audunssøn
 10. Brit Bildøen: Adam Hiorths veg
 11. Wilhelm Meisters læreår av Goethe
 12. Doris Lessings Bestemødrene
 13. Johan Falkberget: Christianus Sextus

Jeg har ikke lest alt jeg ville, men jeg er på god vei! Det er for eksempel stadige framskritt med Alexander L. Kielland, og i løpet av 2016 leste jeg fire verker fra hans hånd. Og jeg fikk lest Besettelse, endelig! Det var en fenomenal leseropplevelse, og jeg koste meg veldig. Jeg fikk også lest ei bok av Karen Blixen, denne gangen Skjebneanekdoter. Videre har jeg lest 1/3 Bjørneboetitler, og er fornøyd med det. Biografien om Amalie Skram blei ferdiglest i høst, og den var intens, imponerende og svært interessant. Olav Duun er blitt utsatt sammen med Simone de Beauvoir og Enquist, og jeg har nettopp begynt på Undset, som skyves med inn i det nye året. Deretter kommer det tre på rad: Jeg har lest både Adam Hiorths veg, Wilhelm Meisters læreår og Bestemødrene. Det kompenserer kanskje for at jeg ikke har begynt på Falkberget.

Og med det gjenstår det bare å takke for 2016 - takk til alle dere som leser, skriver og kommenterer, som tipser og informerer, og som er med på å gi meg fine timer i blogglandia. Godt nytt leseår til dere alle!

8 kommentarer:

  1. Godt nytt leseår til deg også! Jeg synes det er så kos å følge bloggen din, og måten du skriver om litteratur på er så innholdsrik, og ikke minst kunnskapsrik. Gleder meg til å følge deg videre inn i 2017!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, så hyggelig! Jeg tok meg ei runde på bloggen din, der var det mange fine og stemningsfulle bilder. Blir spennende å lese hva du skriver om bøker! Var det sånn at du hadde lest boka som tv-serien Bones er basert på? Hvordan er den?

      Slett
  2. Godt nytt år Hedda. Det du har lest er vel mer enn bra nok. Du er fornøyd med kvaliteten fremfor kvantiteten, og det er vel det som er viktig. Ses i bokhylle- og bio-sirkelen.:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Godt nyttår, Anita! Ja, her i huset har kvalitet over kvantitet vært viktig, men jeg har full forståelse for at det av og til svinger andre veien, og at en ønsker å lese ei bok for underholdningas skyld. Hver til sitt bruk:) Er spent på hva du finner fram til i lesesirklene, du leser så variert, og så mye!

      Slett
  3. Godt nyttår! Det viktigste er å kose seg med bøker. Ikke antallet titler eller sider. Jeg bruker lesemålene mine som pekepinner, mao ikke nødvendige for meg å nå, men å strekke seg etter. Kommer livet i veien for lesingen, så er det en årsak til det. Så enkelt. Som Anita sier: sees i bokhylle- og biosirkelen :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Godt nyttår til deg også, Marianne! Håper det blir et bra leseår:) Du har rett i det du skriver, og jeg tenker det samme om lesemåla mine. Det er fint å nå dem, men det gjør ingenting om en ikke innfrir alle. Takk det samme:)

      Slett
  4. Godt nyttår! :)

    Høres ut som du har hatt et godt leseår. Jeg leste kanskje flere bøker enn deg, men var mindre fornøyd med utvalget mitt. Kvalitet trumfer kvantitet. Satser på at 2017 blir et godt leseår for oss begge! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk det samme, Elisabeth! Vi får håpe på nok et solid leseår som står i de gode bøkenes tegn:) Kanskje vi kan tipse hverandre om spesielt bra titler også.

      Ønsker deg ei fin uke!

      Slett