fredag 21. april 2017

Hyllepåfyll

Bilde: Boktanker
Ja, og denne gangen var det først og fremst til barna! Det hele foregikk omtrent sånn:

- Vi har begynt å rydde litt, sier svigers.
- Hvor da? spør mannen min.
- På loftet og i kjelleren og i bodene og sånn, svarer de. - Litt her og der.
- Åja, så bra, sier vi i kor og fortsetter med brettspillet.
Jeg tenker: Det er på tide.
- Vi tenkte kanskje dere hadde lyst på noe av det, sier svigers.
- Eh... ja? sier mannen min, uten å tenke seg om. Han kikker bort på meg, og jeg rister fort på huet. Vi trenger ikke andres skrot. Virkelig ikke.
- Kanskje. Kommer an på hva det er? forter han seg å si.
- Det er det vi snakka om for ei stund sia. Dere sa dere godt kunne få det, sier svigers og er plutselig litt snurt i stemmen.
Jeg tenker: Hva i all verden er det de snakker om? Jeg har da ikke sagt ja til andres skrot? Jeg skuler bort på mannen min og lurer på hva han har satt i stand, for det må jo være han som har takka ja.
- Hva da? spør vi utålmodig.
- Det er bare de bøkene, fra da ungene var små...
- Jatakk! sier jeg.
- ...vi har ikke gått igjennom alt, men dere kan få...
- Jatakk! roper jeg.
- ...med dere to kasser nå.
- Supert! sier jeg. Mannen min rister på hodet mens han smiler. Jeg reiser meg for å gå og kikke på bøkene, og barna blir med.

Men det viser seg at det er ikke bare to kasser. Det er sju. Og de er stappfulle, alle sammen. Massevis av bøker! Alt fra tegneserier til Teskjekjerringa, det er bøker av Elsa Beskow og Disneyversjoner av kjente eventyr, Thomas Toget og Albert Åberg, rim og regler, sangbøker, eventyr, faktabøker om jordkloden og dinosaurer og land og dyr, det er bildebøker og mer teksttunge verk, hele serier og titler jeg aldri før har hørt om. Barna setter seg bums ned på rompa og er ikke til å rikke. Ikke jeg heller.

Så nå må vi rydde, vi også.

6 kommentarer:

  1. Så herlig historie- så herlig arv!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er veldig flott! Og det er så mye bedre at de blir brukt enn at de blir stua vekk. Ungene koser seg masse!

      Slett
  2. Finaste historien og for ei arv! Gamle barnebøker er det beste. Elsa Beskow i mitt hjarte! <3

    SvarSlett
    Svar
    1. Gamle barnebøker byr på massevis av nostalgi og gode minner - flott for både oss voksne og barna. Elsa Beskow er fantastisk, vi har nå alt av henne! Nydelige illustrasjoner og fine tekster som krever at leseren bruker fantasi.

      Slett
  3. Så fint! Koselig å kunne arve gamle barnebøker ^^

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det veldig, veldig koselig! Jeg merker at bøkene får nytt liv når barna lever seg inn i det som skjer. Og bøker jeg ikke likte da jeg var lita, ser jeg på en annen måte nå. Det var flere hundre bøker i kassene, og verdien overstiger kjapt det som blei betalt. Her er det glede for hundrevis av timer!

      Slett