tirsdag 30. september 2014

Fagbokoppdatering

På månedens aller siste dag er det tid for en gjennomgang av de fagbøkene jeg har klart å kare meg igjennom de siste ukene. Jeg opplever sjøl at jeg stort sett ikke har lest noe anna enn pensum i tida som har vært, og ganske mye av det også, og håper det gjenspeiles på lista under. Mange av verkene er svært omfangsrike og grundige, men fordi temaet er det samme, blir det en del repetisjon. Da tillater jeg meg å skumlese, for jeg veit akkurat hva jeg ser etter og trenger. Bøker jeg bare skummer eller kikker igjennom, kommer ikke med på lese- eller kildelista. Det er fortsatt faglitteratur til masteroppgava som står i fokus her hos meg, og etter hvert som jeg nærmer meg å forme et skriftlig produkt, vil antallet leste bøker, artikler, verk, utdrag, essays, avhandlinger, masteroppgaver og lignende reduseres kraftig. Det ser jeg fram til! 

I september har jeg vært gjennom følgende:
- Child Murderess and Dead Child Traditions av Anne O'Connor
- The Nordic Dead-Child Tradition. Nordic Dead-Child Beings av Juha Pentikäinen
- Den oldnorske og oldislandske litteraturs historie. Første bind av Finnur Jónsson
- Den oldnorske og oldislandske litteraturs historie. Andet bind av Finnur Jónsson
- Den oldnorske og oldislandske litteraturs historie. Tredje bind av Finnur Jónsson
- Norges og Islands litteratur indtil utgangen av middelalderen av Fredrik Paasche
- Motif-Index of Early Icelandic Literature av Inger M. Boberg
- Handbok i norrøn filologi av Odd Einar Haugen (red.)
- Middelalderkvinner - liv og virke av Ingvild Øye (red.)
- Fokus på kvinner i middelalderkilder av Berit Jansen Sellevold, Else Mundal og Gro Steinsland (red.)
- Kvinnor och familj i det forn- og medeltida Skandinavien av Birgit Sawyer
- Atlantisk dåd og drøm. 17 essays om Island/Norge av Asbjørn Aarnes (red.)
- Liv og helse i middelalderen av Ingvild Øye (red.)
- Spedbarnsgraver i Norge i middelalderen av Helene Russ
- Tøffe gutar og søte jenter? Om forholdet mellom foreldre og barn i norrøn middelalder av Margaret Emdal

Per nå har de fire digre bokstablene som har okkupert golvet krympa til én middels høy. Det er jeg utrolig fornøyd med. Jeg må nok låne minst fire-fem titler til i løpet av høsten for å supplere utvalget her hjemme, men grovt sett har jeg lest det som skal leses av teori, metode, historie og kontekst, det gjenstår bare tre bøker og en artikkel, som alle ligger klare øverst i bunken. Etter det er det over til det beste ved hele prosjektet, nemlig sjølve sagaene! Alt ser med andre ord overkommelig og greit ut for en høstoptimist!

I tida framover skal jeg blant anna lese dette:
- Författarskap och tradition i den isländska ättesagan av Dag Strömbäck
- Da boken kom til Norge av Sverre Bagge
- Sagadebatt av Else Mundal (red.)
- Eddas and Sagas av Jónas Kristjánsson
- Valkyrjesong av Solveig Aareskjold
- Norrøne fornaldersoger
- Soga om Gisle Sursson
- Islandske småsoger
- Soga om Gunnlaug Ormstunge
- Soga om røykdølane
- Rolf Krakes saga
- Soga um Finnboge den ramme

Og etter disse titlene venter det enda flere sagaer, noe relevant litteraturteori der jeg finner det, samt litt repeterende litteraturhistorie ved behov. Så skal jeg i gang med kartlegging og analyser. Jeg gleder meg!  

Fortsatt god høst!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar