onsdag 3. september 2014

Bokhyllelesing 5: Spansk bok

Det som for mange kanskje var den siste sommerferieuka i år, fra 21. til 27. juli, var også tida for femte runde i Bjørgs leseutfordring, der de fryktløse lesesirkeldeltakerne leser bøker fra egne hyller etter bestemte kategorier. Det er det perfekte leseprosjektet for en hver bokelsker som er litt raskere til å kjøpe bøkene enn til å lese dem. Gjennom Bjørgs prosjekt får vi alle mulighet til å ta tak, få oversikt og komme igjennom det vi har stående og liggende i hyller og esker. Ingen unnskyldning, altså, det er bare å sette i gang!

I juli var det om å gjøre å lese ei bok som opprinnelig var skrevet på spansk. Bortsett fra kravet om ett og samme originalspråk var det ingen andre avgrensinger denne gangen, verken i tid, sjanger eller tematikk, omfang, format eller kvalitet, så her var det mange muligheter. Og da oversettelser sjølsagt også i aller høyeste grad er lov, burde det ikke by på store problemer å finne ei spansk bok uansett om en foretrekker klassikere, listetravere eller noe helt anna. Hva hadde du planlagt, og hva endte du opp med?

Som en del av det å følge opp leseutfordringa til Bjørg, vil jeg her oppdatere lesesirkelen med oppsummeringsinnlegg med ujevne mellomrom, slik at alle lesesirkeldeltakere kan finne hverandre og deretter, hvis ønskelig, diskutere bøkene de har lest. Oppsummeringa for første runde, skandinaviske bøker fra 1900-tallet, finner du hos Bjørg, mens oversikt over runde to, bøker med handling eller forfatter fra Afrika, finner du her. Tredje rundes oppsummering, da vi leste europeiske klassikere, er her, mens oppsummering fra fjerde runde og engelske bøker ligger her. Gi gjerne beskjed dersom du ikke finner navnet ditt på noen av listene, eller dersom titler, forfattere eller lenker er feil, så skal jeg rette det opp så fort som mulig.

Monika leste Ville detektiver av Roberto Bolaño
Birthe leste Om kjærlighet og skygge av Isabel Allende
Hedda leste Gamle spanske romancer oversatt av Eva M. Lorentzen

Jeg savner tilbakemelding fra Nina, Anna, Anita og Berit, som alle hadde meldt seg på denne runden av leseutfordringa via sida til Bjørg. Dere skulle lese bøker av Miguel de Cervantes (Nina), Carlos Ruiz Zafón (Anna) og ulike titler av Isabel Allende (øvrige). Gro la vekk Allende-boka fordi den blei for kjedelig, mens Elida ikke kom i gang med sin. Hva med dere andre, kom dere i mål, rakk dere ikke å lese den boka dere hadde tenkt, glemte dere utfordringa eller leste dere ei anna bok? Gi lyd!

Nå, fra 01. til 07. september, bør de fleste av oss allerede være i gang med den neste leseutfordringa fra Bjørg. Utfordring nummer seks er å lese ei bok fra Asia. Men jeg kan gjerne innrømme det først som sist: jeg er forsinka. Jeg må bli ferdig med Sigrid Undset først! Så må jeg få en dag på meg til å komme i vater igjen. Deretter venter noe av det viktigste som etter min mening er skrevet i Østen noensinne, nemlig verdens første epos: Gilgamesh. Jeg gleder meg veldig til å lese verket, men ser for meg at det kan bli en smule omstendelig. Uten at jeg egentlig har noen grunn til å tro det... Påmeldte til den nåværende runden er Elida, Nina, Anna, Silje, Gro, Monika og Berit. Håper dere er i farta! Når dere er i mål med boka dere har valgt, legger dere igjen ei lenke under, og blir så inkludert på oppsummeringsinnlegget som kommer seinere i måneden. Jeg er spent på hva dere leser!

Etter Asiarunden gjenstår to runder til før årets leseutfordringer kan krysses av. Runde sju, som går av stabelen i midten av oktober, krever at vi leser ei bok fra 2000-tallet. Runde åtte, som er siste uka i november, fokuserer på å lese ei bok av en forfatter som har mottatt Nobelprisen i litteratur. Om du vil melde deg på, kan du gjerne gjøre det under, men det er ikke et krav for deltakelse. Lesesirkelen er åpen for alle som ønsker å være med.

For neste år er det fortsatt ingen kategorier på plass. Hvis jeg har forstått riktig, skal vi tromme i gang det nye leseåret med ei ny utfordring allerede 05. januar. Har du et godt forslag du vil dele? Har du noen bøker som støver ned, som du gjerne vil få lest? Er det noen felter ei bokhyllelesing bør dekke, som enda ikke er dekka? Eller vil du bare gi oss lesehester en skikkelig utfordring? Da gir du, igjen, lyd under.

Og til alle dere som leser: Kos dere!

14 kommentarer:

  1. Hei,

    jeg hoppet av denne runden, da boken til Isabelle Allende ble for kjedelig. Men derimot denne gangen er jeg med, men med en annen bok enn planlagt. Jeg leser en Haruki Murakami bok som har stått i hylla mi i over 2 år. "Elskede Sputnik" heter den, og jeg liker den godt og er snart ferdig med den.

    Jeg er med å at vi må ha en Bokhyllelesing til neste år også. Skal se litt i hylla mi, og komme med forslag senere.

    :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det stemmer, det husker jeg at du skreiv tidligere. Flott du er med, gleder meg til å lese omtalen din! Og kom gjerne med forslag når du har fått kikka og tenkt litt.

      Slett
    2. Gro, jeg har ennå ikke opplevd Allende som kjedelig - men så har jeg ikke lest Aurora må jeg innrømme. Ellers har bøkene hennes vært både fargerike og interessante :)

      Slett
  2. Det har gått meg hus forbi, men eg skal gjera eit ærleg forsøk med neste bok. Ser at det er denne veka :-O

    SvarSlett
    Svar
    1. Så hyggelig at du vil forsøke! Jeg er også forsinka denne runden, så ta den tida du trenger på å komme igjennom boka. Bedre seint enn aldri...? God les!

      Slett
  3. Jeg liker bokhyllelesingen ettersom det har tårnet seg opp med uleste bøker, som oftest fordi jeg kjøper uten å ha tid til å lese, men også fordi jeg har fått en god del bøker av min mor som jeg ikke har lest. Håper vi fortsetter med denne utfordringen :)
    Dessverre har jeg lest svært lite i det siste, selv før skolen startet. Holder fremdeles på med Guden for små ting. Boken har jeg med meg overalt, til og med opp og ned fra soverommet, men på bussen har jeg lest pensum og knapt kommet fire sider videre i en ellers så interessant bok. Jasåmenn, sånn er ståa og på havet med alle planer! Får bare prøve å følge opp for Asia-boken ligger på skrivebordet foran meg. Skal se gjennom hyllene mine og gi forslag til lesing neste år :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det håper jeg også! Jeg synes utfordringa er veldig nyttig, og kan tydelig se at det krymper i ulest-hyllene. Alltid moro! Det er ganske hektisk her også, mye å gjøre med studiene. Jeg sliter litt med å komme ordentlig i gang med å forme masteroppgava, utafor tankene. Det må bare ta den tida det tar, og det må prioriteres, så det blir lite koselesing her også. Derfor henger jeg langt etter med Asia-boka sjøl, så det er ingen hast! Hva med Alberte, forresten? Vil du utsette?

      Slett
    2. Nå gikk jeg gjennom outlooken min og fant dette svaret, hehe hektisk hverdag gjør det lett å glippe! Ja, hva med Alberte - jeg kan godt tenke meg å starte snart. Akkurat nå har jeg to bøker som skal leses ferdig, men det spørs om jeg kommer gjennom denne månedens 1001-bok for den virker ikke å være helt i min gate. Skjønt, noen ganger utfordrer jeg meg selv og skal forsøke å finne ut hva den dreier seg om.

      Slett
    3. Månedens 1001-bok har jeg avskrevet for lenge sia. Jeg visste litt om den fra før, men lånte den likevel på biblioteket og fikk mine verste anelser bekrefta. Rett tilbake med den, orker ikke forfattere eller tekster som velter seg i destruksjon og faenskap. Da er det mye, mye bedre med Alberte. Hva med å begynne lesinga i andre halvdel av oktober? For da rekker du kanskje å komme i mål med de du holder på med, hvis du fortsatt har lyst til det?

      Slett
    4. Hei, litt sen tilbakemelding, men jeg blir gjerne med og lese andre bok om Alberte nå i oktober. Er ferdig med den franskmannen - har ikke planer om å lese mer av ham for å si det slik! Mye bedre med Alberte ja :)

      Slett
    5. Det forstår jeg godt! Han er for spesielt interesserte, og sånn som med sigaretter og snus, bør det trykkes en advarsel utapå boka. En blir jo frynsete av mindre.

      Da blir det Alberte fra rundt 20. oktober. Jeg gleder meg!

      Slett
    6. Hehe, "sånn som med sigaretter og snus"! Ja, det er mulig, men på ene siden greit å ha lest bare sånn for å få innblikk i hva folk tenker. Men Alberte blir interessant :)

      Slett
  4. Så bra at noen fortsatt holder koken! Jeg er som vanlig, sent ute. Men Amos Oz har skrevet en fantastisk bok som jeg ikke klarer å si stort om. Les! http://booksandmonika.blogspot.com/2014/09/the-birth-of-nation-through-childs-eyes.html

    Jeg tror jeg skal ha bøker nok til å dekke de fleste kategorier som dukker opp. Hva med sakprosa?

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for innspill! Jeg skal videreformidle sakprosaideen til Bjørg. Ellers er du ikke aleine om å være sein i denne runden - det gjelder meg sjøl også. Er derfor jeg har drøyd i det lengste med oppsummeringsinnlegget. Håper å bli ferdig med boka mi i helga!

      Slett