fredag 15. mai 2015

Klar, ferdig, les!

Til alle deltakere i leseutfordringa Bokhyllelesing 2015: Beklager manglende startinnlegg! Jeg har i den siste tida vært på et sted helt uten datamaskiner, internett, wi-fi, bluetooth, nettbrett, smarttelefoner og til og med uten gammeldagse, pipende oppkoblingsmodem. Det har vært helt fantastisk! Men konsekvensen er jo da blant anna manglende oppfølging her, og det var ikke intensjonen. Men nå er fjerde runde i gang! Og jeg forskyver datoene med ei uke, slik at alle skal ha mulighet til å komme igjennom sin utvalgte bok. 

Hva: Bokhyllelesing 2015, fjerde runde
Kriterier: Les ei bok som opprinnelig er skrevet på russisk
Når: Mellom 11./18. mai og 17./25. mai 

Påmeldte: 
- Silje skal lese Forbrytelse og straff av Fjodor Dostojevskij
- Birthe skal lese Forbrytelse og straff av Fjodor Dostojevskij
- Hedda skal lese Døde sjeler av Nikolaj Gogol
- Bjørg skal lese Dr. Zhivago av Boris Pasternak
- Signe skal lese Far Goriot av Honoré de Balzac (?)
- Trudelutt skal lese Hvite netter av Fjodor Dostojevskij
- Astrid Terese skal lese Hyrdefløyten av Anton Tsjekhov
- Monika skal lese Cancer Ward av Aleksandr Solzjenitsyn
- Elida skal lese Spilleren av Fjodor Dostojevskij

I denne runden vil jeg minne om at alle potensielle deltakere står helt fritt når det kommer til sjanger - du kan like greit lese ei fagbok som ei samling eventyr, reiseskildringer som romaner, lyrikk, dramatikk eller essays. Ellers står en faktisk også ganske fritt. Det eneste kriteriet er nemlig at boka opprinnelig er skrevet på russisk. Jeg håper dere koser dere med det dere har valgt! 

Noen av disse verkene er kan hende noe omfattende, og da er vel noen ekstra lesedager bare en bonus? Jeg veit ikke med deg, men jeg har alltid sett for meg at russiske verker er store, tunge, dystre og mørke. De rommer all verdens elendighet og litt til. Men er det en fordom som stemmer? Referansene til et helt lands - imperies - litteratur må jo være noe mer enn ett verk, sjøl om det er Krig og fred, som jeg forresten ikke har lest (Anna Karenina har jeg faktisk lest, og der stemmer langt på vei fordommene). Sjøl er jeg i gang med Døde sjeler, og koser meg med den - når jeg får lest. Her er det hektisk for tida, og forberedelser til muntlig høring i masteroppgava er i full sving. Men Nikolaj Gogol er overraskende morsom. Sånn sett ligger han nærmere Jane Austen og hennes harselerende, samfunnskritiske satire enn en kanskje skulle tro, sjøl om han ikke har ekteskapsinngåelse som utgangspunkt.

Blir du ferdig med både lesing av boka og skriving av innlegget før tida, er det sjølsagt ikke noe i veien for å publisere før. Dersom du bruker lenger tid enn den oppsatte uka, er det også greit. Legg i alle tilfelle igjen ei lenke under her, under oppsummeringsinnlegget eller på sida for Bokhyllelesing 2015 når du er ferdig, slik at andre lesesirkeldeltakere finner fram til omtalen din. Er du ikke påmeldt, men har lyst til å delta likevel, er det bare å lese i vei. Beskjed til meg kan gis i etterkant, dersom du foretrekker det. Oppsummeringsinnlegg ventes ei ukes tid etter at den ordinære lesetida er avslutta.

Lykke til!

8 kommentarer:

  1. Hei Hedda :-)
    Jeg er usikker på om jeg rekker F &S, men håper jeg får begynt på den. Anmeldelsen av A Carter kommer, det har bare vært litt travelt.
    Ønsker deg en fin 17. mai.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Helt i orden - takk for beskjed. Håper du har hatt en super dag!

      Slett
  2. Eg skal lese min idag hadde eg tenkt :-)

    Btw, boka som Signe vil lese er skrevet av ein franskmann ;-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ser fram til omtalen din! Du får komme med lenke når den er klar. Ja, jeg så det, derfor satte jeg inn et spørsmålstegn bak. Håper du har hatt en fin 17. mai!

      Slett
  3. Hoi. Denne lesesirkelen kommer alltid som julaften på kjerringa. Satser på at Solzjenitsyn blir lest før året er omme. Tenker at det blir neste bok jeg begynner på, må bare få fullført noen først.

    SvarSlett
  4. Hei! Eg har lest og skrevet om Spilleren: http://serieavhengig.blogspot.no/2015/05/bokhyllelesing-spilleren.html

    Ha ein fin tysdagskveld!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for lenke, jeg skal oppdatere. Ha ei fin uke!

      Slett