lørdag 17. september 2016

Samtaler om litteratur, del II

Det har blitt mange leseår på meg etter hvert. Og jeg har utvida lesinga gradvis, slik at jeg nå også har fått mange års erfaring som boksamler, bokelsker og litteraturstudent. Opp igjennom åra har jeg også hatt svært mange samtaler om litteratur med vidt forskjellige personer. Noen av dem har vært interessante, berikende, opplysende. Det store flertallet har vært ganske gjennomsnittlige, der en mer bare utveksler informasjon i stedet for å diskutere, analysere, komparere. Og et lite mindretall har vært absolutt håpløse. Men det er naturligvis disse samtalene en husker best, der spriket mellom samtalepartnerne blir så stort at det nesten er umulig å ha en samtale. I alle fall om litteratur.

I bokhandelen

E: Kan jeg hjelpe deg?
A: (vennlig) Jeg skal ha en gave. Gjerne ei gammal bok.
E: Vi har ingen gamle bøker, vi. De eldste er nok fra i fjor. Du får se i restekassa der borte eller høre på antikvariat eller noe...
A: (vifter med handa) Ikke sånn gammel. Ei bok som er skrevet for lenge sida.
E: Åja. Åssen da, mener du?
A: (hever øyebryna) For eksempel fra middelalderen.
E: Ja, sånn Ken Follett? Vi har både den serien om...
A: (rynker øyebryna) Nei, ikke sånn. Mer som sagaer.
E: Sagaer? Åja, Twilight-sagaen?
A: (oppgitt) Nei...
E: Sagaen om isfolket?
A: (veldig oppgitt) Nei... Sagalitteraturen, som i Snorre.
E: Snorre?
A: (fort) Har du noe fra 1700-tallet? 1800-tallet?
E: ...
A: (fortere) Ibsen, Hamsun, Holberg, Collett, Skram?
E: ...
A: (fortest) Glemdet.

***

Midt i forelesninga
(...)
F: Jeg bare liker ikke sånne ord med u foran.
A: (overraska) Hva mener du?
F: Nei, de er ikke noe fine, de u-orda.
A: (prøver å forstå) Du liker ikke negativt lada ord, da altså?
F: Joda, men uten u.
A: (konkluderende) Du liker altså motsatsen, og synonymet?
F: Ja. Tekstene blir så dumme med u.
A: (spørrende) Bøker som begynner på U, da?
F: Nei.
A: (overraska, igjen) Nei? Sånn helt uten videre?
F: Ja.
A: (gir opp) Du er jo umulig.
F: Ikke si det da. Det er så ubehagelig.
A: (stirrer på F)...
F: Faen.

***

Som ansatt
G: Har du et boktips?
A: (glad) Om jeg har! Hvem er det til?
G: Mann, sekstiåra. Liker å lese. Hater bøker av kvinnelige forfattere...
A: (kort) Å.
G: ...leser alt, egentlig. Mye krim. Helst norsk. Bare ikke damer.
A: (spørrende, fort) Så ikke noe Unni Lindell der i gården, altså? Eller Kjersti Scheen? Anne B. Ragde? Karin Fossum? Anne Holt? Jorun Thørring? Pernille Rygg?
G: Neineinei. Ingen damer, sa jeg.
A: (prøver seg) Kim Småge?
G: Ja, hvordan er det da?
A: (oppriktig) Veldig bra.
G: Flott, flott. Tror du det vil passe for han? Er det spennende?
A: (helt ærlig) Ja, det er krim.
G: Så fint. Hva heter boka?
A: (veldig glad) Prøv Nattdykk eller Origo. Eller Sub rosaKainanContainerkvinnen. Anbefaler spesielt Kainan.
G: Takk, så bra. Da kjøper jeg den.
A: (fett flir) Pakkes inn?

***

Oss vennepar i mellom
H: Hva leser du nå, da?
A: (oppriktig) Akkurat nå går det faktisk i Arundhati Roy. Guden for små ting.
H: Ååå, den er så fin!
A: (peker) Ja, jeg så dere hadde den borti hylla der.
H: Leste den da den kom, jeg. Kjempefin.
A: (smiler litt) Ja, nei det gjorde ikke jeg. Jeg gikk jo fortsatt på barneskolen da den kom.
H: Nei. Så da leser du den nå.
A: (nikker) Ja.
I: Jeg var ung da den kom!
H: Jeg også. Men den er fin, altså.
A: (rynker øyebryna) Er ikke helt sikker, jeg. Det er mange urovekkende skildringer. Og jeg liker ikke kastesystemet.
H: Hva mener du?
A: (forklarende) Det sosiale systemet i India...
H: Nei, med urovekkende?
A: (puster ut) Å. Ja, det er jo en del manipulering, da. Maktkamper. Fattigdom. Overgrep. Vold. Det er dystert materiale. Jeg tror ikke det går godt.
H: Sier du det? Det er ikke sånn jeg husker den, altså.
I: Nei, den boka er jo veldig fin.
A: (skeptisk) Ganske sikker. Leser den jo nå, som sagt.
H: Jeg mener at den boka...
I: Sssj!
H: Kanskje jeg tenker på ei anna bok...
A: (nikker igjen) Kanskje det.
I: (pause)...og på jobben, da?

***

Og hvis det var noen tvil: Jeg er A.

4 kommentarer: