tirsdag 4. august 2020

Sommerlesing, del III

Og plutselig var sommeren nesten over! Allerede! I likhet med mange andre har vi holdt oss mest hjemme i år, og dagene har gått med til små og store gjøremål i hus og hage, turer i skogen og andre lokale ekspedisjoner til fots eller på sykkel, noen spredte besøk og et par bursdagsfeiringer. Og i dag var altså hverdagen i gang igjen, for barnehagen har åpna og barna har klødd etter å leike med andre enn hverandre i lange tider. Jobb følger på for oss voksne neste uke, og så er det skole også. Ferien går alltid urimelig fort, og en sitter ofte igjen med en følelse av å ikke ha gjort noe som helst, samtidig som en er sliten etter det en faktisk har gjort, som er langt ifra å feriere og lade opp... Vel, sånn er det å ha små barn! Heldigvis er det mye kos i å lese også, uansett om det er ferie eller ikke.

Homer
Jeg har ikke fått kommet i gang med Odysseen, med mindre det teller at jeg har lest om Odysseen...? Andre bøker har tatt mye tid i sommer, men det er jeg helt fornøyd med, for sånn både er det og skal det være innimellom. Og Odysseen skal leses uansett - kanskje det blir i august?

Elsa Morante
Ikke har jeg lest Historien heller, og når jeg lister det opp på denne måten, virker det jo litt slapt. Men forklaringa kommer lenger ned! Og boka blir med videre inn i august, for målet er å lese den.

Simone de Beauvoir
Etter å ha lest og lest gjennom første halvdel av juli, tok jeg pause fra Det annet kjønn de to siste ukene av juli. Nå er jeg klar for å lese resten! Det nærmer seg slutten på lesinga av dette mesterverket, ei bok som det har tatt meg og Birthe fra JegLeser lang tid å komme igjennom. Men boka er vel verdt hvert eneste minutt, for dette er helt suverent!

Eleanor Catton
Midt oppi den filosofiske avhandlinga til Simone de Beauvoir begynte jeg på det foreløpige mesterverket til en annen forfatter, nemlig De strålende av Eleanor Catton. Catton mottok Bookerprisen for den mest omfattende romanen i Bookerprisens historie, som den yngste vinneren noensinne! Det er enormt imponerende, og desto stiligere fordi boka er så god! Ja, den blei lest på ei uke, og innlegg er i farta!

William Heinesen
I juli leste jeg også De fortapte spillemenn, en roman som er lagt omtrent hundre år tilbake i tid. Det var en fascinerende tekst om et fargerikt knippe mennesker ute på Færøyene. Mye var fremmed for meg, men grunntonen var likevel så velkjent. Romanen er veldig solid og varmt formidla. Les mer her.

Solveig Aareskjold
Jeg er godt i gang (faktisk snart ferdig) med Solveig Aareskjolds hittil siste utgivelse, Lesebok for jenter. Frå Homer til The Hunger Games. Her følger vi framstillinger av jenter og kvinner i litteraturen over en periode på tre tusen år. Felles for dem alle er at de er viljesterke, tøffe og sjølstendige, frittenkende og modige, noe som gjør dem enda viktigere å løfte fram, så vi ikke drukner i amerikanske husmoridealer nok en gang. Dette er ei knallbra bok som jeg gleder meg til å skrive om! 

Bergljot Hobæk Haff
Den historiske romanen Sigbrits bålferd er en fulltreffer av ei bok! Den er vakker og fæl, interessant og spennende, intens og historisk korrekt - og det hele er pakka inn i nydelige skildringer og stemningsfulle betraktninger. Boka er et nådeløst psykologisk portrett og et bekjennelsesskrift, alt ført i et elegant språk av en ytterst profesjonell penn. Hele innlegget finner du her

Barne- og ungdomslitteratur
Jeg leser pekebøker, bildebøker, fortellinger om Emil og kapitler om barna i Narnia, jeg skummer avsnitt om William Wenton for å sjekke at de ikke er for skumle og humrer litt av Donald når jeg blir vist ei rute eller ei side. Og vi hører på eventyr, Ludde, Dustene, Gubben og Katten med mer. Lenge leve Sommerles!

Her er det fortsatt pause, men når jeg kommer i gang med Odysseen, går det framover her også. Forhåpentligvis er det snart! Jeg gleder meg nemlig ikke bare til den boka, men også de som kommer etterpå, Prosessen og Ramstasagaene. Om du også vil lese ut av ulesthyllene etter alfabetet, er det bare å kopiere opplegget.

Jeg har ikke fulgt opp dette slik jeg skulle, men nå er jeg i alle fall i ferd med å hente inn forspranget til dere andre. Marsboka, der temaet var bøker med korte titler (Fred av Arne Garborg) er lest, og jeg har lest aprilboka også, der vi skulle lese bøker av forfattere som har mottatt Nordisk råds litteraturpris (De fortapte spillemenn av William Heinesen). I mai er det bøker som opprinnelig er skrevet på russisk som skal leses, og jeg har Idioten klar. Og for juni og juli leste jeg ei skikkelig tjukk bok, nemlig De strålende. Snart i rute! Hvordan ligger du an? I august er det historiske romaner som skal i ilden, og jeg gleder meg veldig! Men jeg har ikke valgt bok ennå. Hva skal du lese?

God seinsommer!

4 kommentarer:

  1. Jeg henger litt etter med lesesirkelmålene mine selv, både i 1001-books, Hylleboksirkel og diktsirkelen. Satser på i alle fall en bok av hver i august. Bok fra hyla leste jeg i juli, men den passer ikke inn i kategoriene dine. (Barneloven av Ian McEwan- veldig bra bok).
    Den russiske er jeg halvveis i, men det stoppet opp pga private ting i sommer som har tatt mye tid og følelser. Da passer ikke alltid de værste bøkene, som "En bønn for Tsjernobyl".
    Tykke bøker har jeg også styrt unna, men har flere liggende... Mulig jeg kombinerer Barnas bok av Byatt i to sirkler (det er også en 1001-bok). En historisk roman skal jeg nok finne, kanskje ikke den tykkeste? Syersken som jeg har notert er kanskje lettlest, selv om den er litt tykk. De historiske er ofte tykke.
    God august til deg Hedda:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Godt å vite at jeg ikke er aleine :) Livet tar tid, og begir seg på uforutsette omveier, slik at leseplaner (og alle andre planer, for den saks skyld), fort blir forkasta eller utsatt. Bøkene venter heldigvis på oss helt til det er deres tur!

      Enig i at historiske romaner ofte er noe tjukkere enn vanlige romaner. Jeg vurderte å begynne på Dina-bøkene nå, men avventer nettopp på grunn av omfanget. Jeg fant fram "Madame Dorthea" av Sigrid Undset i stedet, og den er nesten nøyaktig på tre hundre sider. Det er jo overkommelig!

      Takk det samme:)

      Slett
    2. Jeg byttet historisk roman til en krim fra 2.verdenskrig. Det er jo også historisk nok.
      https://artemisiasverden.blogspot.com/2020/08/ravnens-time-av-roar-rstad-krim.html#more

      Slett
    3. Helt enig, det er også ei historisk bok! Av og til må en bytte for at bok og lesehumør skal klaffe. Håper du hadde en fin leseopplevelse!

      Slett