torsdag 17. januar 2019

Leseplaner 2019

Så er jeg endelig i gang med årets planlegging! Det involverer grundige undersøkelser av den nå nokså fyldige ulestreolen, listelaging, rangering av bøker opp mot hverandre, smuglesing, mye tenking og til slutt nedskriving. Så står det der, svart på hvitt, hvilke bøker jeg skal lese i året som kommer. Det er alltid moro, og minst like mye kos!

Som noen kanskje har fått med seg, så er det travle dager hjemme hos oss for tida. Derfor er jeg ikke så veldig ambisiøs i år - det får heller komme som en gledelig overraskelse om jeg faktisk klarer å nå alle lesemål og gjennomføre alle leseplaner. For med tre små er verken dagen eller natta min. Men leseplaner er og blir moro, samt at det strukturerer lesinga og holder litt orden på de ventende bøkene i ulestreolen.

Det generelle lesemålet settes til 50 titler. Det er en del mer enn jeg fikk til 2018, der antallet leste bøker stoppa på 36. Men det er slettes ikke uoverkommelig. Tror jeg. 50 bøker tilsvarer omtrent fire titler i måneden, eller ei bok i uka. Om jeg velger bøker med omhu og ikke tar absolutt alle mursteinene, flerbindsverkene og de bøkene som er allment kjent for å være utilgjengelige og tunge, vil jeg kanskje komme i mål, jeg også.

I 2018 var jeg aktiv i leseutfordringa Bokhyllelesing 2018, men det blei kun med den. Jeg skulle så gjerne lest mer og deltatt mer! Ingalill fortsetter nemlig med biografisirkelen sin, men jeg har ikke klart å følge opp, trass i gode forsetter. Anita slår et slag for lyrikken, noe det hadde vært veldig spennende å være med på. Elida henter fram 1001-bøkene, andre leser de Bookerprisnominerte titlene og atter andre er opptatte av de nominerte til bokbloggerprisen. En kan jo ikke rekke alt, så jeg får holde meg til det jeg veit er mulig å få til dette året og hive meg med på det jeg har mulighet til innimellom. Så får jeg heller satse litt friskere til neste år.

I flere år har jeg øremerka en del titler. Det vil jeg gjøre i år også. Elleve titler skal derfor gå til Bokhyllelesing 2019 - ei bok til hver runde. Jeg skal også i gang med Alfabetlesing, etter noe av samme prinsippet som Bokhyllelesing: Alt skal tas fra egne ulesthyller. Første runde er nå i januar, og jeg håper å komme igjennom 12 bøker i løpet av året, det vil si å lese til og med bokstaven L. Det blir til sammen 23 titler, og tar meg nesten halvveis til lesemålet på 50 bøker.

De resterende 27 titlene som skal leses, styres i år som i åra før av to grunnleggende prinsipper:
 1. Å lese ut av egne ulesthyller, og implisitt her ligger en formulering om å ikke kjøpe nye bøker til lesesirklene, men ta fra det stadig voksende boklageret.
 2. Lese omtrent like mye av kvinnelige og mannlige forfattere, hvis overvekt helst med overvekt av førstenevnte. Det er viktig å framheve gode forfattere av begge kjønn, men statistikken viser at kvinnelige forfattere gis ut sjeldnere, omtales mindre og får færre priser. Derfor vil jeg løfte dem fram.

Som vanlig er det også noen bøker jeg har ekstra lyst til å lese i løpet av et langt leseår. Disse kaller jeg ønskebøker. I fjor besto ønskebøkene av totalt 15 lesemål fordelt på nesten 20 titler. Jeg fullførte fire mål før årsskiftet og kom videre i ett av lesemålene. Det blir derfor en viss grad av resirkulering i år også, i kombinasjon med noe nytt. Ønskebøker for 2019 blir som følger, i ikke ordna rekkefølge:

  1. Alexander L. Kiellands samla verker (4 bind, gjenstår halvannet)
  2. Ei bok av A. S. Byatt
  3. Larmen og vreden av William Faulkner
  4. Den gylne notatbok
  5. Margaret Atwood
  6. Begynne på Olav Duuns bøker om Juvikfolket
  7. Det annet kjønn
  8. Per Olov Enquists sjølbiografi
  9. Ian McEwans Nøtteskall
10. Falkejakt
11. De fortapte spillemenn
12. Jane Austens Fornuft og følelse
13. Christianus Sextus av Johan Falkberget
14. Noe av William Shakespeare
15. Arkitekt

Slik blei altså ønskeboklista for 2019. Også i år har jeg 15 punkter på lista, og alle består av titler som har vært i heimen gjennom mange år, bøker som jeg mer enn gjerne vil lese, men ikke helt har tatt meg tid til så langt. Det blir spennende! Om du har noen av de samme titlene på leselista, eller noen av de samme forfatterne, er det bare hyggelig om du tar kontakt, så vi kan lese sammen.

Og med det er leseåret 2019 endelig sparka i gang!

9 kommentarer:

  1. Godt gjort å strekke seg mot 50 bøker med tre småbarn i huset, men som du sier, hvis ikke det er mursteiner eller veldig tunge bøker, er det realistisk. (såfremt man ikke sovner selv etter at ungene er i seng)
    Jeg har fortsatt noen uleste Atwoodbøker, samt Nøtteskall og Det annet kjønn i hylla, men er usikker på når de skal leses. Atwood vil jeg lese, og håper å finne en kategori i 1001- eller bokhylle-sirkelen din.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det var det da! Av og til er dagene så intense at en bare må sove for å få henta seg inn igjen, og da blir det jo ikke noe lesing;) Atwood er fantastisk! Og hun kan alltid leses:) Jeg ser fram til å lese "Hekseyngel" - er veldig spent på hvordan hun har vridd om på Shakespeare. Hvilke uleste titler har du liggende? Jeg har "Hjertet gir seg ikke" også. Og jeg har veldig lyst til å lese noen av de tidligere romanene hennes, men de har jeg ikke fått tak i ennå.

      Slett
    2. De av Atwood jeg har liggende ulest enda er Den blinde morderen, Hjertet gir seg ikke og Åpne Sår. (har to stk av Den blinde morderen- hvis du vil ha den, kan jeg sende en til deg)

      Har lest MaddAddam-trilogien, Susanna Moodies dagbøker, Alias Grace, Tjenerinnens Beretning av henne før.. som jeg husker i farta.

      Slett
    3. Jeg har "Den blinde morderen" - og den er en av mine favorittbøker! Jeg blei helt lamslått da jeg leste den for mer enn ti år sia, jeg ante ikke at den var det den var, og var imponert og fascinert i lange tider etterpå. En sjeldent stor leseropplevelse! Har fulgt med på Atwood siden den gang. "Åpne sår" har jeg ikke, ellers har jeg de samme titlene som deg. Men jeg har fortsatt ikke lest den siste boka i MaddAddam-trilogien, jeg kvier meg litt... Har også lest "Penelopiaden" og "Moralsk forvirring". Atwood er storslagen, rett og slett, jeg går aldri lei! Men hun krever sin leser.

      Slett
    4. Så bra at den fenget! Ja, hun er storslagen, virkelig.

      Slett
  2. Juvikfolke er blant mine store! Eg har lese dei fleire gonger og har tenkt å ta dei fram igjen i løpet av 2019. Er spent på di oppleving av bøkene.

    SvarSlett
    Svar
    1. Å, så moro at du er glad i de bøkene! Jeg gleder meg veldig til å lese dem, og håper det blir i år. Men jeg skal i gang med Falkberget først, og må komme i mål der før jeg begynner på Duun, slik at jeg ikke holder på med to slike store samtidig. Når har du tenkt til å lese? Om det passer, kan vi jo kanskje lese samtidig?

      Slett
  3. Fine bokmål du har satt opp. Bortsett fra at jeg legger planer i Bokhyllelesing, tør jeg ikke gjøre det. Det dukker alltid opp nye bøker som skyver andre unna, og så ønsker jeg å lese mest mulig norsk, ny litteratur. Olav Duun har jeg likevel satt opp som lesemål. Jeg har lest det meste av han, men blir ikke lei av hans fantastiske mennesker ute ved havet.
    Tusen takk for bokpakke! Blir nok lest lere av disse.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så flott at bokpakka har kommet fram! Og veldig moro om bøkene blir lest også:) Så gøy at du også skal lese Duun - kanskje vi kan slå oss sammen? For meg er han nesten helt ny (bortsett fra utdrag), så jeg gleder meg masse til å bli kjent med et nytt univers. Veldig stilig at du fokuserer på ny, norsk litteratur, det er det ikke mange som gjør. Det er så alt for lett å ta for seg alt det oversatte, virker det som. Ønsker deg fortsatt god vinterlesing!

      Slett