tirsdag 1. januar 2019

Vinterlesing, del II

Kjære alle sammen, riktig godt nyttår! Jeg håper juletida har vært rolig og fin for dere alle, og at dere nå er klare for et nytt år, nye bøker og nye leseutfordringer. Det er i alle fall jeg! Årets første leseliste er nokså kort - jeg fokuserer på å lese gamle travere slik at jeg kan få inn nytt blod på lista. Jeg kan vel ikke være den eneste som er en smule lei av å se navnet Alexander L. Kielland her... Likevel henger han nok med ei stund til, for gjenstående bøker er to og verkene er mange, men som det skal leses framover! Ja, og jeg skal i gang med Alfabetlesing også. Og om noen dager kommer neste runde av leseutfordringa Bokhyllelesing, denne gangen for 2019! Så følg med!

Alexander L. Kielland
Neste mann ut, rett og slett! Med trykk på mann, for det er ei dame foran han i køen. Men så er det hans tur, og jeg gleder meg!

Per Olov Enquist
Jeg er snart i mål med sjølbiografien Et annet liv, men vil ikke helt avslutte. Ikke ennå. Jeg liker dette universet, stemninga, skildringene, setningene, følelsene. Og jeg liker det ikke, for det er vondt, det går bare ned, ned, ned med hele mannen, og han skjønner det ikke helt sjøl. Men jeg kan ikke la være å lese. Det er så sant, så godt skrevet, så ekte, så djupt menneskelig. Og jeg blir rørt av slik litteratur, og jeg tenker, ennå en gang, at det her er en stor forfatter.

Jostein Gaarder
Nydelig leseropplevelse med ei fabulerende, interessant og spennende bok. Sirkusdirektørens datter anbefales!

Alexandre Dumas d.y.
Ei trist og viktig bok viste seg å være den franske romanen Kameliadamen. Dumas d.y. gir et godt og sympatisk kvinneportrett og skildrer hjertets vanskelige veier.

Edith Södergran
Jeg kom i mål med Samlade dikter i går! Noe innlegg blir det kanskje ikke, for jeg opplever at diktene er vanskelige å skrive om uten å bruke veldig, veldig mange ord. Og ordene ødelegger kanskje litt, det er vel like greit å lese diktene sjøl og virkelig føle det Södergran skriver om, framfor å få det gjenfortalt? Men kan hende det kommer noen drypp, lell.

Alfabetlesing
Første bokstav ut i dette nye leseprosjektet er naturligvis A, og tanken er enkel: å lese ei bok i måneden i alfabetisk rekkefølge. Det er tittelen på boka som skal begynne med den aktuelle bokstaven, og boka jeg har valgt meg som første bok ut, er Arkitekt av Merethe Lindstrøm. Det er bare å bli med, om du tror at Alfabetlesing kan være noe for deg også.

Bokhyllelesing 2018
Bokhyllelesing 2018 er over, dersom du ikke er som meg og henger litt etter. For min egen del gjenstår kun siste runde - å lese ei bok av en forfatter som har mottatt Nobelprisen i litteratur - og jeg håper jeg får gjort det i januar. Hvem det blir, er enda ikke klart, jeg er fortsatt litt i 2018, merker jeg. Men oppsummeringa kommer! Inntil videre kan du som vanlig lese mer her. Ser du noe som ikke stemmer, gi beskjed. Og legg gjerne igjen lenker til innleggene dine dersom du ikke allerede har gjort det, slik at du kommer med på oversikta.

Bokhyllelesing 2019
...kommer snart! Hold på hattene!

Gode ønsker til dere alle om en strålende januarmåned!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar