torsdag 26. mars 2020

På nattbordet

Bildekilde: Boktanker
Her hos oss har vi, som de fleste andre, ei kaotisk blanding av hjemmebarnehage, hjemmeskole og hjemmekontor om dagen. Men samtidig er det ei gavepakke til familien vår: Vi får mye mer tid sammen. Vi voksne får større innsikt i barnas skolearbeid, kan legge grunnlaget for nye arbeidsvaner og lære mye nytt. Sammen med barnehagebarna kan vi skape fine dager med ei god blanding av turer ute, prosjekter i hagen og aktiviteter inne. Og naturligvis er det rom for mye leik også!

Dette er ikke dagene for de arbeidsoppgavene som krever mye konsentrasjon og fokus. Her er det e-postkorrespondanse mens minsten absolutt skal sitte på fanget, fagmøter på Skype mens barna lager kjøkkenorkester, konflikhåndteringskurs mens de to eldste skriker og vræler, podkastlytting i middagslaginga og en plutselig jobbtelefon midt i legginga. Men sjøl med kaos blir ting gjort. Det tar bare litt lenger tid, og jeg må, som arbeidstaker, og vi må, som familie, være ganske dynamiske. For mammaen i meg kommer jo først så lenge jeg har hjemmekontor, vel, hjemme. Og om barna ikke får gjort det de skal, får ikke vi det heller.

Men uansett hvordan det løses, alle disse små og store tinga som dukker opp i løpet av dagen, er det ekstra godt å lese når det endelig er kveld. Alt det vi holder på med ute blant folk og sammen med andre, skal vi jo ikke holde på med. Så, da er vi inne. For min del har det faktisk resultert i mer lesetid. Og det er sikkert ikke bare jeg som får tatt et skikkelig røsk i bokhylla. Her er noe av det jeg leser:

  • Det annet kjønn av Simone de Beauvoir
  • Et velsignet barn av Linn Ullmann
  • Plastpinner juger ikke av Lise Knudsen
  • Anton og andre uhell av Gudrun Skretting

Et fint knippe med bra damer, altså!
Hva leser du akkurat nå?

4 kommentarer:

  1. Du har et forfriskende positiv syn på hjemmetilværelsen :-) Jeg får også lest endel og prøver å se det positive i det.
    Akkurat nå leser jeg En tjenerinnes beretning av Margaret Atwood. Jeg er så heldig å ha fire uleste bøker av henne i bokhyllen :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det! Ja, i disse dager må vi bare gjøre det beste ut av situasjonen vi er i, ellers får vi det nitrist, hele hurven. Så da er det like greit å få ferdig uferdige prosjekter, gjøre noe en ikke har gjort på lenge, ordne i hus og hage og sjølsagt være sammen. Det er tross alt det viktigste:)

      Så heldig du er, som har så mange Atwood-godbiter å se fram til! Bøkene hennes er mektige, men så utrolig bra! Jeg leste den grafiske versjonen av "Tjenerinnens beretning" tidligere i vinter, og den var minst like sterk som romanen. Kos deg videre med lesinga, og våren!

      Slett
    2. Takk i like måte! Ja, jeg har lest den tegneserien. Nå, etter å ha lest originalen, ser jeg at tegneserien er tro mot originalteksten slik at det nesten var en repetisjon å lese boken :-)

      Slett
    3. Helt enig, hun har lagt seg veldig tett opp til originalteksten. Men uttrykket blir jo et helt annet med alle bildene. Et veldig spennende prosjekt :)

      Slett