onsdag 9. november 2016

Når himmelen faller ned

Jeg veit ikke hvordan det er hos deg om dagen, men denne teksten passer i alle fall godt her på Østlandet. I helga kom det mer enn en halv meter med snø, og det har snødd sporadisk i dagene etter, i dag også. Det skaper stemning! Og det blir så lyst, lett, og stille. Da tenker jeg alltid på denne teksten, som også har en nydelig melodi. Og i dag måtte jeg hente den fram og høre på den, og fordi den er så fin, vil jeg dele den med dere.


Når himmelen faller ned

Det snør
himmelsk korrekturlakk over feilstavet sommer,
og hør
bylarmen forsvinner under dalende flommer.
Og vi har hørt at ingen snøfnugg er like,
og sånne under kan en tenke på en stund.
Jeg lener hodet helt tilbake
og får et iskyss på min munn.
Og får et iskyss.

Det snør
stumme stjernesøstre fra usynlige munner,
og ør
av angrepet fra myldrende lydløse sekunder.
I dag inntas jorden av en himmelsk hær,
og uten våpen tvinges hele byen i kne.
Alt går litt langsommere her på jorden
når hele himmelen faller ned.
Når hele himmelen faller ned.

Takk for den unyttige snø
til bry og til besvær.
Nå inntas jorden av en himmelsk hær,
uten bomber og granater
tvinges hele byen i kne.

Alt går litt langsommere her på jorden
når hele himmelen faller ned.
Når hele himmelen faller ned.
Hele himmelen.
Når hele himmelen faller.
Når hele himmelen faller ned.

Alt går litt langsommere her på jorden
når hele himmelen faller ned.

Tekst og melodi av Anne Grete Preus (f. 1957).
Sangen er utgitt på albumet Mosaikk - 16 biter fra 1998.

8 kommentarer:

  1. Fine sangen! Begynte umiddelbart å synge :-) På Jæren er det bare kaldt, opptil -7, men ingen snø.

    SvarSlett
    Svar
    1. Å, så kos! Ja, den er veldig fin, melodien er vakker, og sammen med den poetiske teksten blir den nydelig! Håper du får snø, i alle fall til jul:)

      Slett
  2. Vakkert. Her i Trondheimsområdet, der jeg feirer 3-årsdag, er det minus 3-4 og stille. Litt snø.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det hørtes flott ut, det også! Vinterstillheten er helt egen, og den er det viktig å nyte. Særlig opp mot kontrasten treårsdag:)

      Slett
  3. Så fin sang! Du kan gjerne sende litt snø til Vestlandet da:p vi har hatt kuldegrader og vakker himmel men knapt med snø. Nå er det visst over for denne gangen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den er veldig fin! Her er det meldt mildvær og regn til uka, så da spørs det med all denne snøen. Jeg håper den blir liggende, den lyser opp og skaper en lun stemning i alt det høstgrå. Så kanskje vi kan dele på minusgrader og snø? ;)

      Slett
  4. Dette er en av mine favoritter også! Hver gang det snør, begynner jeg å synge, men nå i høst har det bare blitt med åpnings-strofa: sommeren i år var på alle måter så bra at korrekturlakk ville vært fullstendig bortkasta :)
    Har allerede vært ute med spark, ski og truger!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så koselig at du også liker sangen! Det er velfortjent med en stor lytterskare, for denne låta er en av Anne Grete Preus' fineste, og det sier mye. Hun har mange sterke, gode sanger. Er enig i at sommeren har vært veldig bra, og derfor hadde det passa godt å følge opp med en solid vinter! Det begynte så lovende... Her har vi brukt ski og akebrett så langt:)

      Slett