tirsdag 23. februar 2021

På nattbordet

Bildekilde: Boktanker
Stabelen med nattbordbøker bare vokser! Og det kan jo i seg sjøl være litt frustrerende. Det er jo så mange andre tidstjuver der ute at det ikke er hver dag det går framover! Men se på denne fine bunken her, da. Så mange gode tekster å se fram til, spredt over ulike sjangre, til og med på ulike språk (norsk og svensk), og med god spredning i både utgivelsesår og forfatternes kjønn og nasjonalitet. 

Nå er jeg straks klar for å gyve løs på Professorn av Charlotte Brontë, ei bok jeg gleder meg veldig til! Den skal jeg lese sammen med Birthe, samtidig som jeg også holder på med Dantes storverk sammen med Anita. Men der er lesetempoet nokså langsomt hittil. Innimellom blir det russere - de fire små bøkene er noveller av henholdsvis Fjodor Dostojevskij, Michail Bulgakov, Anton Tsjekhov og Nikolaj Gogol. Jeg gleder meg!

Hva leser du akkurat nå?

5 kommentarer:

  1. Ler litt her, for "stabelen" min på nattbordet er svært høy, men består bare av to bøker. Nesten 900 siders To sleep in a sea of stars av Paolini og Kolbein Falkeids Samlede Dikt. Tilsammen 1700 sider. Det holder på et nattbord. Enn så lenge ;-)
    Av stabelen din har jeg kun lest Gatsby-boka, men har lest flere av forfatterne, men ikke de bøkene du har listet. Spennende bunke.

    SvarSlett
    Svar
    1. Oj, det er to skikkelig omfangsrike bøker du har valgt deg der! Tar tid å komme igjennom sånt:) Jeg foretrekker å lese ei og ei tjukk bok av gangen. Men dikt er ofte ei fin avveksling. God vår til deg, Marianne!

      Slett
  2. På nattbordet har jeg bare en bok av gangen og for tiden er det Maren Uthaugs "Ein lykkeleg slutt" jeg leser der. De andre bøkene er på stua, eller i hyller/esker/stabler på andre rom, som Dante som jeg må lese tidligere på dagen. I morgen skal det bli litt Dante-tid igjen.:)
    -
    Har lest "Den store Gatsby" som jeg likte godt.:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Har hørt mye om Uthaug, men ikke lest henne sjøl. Hva synes du så langt? Gleder meg til Gatsby, den har jeg hatt lyst til å lese lenge! Og enig angående Dante. Det er ikke nattbordslektyre...

      Slett
    2. Jeg likte den boka veldig godt.:)

      Slett