onsdag 25. juni 2014

Bokhylletelling etter forlag

Nå er det sommer og det verste studiestresset har letta, i alle fall inntil videre, og det er tid for god gammeldags boknerding her i heimen. Jeg liker lister, jeg liker å ha en oversikt over hva jeg eier, hvor det kommer fra, til hvilken pris, når det blei innkjøpt, når det blei lest og så videre, og har flere ulike boktellinger i året, kun for min egen del. Sist gang var brodern engasjert, og han regna ut hvor mye jeg har brukt totalt på bøkene som står her på arbeidsrommet. Noe konkret tall vil jeg ikke ut med her, men jeg kan røpe at det fort glei over 100.000 kroner, og jeg har vært over gjennomsnittet flink til å handle på salg som fleråring bokhandelansatt. Hvis ordinærprisene blir lagt til grunn for regnestykket, kan tallet uten problem ganges med to. Hvis du synes det er mye, kan jeg som kontrast røpe at da han tok samme gjennomgang borte hos mamma, bikka det en halv million og vel så det, så jeg føler at jeg har litt å gå på, eventuelt noe å ta igjen.

Men bøkene skal jo leses også! Og det er virkelig ikke gjort i en håndvending. Noen ganger tar det flere år å kvinne seg opp til å komme i gang, og boka samler støv, blir blass i ryggen eller gulna i toppen, alt etter hvor og hvordan den står i forhold til sollyset. Andre ganger er boka så seig at en aldri blir ferdig og helst vil glemme hele greia. Noen bøker veit du er bomkjøp etter bare noen sider, mens andre får favorittstatus like fort. Og ofte, tror jeg, har dette også noe med forlaget å gjøre.

Nå som jeg har gått over hylla med sjøleide, leste romaner, har jeg fått en god oversikt over fordelinga etter forlag, og fått presisert hvilket forlag jeg tilsynelatende foretrekker. Og det passer ganske godt overens med hva jeg hadde trodd forut for gjennomgangen og hvilket forlag jeg opplever at jeg i stor grad identifiserer meg med. Sånn sett er det ingen overraskelser for dere som har lest tidligere innlegg med lignende gjennomganger heller. Jeg er og blir ei Aschehoug-jente! Og det begynte faktisk da jeg var 12 år og hadde lyst til å samle og lese alle God bok-bøkene som fantes. Men nok om det, og over til statistikken. Mine 225 leste romaner i hylla til høyre for skrivebordet fordeler seg slik (her har jeg ikke delt opp og telt med alle titlene som er inkludert i flerbindsverk eller samleutgaver - det teller som en):

64 titler: H. Aschehoug & Co.
49 titler: Gyldendal Norsk Forlag
25 titler: Det Norske Samlaget
17 titler: Bokklubben
13 titler: Forlaget Oktober
12 titler: Pax Forlag
11 titler: Tiden Norsk Forlag
  9 titler: CappelenDamm
  4 titler: Vigmostad & Bjørke
  3 titler: Schibsted Forlag
  2 titler: Bazar
  2 titler: Bokvennen
  2 titler: Bonnier
  2 titler: J.M. Stenersens forlag
  2 titler: Kagge forlag
  1 tittel: Agora Publishing
  1 tittel: Arneberg forlag
  1 tittel: Baskerville forlag
  1 tittel: Ex Libris forlag
  1 tittel: Forlaget Press
  1 tittel: TCG
  1 tittel: Tussilago forlag
  1 tittel: Versal forlag

Dette er altså bare ei velfylt hylle hjemme hos meg. Det hele hadde nok sett ganske annerledes om jeg inkluderte faglitteraturen, barnebøkene eller de uleste bøkene. Men hvordan ser dine hyller ut? Har du et yndlingsforlag, er du lojal mot det, eller er det mer tilfeldig? Bryr du deg kanskje ikke om forlagene i det hele tatt, bare om bøkene? Jeg må innrømme at jeg ofte baserer meg på inntrykket av både forfatter, bok og forlag når jeg handler bøker, og at jeg er skeptisk til forlag jeg aldri har hørt om. Jeg er også skeptisk til bøker med glansa forsider og forfattere og/eller bøker som lanseres i en bestemt kategori, som for eksempel "krimdronning", "spenningsmesteren", "internasjonal bestselger", "et moderne eventyr", "sommerens humørspreder" og lignende. Dessuten styrer jeg unna alt som har ordet "ellevill" på baksida, da det ofte er svært langt fra sannheten. Likevel finner slikt veien hjem til meg også fra tid til annen, mot bedre vitende eller i gavers form. Men det er ikke ofte, og en tabbe gjentar seg sjelden, noe lista over viser. Jeg er med andre ord en fornøyd Aschehoug-tilhenger. Hva med deg?

2 kommentarer:

  1. Det var en stilig liste! Jeg elsker lister og har full oversikt over forfattere og sjanger, men ikke forlag. Jeg tror nok at jeg leser mest fra Gyldendal, Cappelen Damm, Pantagruel og Utenlandske forlag. Men jeg har ingen statistikk som kan bevise det og jeg er ikke sikker på om jeg kommer til å lage den listen. Akkurat nå er kontoret/bibliotek gjort om til midlertidig stue for sønnen min og bøkene jeg har der er ganske utilgjengelige. Jeg sier til han at det første jeg skal gjøre når han flytter ut er å rydde i bokhyllene :-) Det jeg ikke har lest står i stua, så sånn sett trenger jeg ikke gå inn der og bøkene jeg har lest og vil beholde stoler jeg på at han setter på riktig plass. Men ikke helt :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det - og så koselig at vi er flere med listedilla! Jeg ville forøvrig aldri akseptert en slik ordning for mitt bibliotek, jeg må ha bøkene for meg sjøl;) Håper han behandler bøkene dine pent (eventuelt smugleser noe skikkelig bra). God helg!

      Slett