lørdag 18. august 2018

Kvartalsoppsummering II, Bokhyllelesing 2018

En lang og varm sommer går mot slutten, og det store spørsmålet er: Fikk alle lest det de planla? For det er jo slik med disse leseplanene, at sjøl om de som regel er rimelig greie å forholde seg til, så er leselysta en lumsk følgesvenn. Den kan svaie i alle retninger når det passer som verst, med dertil utslag. Det veit en hver garva bokelsker, og en kan se det av resultatene i diverse lesesirkler og leseutfordringer også.

Første kvartalsoppsummering for Bokhyllelesing 2018 finner dere her. I dette innlegget skal jeg ta for meg de tre neste månedene av 2018, altså april og mai samt juni og juli, som deler utfordring og derfor må behandles samtidig. Jeg regner med at de aller fleste er i mål med disse leseutfordringene nå. Om noe skulle vise seg å ikke stemme, ta gjerne kontakt, så skal jeg rette opp feilene! Og blir du ferdig ei stund etter at dette innlegget er lagt ut, er det naturligvis ingenting i veien for å ta kontakt da heller, slik at du kommer med på listene.

April - fjerde runde
Leseutfordring: Les ei bok som handler om eller tar utgangspunkt i en familie

Dette var leseplanene:
Monika skal lese Beauty is a Wound av Eka Kurniawan
Anita skal lese De håpefulle av Nicolai Houm
Åslaug skal lese Familien på Gilje av Jonas Lie
Astrid Terese skal lese En lykkens datter av Isabel Allende
Berit (beritbok) skal lese Barndomshjemmet av Lisa Jewell
Anaruh skal lese De urolige av Linn Ullman
Tijana P. skal lese De usynlige av Roy Jacobsen
Hedda skal lese Fortuna av Alexander L. Kielland

Sånn gikk det:
Tijana P. leste De usynlige av Roy Jacobsen
Berit (beritbok) leste Barndomshjemmet av Lisa Jewell
Anaruh leste De urolige av Linn Ullmann
Åslaug leste Familien på Gilje av Jonas Lie
Hedda leste Fortuna av Alexander L. Kielland

Mai - femte runde
Leseutfordring: Les boka bak filmen

Dette var leseplanene:
Monika skal lese Rebecca av Daphne du Maurier
Anita skal lese Rebecca av Daphne du Maurier
Åslaug skal lese Victoria av Knut Hamsun
Astrid Terese skal lese Hobbiten av J.R.R. Tolkien
Anaruh skal lese For whom the bell tolls av Ernest Hemingway
Tijana P. skal lese Timene av Michael Cunningham
Hedda skal lese Gå aldri fra meg av Kazuo Ishiguro
Berit (beroene) skal lese Hvem var Jason Bourne av Robert Ludlum

Sånn gikk det:
Hedda leste Gå aldri fra meg av Kazuo Ishiguro
Berit (beroene) leste Hvem var Jason Bourne av Robert Ludlum
Anaruh leste For whom the bell tolls av Ernest Hemingway
Åslaug leste Victoria av Knut Hamsun
Tijana P. leste Timene av Michael Cunningham

Juni & juli - sjette runde
Leseutfordring: Les ei tjukk bok du lenge har utsatt å lese

Dette var leseplanene:
Monika skal lese The Goldfinch av Donna Tartt
Anita skal lese Stillitsen av Donna Tartt
Åslaug skal lese Baobabtreets frukt av Maite Carranza
Astrid Terese skal lese En vis manns frykt av Patrick Rothfuss
Anaruh skal lese The goldfinch av Donna Tartt
Tijana P. skal lese Bradbury stories av Ray Bradbury
Hedda skal lese Rosens navn av Umberto Eco
Berit (beroene) skal lese Vinter over verden av Ken Follett

Sånn gikk det:
Anaruh leste Grense Jakobselv av Kjartan Fløgstad
Åslaug leste Når landet mørknar av Tore Kvæven
Hedda leste Rosens navn av Umberto Eco
Birthe leste Rosens navn av Umberto Eco

***

Og det er altså det vi har lest så langt. Da er det bare å klikke seg inn på de ulike innleggene, lese flittig og kommentere i vei, for her er det masse spennende og lesverdig litteratur! Neste kvartalsoppsummering skal etter planen komme i løpet av oktober eller november, og til da skal vi ha kommet oss gjennom tre kategorier til. Disse er som følger: I august skal vi lese bøker skrevet av forfattere som er fra ikkeeuropeiske land. Her er det altså mulig å gjøre det skikkelig eksotisk! I september er det oppfølgere som står for tur, og en kan naturligvis velge akkurat hva en vil. I oktober vendes blikket mot skandinaviske bøker som blei utgitt 1960 og 2000 - her er det mye flott å finne, det er jeg helt sikker på. Og om du vil være med, er det bare å lese i vei, enten i smug eller ved å gi beskjed her eller på samlesida. God fornøyelse!

8 kommentarer:

  1. Det gikk visst ikke helt etter planen, gitt..
    Det har vært generelt lite lesing i sommer. Men jeg håper å hekte meg på med noe etterhvert..Til trøst så har jeg lest noen andre hyllebøker i løpet av året.

    SvarSlett
    Svar
    1. Sånn er det av og til! Håper du har kost deg masse i sommer, med finvær og familie, og at lesinga tar seg opp utover høsten. Det er veldig koselig om du finner tråden igjen etter hvert:)

      Slett
  2. Eg er godt i gang med Vinter over verden, men eg les i den mellom andre bøker. Og sjølv om boka er lettlest tek det si tid då ho er på over 900 sider. Blogginnlegg kjem etter kvart.
    Ynskjer deg ein fin seinsommar/tidleghaust med lesing og boktankar :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Oj, ja det er virkelig en murstein! Skjønner godt at den tar tid å komme igjennom. Håper du koser deg masse! Ønsker deg gode leseuker :)

      Slett
    2. Vinter over verden er lang og grundig, interessant og lærerik - og bittelitt irriterande. https://bokbloggberit.blogspot.com/2018/08/bokhyllelesing-vinter-over-verden-av.html

      Slett
    3. Morsom karakteristikk du gir boka! Jeg gleder meg til å lese:)

      Slett
  3. Hei du! Jeg har lest både langt og tjukt! Endelig kom jeg i gang med Erika Fatlands "Grensen" som ble en imponerende og lærerik leseoppplevelse. Innlegget finner du her:
    beritbok.blogspot.no/2018/08/pa-grensen-til-lang-bokhyllelesing.html
    Jeg ser jeg allerede har kommet skjevt ut med august-utfordringa, men august blir vel september, og det MÅ jo snart komme noen regnværsdager som gjør at man kan sitte inne å ha lesemaraton igjen??? Det har gått mye i lydbøker i sommer, og da er det liksom ikke så mye bokhyllebøker...
    Vel, vel.. Vi får se hvordan det utvikler seg, jeg håper å ha et innlegg eller to klar til neste kvartalsoppdatering! KOs deg med bokhøst og sånn ;o)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for lenke! Så spennende bokvalg du har gjort deg, jeg gleder meg til å lese mer om "Grensen"! Husker det var mye skriverier da den kom. Og Fatland er virkelig ei uredd dame, som har reist så mye i så ugjestmilde og vanskelige strøk. Jeg har fulgt henne gjennom ei rekke artikler i Dag og Tid, og det har vært veldig interessant det hun har skrevet der.

      Her har regnet senka seg, i alle fall for i dag, så er er det full fart med lesing - herlig! God bok- og lesehøst til deg også!

      Slett