fredag 24. juli 2020

Det er stille fordi jeg leser

Bildekilde: Boktanker
Ja, som jeg skriver i overskrifta, så er det helt stille her på bloggen om dagen, rett og slett fordi jeg leser. Og jeg koser meg sånn! Jeg holder på med Simone de Beauvoirs (1908-1986) filosofiske avhandling på mer enn åtte hundre sider, nemlig Det annet kjønn fra 1949. Og det blir naturligvis ikke bedre av at jeg samtidig leser De strålende, Eleanor Cattons (f. 1985) Bookerprisvinnende verk fra 2013, som også er på rundt åtte hundre sider. Bildet til venstre viser et oppslag fra romanåpninga: Et tegna kart over Hokitika med omegn, der det hele utspiller seg, og et imponerende dramatis personae med tilhørende hus og påvirkning, sortert etter faktiske astronomiske prinsipper. Originalt og spennende!

Det tar tid å lese såpass tjukke, omfattende, intense og interessante bøker, som i tillegg krever leserens oppmerksomhet, refleksjonsevne og detaljfokus i stor grad. Men mest av alt er det jo en fryd! Og er det ikke nettopp slike bøker en skal kunne dykke ned i i løpet av en lang og god lesesommer? Det er jo nå vi har tid!

Hva leser du i sommer? God les videre til dere alle sammen!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar