mandag 11. juli 2011

Kjøpegalskap

De siste dagene har jeg hatt store ambisjoner om å lese masse, men i steden har det blitt til at jeg har kjøpt en masse - helt ekstremt mye på kort tid til meg å være. Jeg har nemlig i lang tid hatt lyst til å kjøpe en rekke bøker både fra bokhandelen i byen her jeg bor og fra ymse nettbutikker. Og nå er endelig lommeboka dratt opp og fram, bøkene er henta og betalt, eventuelt bestilt og betalt, og jeg venter bare på at resten av de digre bokpakkene skal komme i posten.

Blant herlighetene som venter meg, er noen titler i Bokklubbens serie Verdensbiblioteket. Jeg må innrømme at jeg på mange måter er en glimrende Bokklubbkunde, eller bokkunde i det hele tatt: jeg er forferdelig glad i serieutgivelser av klassiskere, og ender ofte opp med å "måtte" kjøpe hele serien, sjøl om jeg kanskje har noen av titlene i en annen utgave i bokhylla allerede. Jeg har i alle fall alltid fryktelig lyst til å kjøpe hele serien, og bruker mye tid og krefter på å vingle mellom skal - skal ikke og på å leite fram de mest aktuelle titlene. Ofte vingler jeg såpass lenge at flere titler kommer på tilbud (det er tilfelle nå), og da går jeg av og til litt amok. De nyeste tilskuddene til boksamlinga mi denne sommeren er blant anna Njåls saga, Sin egen herre og Til fyret. Ingen av dem hadde jeg fra før, så jeg kjøpte dem med god samvittighet. Men det er fortsatt mange bøker i serien på tilbud...

Andre bøker jeg har pelt med meg hjem fra bokhandelen er den franske klassikeren Far Goriot av Honoré de Balzac, Hunden frå Baskerville i en ny oversettelse av Ragnar Hovland, Gjennom kjøttet av Espen Stueland og Magnetisørens siste vinter av Per Olov Enquist, ei bok som kom på norsk i vinter og som i min lokale bokhandel allerede var å finne på tilbud (enkelte bør ikke jobbe i bokhandel, rett og slett, for det er jo ikke lov å selge årets bøker til tilbudspris). Og underveis i posten kommer blant anna Trygve Gulbranssens trilogi om folket fra Bjørndal, flere bøker fra Tove Janssons Mummiunivers, Kollektivt selvmord av Arto Paasilinna, enda ei utgave av Store forventninger (skal gis bort som gave), Klovnen Shalimar av Salman Rushdie og Fortellingen om Viga-Ljot og Vigdis og Fortellinger om Kong Artur og ridderne av Det runde bord av Sigrid Undset. Jeg gleder meg!

2 kommentarer:

  1. Å, herregud, dette innlegget skulle jeg aldri ha lest! Jeg elsker Verdensbiblioteket, og nå selger de mange av bøkene jeg mangler til spottpris. Akk og ve. Nå må jeg få noen til å spenne armene mine fast, langt unna tastaturet...

    Eller? Det er kanskje lov å kjøpe bare én...?

    SvarSlett
  2. Jo, det er lov å kjøpe bare én. Men er det mulig...?

    Jeg må bare si det som det er: hjemme hos meg er det nå en diger stabel med bøker fra Verdensbiblioteket. Jeg fant nemlig ut av at jeg godt kunne bestille noen til. Og så balla det på seg. Tror jeg kommer til å bruke mange år på å lese alt sammen! Jeg tenkte jo ikke over at mange av bøkene er så utrolig digre.

    Har fulgt med på bloggen din i sommer, og likte innlegget om å lese sakte versus å lese fort veldig godt. Fikk meg til å tenke lenge! Har kost meg med de andre innleggene også:)

    SvarSlett