fredag 10. januar 2014

Lesemål 2014

Januar er for oss bokbloggere tida for å gjøre opp status over fjorårets lesing, samt å lage nye lesemål. Og det er ofte lettere sagt enn gjort. Jeg er for eksempel ikke noe flink til å se hvor "lydig" jeg har vært, og skriver sjelden noe om jeg virkelig kom i mål med det jeg håpa på eller ikke. Kanskje jeg egentlig har glemt det, og satser på at alle andre har det også. Det jeg derimot jevnlig oppsummerer, er antall bøker lest av henholdsvis kvinner og menn, og hvordan det nå ligger an med en etterstreba kjønnsbalanse i bokhylla. Men nå, som jeg skal skue framover mot leseåret 2014, virker sånt litt kjedelig (jeg får med andre ord ta det en annen gang). Nå er det tid for ønsketenkning, altså slik det (kanskje) ville sett ut hvis jeg verken tok mastergrad eller hadde familie eller et sosialt liv. Da skulle jeg nemlig

- lest minst hundre bøker i løpet av året
- deltatt 100% i lesesirkel 1001 bøker, med tolv bøker i året
- deltatt på Bjørgs leseutfordring med åtte bøker i året
- fulgt opp Ingalills biografilesesirkel med seks bøker i året
- fulgt med på Clementines Bookerprosjekt med tolv (?) bøker i året
- lest ti titler fra Verdensbiblioteket
- lest alle debutanter, i alle fall minst ti i løpet av året
- lest minst fire titler av hver sjanger lyrikk, dramatikk, essayistikk
- lest minst fem av hver innafor bildebøker, barnebøker, ungdomsbøker
- lest aktuelle fagbøker, minst seks i løpet av året
......
Ja, og så videre. Altså, egentlig lest alt jeg kom over, deltatt på det meste, og ikke gjort noe annet enn å lese. Men sjøl jeg skjønner at det er umulig, og at leseåret 2014 blir langt ifra ønsketenkinga over. Derfor er mine hakket mer realistiske lesemål slik:

- antall bøker totalt: alt over 68 anses som meget bra
- pensum kommer av naturlige årsaker øverst, for her må jeg gjennom alt
- faglitteratur som må brukes i forbindelse med masteroppgava; minst tjue bøker
- lesesirkel 1001 bøker: målet er her å lese minst halvparten av bøkene
- Bjørgs leseutfordring: her sikter jeg høyt og håper på full deltakelse
- Ingalills biografilesesirkel: er så langt veldig spennende - vil prøve å delta hver gang

Og bortsett fra dette tør jeg rett og slett ikke å gjøre meg konkrete forhåpninger om resten. Det hele vil fordeles jevnt eller ujevnt på ytterligere klassikere, et fortsatt fokus på svensk litteratur, skriving om nynorske bøker på nynorsk, et sterkt ønske om å lese mer barne- og ungdomslitteratur, jeg vil fortsette å lese og vurdere småbarnsbøker, holde meg oppdatert på nyere norsk litteratur, prøve å lese noe dramatikk, lese drivende gode damer sammen med Birthe og andre likesinna, og til slutt ha et lite rom for å velge noe utafor malen - helt etter humør, dagsform og årstid og alt anna som kan spille inn på bokvalget.

Jeg vil fortsette med månedlige leseplaner, for det fungerer veldig godt for meg. Det er så mye jeg har lyst til å lese, hele tida, og jeg er av den typen som lett blir begeistra og ganske nysgjerrig. Jeg noterer meg stadig titler og forfattere, handling og oppfølgere, tematikk og virkemidler, og til slutt kan jeg ende opp med å bruke mer tid på å lese om bøker og velge ut bøker enn å faktisk lese dem. Det har jeg egentlig ikke så lyst til å gjøre mer enn en gang i blant. Derfor er konkrete planer veldig kjekt å forholde seg til, og bokvalget tar kortere tid i en hektisk hverdag. En målsetting er naturligvis derfor å komme igjennom det jeg planlegger, uansett om det er ei bok eller sju i løpet av en måned.

Om jeg klarer å lese to til fire skjønnlitterære bøker i tillegg til all faglitteraturen hver måned, er det noe jeg kommer til å være fornøyd med. Noen måneder vil det da kun utgjøre lesesirkeldeltakelse, men det er helt greit. For å få lest ut av hyllene vil jeg prioritere å lese det jeg allerede har framfor å kjøpe nytt. Men jeg får se hvor lenge den tanken holder seg i huet - noen kjøpebegrensning skal jeg jo ikke ha, sjøl om både mann og lommebok hadde likt det. Og nå må jeg, hvis jeg i det hele tatt skal ha noe håp om å komme i nærheten av 68 titler, bare sette i gang.

God lesehelg!

6 kommentarer:

  1. Artig å lese om dine mål. Ønskelista di var ganske ambisiøs, så jeg ble lettet da jeg så du selv skjønte det, hehe..
    Lurer på om jeg også skal lage mitt oppsummeringsinnlegg fra 2013 samt lesemålplan nå (men det er litt arbeidssomt å lage den statistikken ja….)
    Godt nytt år!

    SvarSlett
    Svar
    1. Godt nyttår til deg også, Anita! Tror vel de fleste bokelskere har et ønske om å lese mest mulig nesten hele tida, men det var alle de andre gjøremåla, da... Er ingen grei balansegang, men jeg tror jeg har funnet en akseptabel løsning/mål for året som kommer. Blir spennende å lese dine mål!

      Slett
  2. Kjempefine mål, Hedda, og det blir spennende å følge med på det du leser og hva du synes om dem. Ekstra spennende er det at du vil ha mer fokus på barne - og ungdomsbøker, det har jeg et ønske om å få til i løpet av 2014. Særlig bildebøker, det er noe eget med å vurdere tekst og bilde i en sammenheng. Og siden jeg er en skikkelig nysgjerrigper; hva er det du studerer?
    Ønsker deg et flott nytt leser!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det! Så spennende at vi begge vil ha et fokus på barne- og ungdomsbøker i 2014, kanskje vi kan prøve å lese litt sammen? Det er så utrolig mye der ute, av både småbarnsbøker og bildebøker, høytlesningsbøker, seriebøker m.m., at det nesten er vanskelig å orientere seg. Derfor synes jeg alltid det er fint å lese hvilke tanker andre gjør seg.

      Jeg holder på med en mastergrad i tverrfaglige kulturstudier nå. Mye arbeid, men veldig interessant.

      Godt nyttår til deg også!

      Slett
  3. Vi bader i samme basseng, drikker av samme te-kopp og leker i samme snøfonn, som selvfølgelig vi si at vi har felles lesemål for 2014, bortsett fra barn og ungdomsbiten, mitt bidrag der er å kanskje lese de som havner på BBPkortlista. Altså biografier (gleder meg at du satser på alle), 1001 og bokhylla. Det er mine fokusområder også - i tillegg til booker og nobel selvfølgelig.

    Vi er mange i samme båt og akebrett (hehe, jammen godt jeg ikke er forfatter -), iår - så det kan bli riktig så gøy å følge med på årets OPP og nedturer.
    Glemte bort de norske 2014-bøkene, glemte de også bort når jeg skrev egen ambisjonsliste, (her må det jukseredigering til.)

    SvarSlett
    Svar
    1. Helt enig, det blir veldig spennende å følge med på oppturer og nedturer! Ambisjonene er det altså ikke noe i veien med rundt forbi i blogglandia...

      Slett