mandag 6. januar 2014

Vinterlesing, del II

Januar 2014 er kommet, helt uten snø, og jeg, som allerede er i gang med semesterets studier, henger derfor litt etter på andre leseområder. For tida sitter jeg nemlig og leser enda ei historiebok. Månedens leseplan kommer altså ikke før nå, nesten ei uke for seint, mens årets lesemål fortsatt lar vente på seg. Men med tid og stunder dukker nok det innlegget opp, det også. Det er i alle fall snart ferdig formulert i huet, og da gjenstår bare skrivinga.

Men over til leseplanene. Først en liten oppsummering fra forrige måned: Jeg synes sjøl jeg fikk lest en del i desember og i månedsskiftet desember-januar, og både Sigrid Undset, Charles Dickens, Jostein Gaarder og P.D. James er plassert i hyllene for leste bøker. Så langt er alt vel. På grunn av eksamenskjøret blei det tidlig klart for meg at enkelte titler måtte forbigås, og Per Olov Enquists omfattende sjølbiografi og Nicole Krauss' kanskje litt uinteressante roman blei de utvalgte. I tillegg er jeg straks i mål med Arto Paasilinna, og har kommet videre i Torborg Nedreaas' noveller, men er fortsatt ikke ferdig. Derfor tar jeg henne med meg videre i januar.

Torborg Nedreaas
En av januars hovedmålsettinger er å endelig komme i mål med Nedreaas' samla noveller. Boka har et litt for anonymt utseende (helt brun) og legges ofte i ymse bunker med mye forskjellig - og glemmes der. Men tekstene er så gode at de ikke bør glemmes! Dessuten koser jeg meg veldig med novellene hennes, de er både såre og politiske, noe som er en sjeldenhet i dag. I tillegg er det irriterende med slike bøker som bare ligger og ligger og ligger på skrivebordet, derfor vil jeg gjerne komme igjennom før jeg for alvor mister oversikta.

Ragnhild Jølsen
Ei anna dame som også har skrevet en del fortellinger og noveller i løpet av livet, og som er en gjenganger på disse leseplanene og på skrivebordet, er Ragnhild Jølsen. Jeg vil gjerne lese Brukshistorier, men ønsker å bli ferdig med Nedreaas først. Det betyr at hun enten må vente enda litt til, eller at jeg endelig må ta tak og suse igjennom fire-fem hundre sider med kortere tekster på kort tid.

Toni Morrison
Enda ei dame som har gått igjen her de siste månedene, er amerikanske Morrison. Jeg har fortsatt ikke lest noe av henne, men har et sterkt ønske om nettopp det. Men månedene både fylles opp og går fort, og fordi jeg har ei halvlest bok her og en halvlest artikkel der, forsøker jeg å prioritere å bli ferdig med slikt etterslep sånn at jeg kan konsentrere meg fullt og helt om en ny roman, for eksempel Elskede av Morrison. Jeg veit ikke helt hvor lenge den taktikken skal få lov til å briljere, for fungere gjør den jo ikke...

Margaret Atwood
Månedens fjerde dame er Margaret Atwood. Hvis jeg holder meg til planen, skal jeg lese Oryx og Crake sammen med Birthe i løpet av januar. Boka er ikke blant Atwoods mest omfattende, men krever likevel en durabelig leserinnsats, i alle fall om jeg kjenner forfatteren rett. Jeg kvier meg litt for å komme i gang, og veit fortsatt ikke om jeg skal lese på engelsk eller norsk - overmotet og feigheten samvarierer på lavt nivå og avgjørelsen veksler fra dag til dag.

José Saramago
Eneste hane i kurven denne måneden er den portugisiske nobelprisvinneren José Saramago. I lesesirkel 1001 bøker er det tid for å lese Kain mot slutten av måneden, og jeg vil gjerne være med. Boka er allerede innlånt fra biblioteket og ligger klar i den meterhøye stabelen ved døra. Om jeg kommer igjennom, er en ganske annen sak.

Doris Lessing
Opprinnelig hadde jeg også planer om å lese det omfattende tobindsverket Den gylne notatbok i januar, sammen med Labben. Men jeg har ikke hørt noe fra henne, og det er nokså stille der på bloggen, så derfor utgår dette lesemålet på ubestemt tid. Jeg får heller legge Lessinglesekreftene inn i Atwoodboka og satse på at det gir konkret uttelling.

Egentlig bør jeg ikke legge til flere lesemål for januar, for dette er mer enn nok for de nesten fire ukene som gjenstår av måneden. I tillegg skal jeg jo helst også lese en god del pensum! Men jeg må innrømme at jeg har veldig lyst til å fortsette på romansyklusen om Kristin Lavransdatter. Dessverre veit jeg med meg sjøl at begynner jeg på den, utgår alt det andre. Så det beste er vel om Undset venter litt, mens jeg får rydda både på skrivebordet og i huet.

Og med det ønsker jeg alle en riktig god lesemåned!

16 kommentarer:

  1. Godt nytt år, Hedda!
    Jeg har aldri lest hverken Jølsen eller Nedreaas, håper du skriver mer om dem når du blir ferdig med bøkene..
    Jeg har også lyst å lese Cain.. har lest en roman av Saramago for ti år siden, må lete i bokhyllen for å friske den opp igjen. Ellers har jeg lest litt av de andre også, og Oryx and Crake leste jeg da den kom ut. Ganske dystpoisk og snål, for meg som ikke er noe spesielt inne i science fiction, men likevel sterk. Jeg har ikke lest de to andre i triologien, men på et eller annet tidspunkt gjør jeg gjerne det, spesielt den siste.
    Det virker som om du liker sterke og alvorlige bøker som sier noe om samfunnet og ikke bare lette variasjoner på forhold mellom mann/kvinne osv. Spennende å se og følge bloggen din.

    SvarSlett
  2. Tusen takk for hyggelig kommentar, Clementine! Jølsen og Nedreaas kan anbefales, begge to, og jeg har skrevet en del om dem tidligere her på bloggen. Jeg er mot slutten i begge forfatterskap nå, noe som også er litt vemodig. Kanskje det er derfor det går litt ekstra langsomt.

    Jeg vil gjerne lese hele trilogien til Atwood, men gruer meg litt til første bok. Har hørt så mye forskjellig, og det er, helt ærlig, ikke min sjanger heller. Hvis jeg kommer igjennom, kan vi kanskje lese de andre bøkene samtidig?

    Jeg liker at bøkene berører, ja, og da må innholdet ofte være av eksistensiell art. Det blir fort sterkt. Men jeg er veldig takknemlig for at det fins så mange flotte bøker, og både dybde og bredde. En endrer seg jo flere ganger i løpet av livet!

    Jeg følger med lesesirkelen din litt på avstand, og håper jeg får mulighet til å delta ved en seinere anledning. Det er et godt prosjekt.

    Riktig godt nyttår til deg og dine - måtte det bli et flott leseår!

    SvarSlett
  3. Det er herlig å lese hele forfatterskap, man får litt det du sier om både dybde og bredde. Jeg skal lese noe av det du har skrevet om de to tidligere.
    Leser gjerne de to siste Atwood bøkene sammen! Det er en stund siden Oryx and Crake men jeg husker at jeg syns boken ble bedre og bedre underveis. Som med andre krevende bøker forsøkte jeg bare å åpne meg og ikke overanalysere alt i begynnelsen, men det er litt av en tankesprang Atwood tar leseren med på.

    Takk for at du har lesesirkelen min på radaren. Jeg har forsøkt å legge den opp så åpen som mulig, slik at det er kurant å følge med litt på avstand, selv om man ikke leser bøkene selv, eller bruke som en referanse senere en gang.

    -- Jeg la forresten også fra meg Nicole Krauss, det ble for konstruert og platt for meg. Enquists biografi har jeg heller ikke lest ferdig, men den skal jeg absolutt gjøre når jeg er i det hjørnet..

    SvarSlett
    Svar
    1. Så flott at du gjerne kan være med på samlesing - det er så hyggelig! Også er det lettere å faktisk få lest bøkene. Jeg forventer ikke noe annet av Atwood enn at hun er krevende, og det er vel kanskje derfor jeg har grua meg litt. Hun er fantastisk, men uforutsigbar.

      Jeg har egentlig veldig lyst til å delta på Bookerlesinga, men jeg foretrekker å lese på norsk. Det er noe med rytme og stemning. Men av og til må jeg jo strekke meg. Jeg håper å få tid til å følge mer med mot vår og sommer, når studiene er litt mindre krevende. Uansett er det veldig fint å lese det du og andre skriver om titlene.

      Slett
  4. Dine leseplaner er alltid spennende å se, og det var artig at du synes Krauss var uinteressant for selv synes jeg det var en fin historie, skjønt en del avsnitt (les:sider) med letthet ble skummet. Når er du klar for å lese "Brukshistorier"? Jeg spør fordi det for meg ikke ser ut til at jeg kan ta fatt på den helt ennå, så det passer fint at du blir ferdig med Nedreaas :)

    Som nevnt har jeg allerede lest ut "Oryx og Crake" og tripper for å lese bok to! Veldig gøy at flere er med på denne trilogien. Og så håper jeg du får lest "Den gylne notatbok" om ikke altfor lenge. God helg :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Nå leste jeg faktisk ikke mer enn baksidetekst og ca. ti sider av Krauss, tilfeldig fordelt inni boka. Jeg er i perioder ganske pressa på tid, og da må en være litt bestemt, tror jeg. Kvalitet over kvantitet! Men jeg kan jo ikke si at jeg egentlig ga Krauss en sjanse, eller at det var en rettferdig bedømmelse. Derfor er det fint at dere som leste langt på vei bekrefter mine mistanker.

      Jeg håper å få lest ferdig Nedreaas denne måneden, slik at det er klart for Jølsen igjen i februar. Men kan hende jeg må bite i meg det der, sjøl om jeg leste Nedreaas seinest i går. Det tar litt tid nå. Atwood, veit du! Hva passer for deg?

      Riktig god helg til deg også:) Og lykke til med praksisuke nummer to!

      Slett
    2. Helt enig med kvalitet før kvantitet - det er ikke om å gjøre å ha lest flest bøker, men noen ganger er det greit å lese bøker en ikke i utgangspunktet hadde planer om for på den måten å få innblikk i andre tekster selv om de ikke alltid er så gode.

      Ah, Atwood ja - jeg har mest interessert i å fortsette trilogien før Jølsen :)

      Slett
    3. Ja, helt enig, det er bra å utfordre seg sjøl innimellom, få andre perspektiver, nye historier, om ikke annet så for å få bekrefta at det fortsatt er status quo på lesesmaken.

      Og du, jeg er kanskje enig i den siste linja der også... Er nå helt inni dette rare universet, som er forlokkende og spennende og urovekkende og fylt med kritikk og humor - fy søren, så bra!

      Slett
    4. Ja, det er bra! Så bra at da jeg satte meg ned for å skrive om boken kom det ingenting - det stod bom stille. Så jeg får prøve igjen om noen dager.
      God helg!

      Slett
    5. Ingen hast med omtale for min del, jeg er fortsatt ikke ferdig med boka og prøver egentlig å fullføre "Kain" parallellt med Atwood, noe som ikke går så bra. Får ta et skippertak i dag. Men med så mye herlig snø er det vanskelig å sitte inne!

      Hvilken dato sikter du deg inn på å publisere innlegg? Og var det ikke ei til som skulle lese, er hun i mål?

      Fortsatt god helg!

      Slett
    6. Heldig du som har snø! Jeg hadde nok vært mer ute hvis det var snø her, ja - men sånn det er nå biter kulden seg fast under huden og kun noen få snøfiller har kommet dalende.

      Jeg tenkte å få postet et innlegg om boken til helgen, og har spurt Frøken Vims om hun klarer det til da.

      Slett
    7. Her er det mer enn nok, vi måker to til tre ganger i døgnet, eller mer, og har stort sett gjort det de siste tre ukene. Hvis jeg hadde kunnet, skulle jeg gjerne delt med deg;)

      Ok, da sier vi Atwood til helga. Jeg er ikke i mål med boka, men skal gjøre en innsats. Har i alle fall fått avslutta "Kain", så da er det ei bok mindre å konsentrere seg om. Og om jeg ikke får lest alt, kan jeg jo skrive om det jeg har lest.

      Slett
    8. Jeg er spent på hva du synes om Kain! Og selvsagt om Oryx og Crake - da kommer det et innlegg i helgen (selv om jeg synes det er fryktelig vanskelig å skrive noe vettugt om boken).

      Fantastisk at dere har så mye snø, hvor bor du egentlig?

      Slett
    9. "Kain" er publisert, nå hiver jeg meg over Atwood! Kommer ikke noe herfra før tidligst søndag, da både lesing og tenking gjenstår. Så dere to andre får bare publisere når det passer.

      Jeg tror du klarer den skrivedelen helt ypperlig, som vanlig - det gjelder bare å finne rett vinkling. Kanskje det er lurt å begynne i "vår" tid? Eller med forfatteren, som du ofte gjør, det fungerer også veldig godt.

      Jeg bor i Buskerud, ca. en time fra Oslo. Første gang noensinne at vi ikke hadde snø til jul, men skal si det monner nå! Og vesla har fått ski, så det er innmari moro å være ute!

      Slett
    10. Ja, nå er jeg spent på hva du sier om Kain - jeg skal ile til å lese innlegget straks! Jeg har fått skrevet om Oryx og Crake, det fungerte bra å starte med forfatteren - takk for tips :)

      Herlig med så mye snø, og moro å være ute med barna! Mine har blitt såpass store at de ikke gidder å være oss gamle ut lengre, men vi har hatt mange fine stunder ute i snøen :)

      Slett
    11. Ser fram til å lese innleggene dine! Men venter med Atwood; er ikke i mål sjøl. Men snart, håper jeg!

      Slett