tirsdag 20. april 2010

Den som venter på noe godt...

Nå nærmer det seg mai. Og mai er for meg, som for så mange andre, tida for eksamen. Jeg har lest jevnt og trutt de to siste månedene, og har omtrent en måned igjen. Og jeg ser så absolutt fram til å bli ferdig! Det er nemlig et savn som begynner å bli helt prekært. Som lenge har vært ulmende, litt passivt, men som nå er aktivisert i alle høyeste grad. Og det er savnet etter noe annet enn faglitteratur og pensumlitteratur. Jeg har så lyst til å lese de bøkene jeg har liggende i hylla. Jeg vil lese de bøkene jeg vil lese når jeg vil lese dem.

Å være student med dårlig råd stopper meg verken fra å ville ha flere bøker eller fra å kjøpe dem. Det beslaglegger bare veldig mye tid, som jeg vanligvis ville brukt til å lese. For etter en lang dag med seksti sider pensum er jeg ikke veldig frista til å ta opp ei ny bok. Jeg trenger å la øya, og huet, hvile. Som sagt ser jeg fram til å bli ferdig med dette semesteret og de tilhørende eksamenene. Jeg ser fram til juni, til sommeren, for da skal jeg gjøre et seriøst innhogg i hylla med uleste bøker. Jeg skal lese Gerd Brantenberg og Torborg Nedreaas, Joseph O'Connor og Karen Blixen, Kate Moses og Ian McEwan. Om jeg bare får tid.

2 kommentarer:

  1. Forskjellen på en bokorm og en meitemark er ikke synlig fra utsida, bare fra innerveggene. Der meitemarken gnager seg gjennom jorda og lar den uforstyrra tyte ut igjen i den andre ende, avleirer bøkene seg i bokormens fordøyelsesorgan, den fettrike hjernen med de tusenmillioner synapser som forbinder hendelser med sansninger, med minner, med tanker, med anelser, og omsetter dette i frydefulle, tårevåte, rasende hormonstormer som etterskjemaet tyter ut i kjertler og organer og dermed endrer hele fysikken - og ikke bare for et øyeblikk.

    God gnafs!
    Mam

    SvarSlett
  2. Veit du hva? Det der var innmari, innmari ekkelt. Jeg tror du koser deg når du kan være ekkel, ikke bare muntlig, men også skriftlig. En dag tar jeg igjen.

    (Men bak ekkelheten ligger det jo litt sannhet, da, jeg ser jo det.)

    SvarSlett