mandag 22. juni 2015

Klar, ferdig, les!

Hva: Bokhyllelesing 2015, femte runde
Kriterier: Les ei bok som handler om barndom
Når: Mellom 22. juni - 28. juni

Påmeldte:
- Silje skal lese A tree grows in Brooklyn av Betty Smith
- Birthe skal lese Trylleglasset av Torborg Nedreaas
- Elida skal lese Anne of Green Gables av L.M. Montgomery
- Hedda skal lese Jungelboken av Rudyard Kipling
- Trudelutt skal lese Why be happy when you could be normal? av Jeanette Winterson
- Bjørg skal lese Barndom, Ungdom av J. M. Coetzee
- Gro skal lese En tiger for en engel av Anne B. Ragde
- Signe skal lese To Kill a Mockingbird av Harper Lee
- Astrid Terese skal lese Den stumme gutten av Parinoush Saniee
- Monika skal lese Alice i Eventyrland av Lewis Carroll

Denne uka er det femte runde av Bokhyllelesing 2015, og temaet er å lese ei bok som på en eller annen måte handler om barndom. Det kan være ei skjønnlitterær tematisering eller ei faglitterær tilnærming, det kan være dikt om det uskyldige barnet eller essays om hva barndom er, barndommen kan ta stor plass i ei erindring eller liten plass i en roman. Det viktigste er at teksten du leser sier noe om barn eller barndom, og sjølsagt at du koser deg med boka du har valgt.

Lista over viser ti påmeldte som alle har valgt skjønnlitterære bøker. Men det er svært langt fra Nedreaas til Carroll, sjøl om tekstene også har store likheter. Generelt kan en si at det fysiske barnet og barndommen generelt tematiseres veldig ulikt titlene i mellom. Det burde by på interessante kontraster fra tekst til tekst og mange spennende lesninger, særlig for de av oss som har lest flere av bøkene. Sjøl ser jeg fram til å lese Kipling, som jeg tidligere kun har lest et dikt av (naturligvis det velkjente "If", i en engelsktime på ungdomsskolen). Jeg kjenner naturligvis til innholdet i Jungelboken likevel, kanskje først og fremst på grunn av Disneys bearbeiding og distribusjon. Jeg forventer dog ikke at Kiplings opprinnelige verk er en Disneyfortelling. Men hva Jungelboken faktisk er, er jeg usikker på. Som den yngste nobelprisvinneren i litteratur noensinne, er Kipling uansett obligatorisk på flere måter. Bokhyllelesinga faller her sammen med prosjektet om å lese bøker fra 1001-lista, noe som akkurat nå er veldig praktisk. For jeg veit allerede at jeg kommer til å henge litt etter denne runden også.

Blir du ferdig med både lesing av boka og skriving av innlegget før tida, er det sjølsagt ikke noe i veien for å publisere før. Dersom du bruker lenger tid enn den oppsatte uka, er det også greit. Legg i alle tilfelle igjen ei lenke under her, under oppsummeringsinnlegget eller på sida for Bokhyllelesing 2015 når du er ferdig, slik at andre lesesirkeldeltakere finner fram til omtalen din. Er du ikke påmeldt, men har lyst til å delta likevel, er det bare å lese i vei. Beskjed til meg kan gis i etterkant, dersom du foretrekker det. Oppsummeringsinnlegg ventes ei ukes tid etter at den ordinære lesetida er avslutta.

Lykke til!

12 kommentarer:

  1. Jeg er faktisk ferdig med boken, men må skrive omtale. Boken var ikke så lang, men på dialekt, og det kan være litt tregere å lese, enn å lese på nynorsk eller bokmål. Men omtale kommer i løpet av uka :)

    SvarSlett
  2. Eg har lese og skrive om Drep ikke en sangfugl. Teksten finn du her:
    http://brautmedbok.com/2015/06/23/bok-24-drep-ikke-en-sangfugl/

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for lenke! Jeg skal oppdatere samlesida. Er du med neste runde også?

      Slett
    2. Ja, men har ikkje valt meg bok enno :)

      Slett
    3. Da blir det spennende å få vite hva du velger!

      Slett
  3. Jungelboken er en samling noveller/fortellinger. Superfine. Også må du huske at det er to bøker: Jungelboken og Den andre jungelboken. Kos deg! Gleder meg til å lese hva om opplevelsen din av den!

    En av mine favoritter. Og du har helt rett, boka er ikke Disney.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så koselig at du har "Jungelboken" som favoritt! Jeg skal snart i gang, og gleder meg enda mer nå. Har hørt før at den er en samling ganske frittstående fortellinger, så jeg er veldig spent på hvordan de er og hvordan helheten er sydd sammen. Regner med at den er ganske bra, i og med at det er Kipling som har skrevet den.

      Slett
  4. Da har jeg skrevet omtale: http://groskrosverden.blogspot.no/2015/06/bokhyllelesing-2015-5.html En bok jeg er gald jeg har lest, for denne likte jeg veldig godt :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var raskt, Gro! Takk for lenke. Så koselig at du likte boka. Jeg skal klikke meg inn og lese omtalen din.

      Slett
  5. Eg har lest Anne of Green Gables, men eg håper du tilgir at eg leste denne for 12 år sidan, då på norsk. Håper eg likevel kan bruke denne i bokhyllelesinga. http://serieavhengig.blogspot.no/2015/06/bokhyllelesing-anne-of-green-gables.html

    SvarSlett
    Svar
    1. Så klart kan du bruke boka i lesesirkelen! Er jo ingen foreldelsesfrist på bøker, heldigvis;)
      Takk for lenke, og god sommer!

      Slett