lørdag 31. august 2019

Bokhyllelesing: Noveller eller dikt

Etter langt kommer kort! Nå i august skal vi ha lest novelle- eller diktsamlinger av fritt valg, til stor kontrast fra mursteinene vi leste i de foregående månedene. Overgangen er stor formmessig, men hva med innholdet? Kan en fortelle det samme i et dikt som i en roman? Og hva med novella, skal det være kort og godt, eller er det greit med lange tekster?

Hva leste du denne gangen, blei det noveller eller dikt? Fikk du lest det du skulle, bytta du bok underveis, er det vanskelig å skrive eller henger du litt etter? Ingen fare - når du er i mål med boka og eventuelt et innlegg (det er ingen tvang her i gården), legger du bare igjen ei lenke i kommentarfeltet under, så oppdaterer jeg listene på samlesida fortløpende.

I niende runde av Bokhyllelesing 2019 vender vi nesa mot bøker med lange titler. Jo lenger, jo bedre! Alt anna er opp til deg og ulesthyllene dine. Boka kan være ny eller gammel, norsk eller oversatt, lang eller kort. Sjanger kan du naturligvis velge sjøl. Hva har du sett deg ut? Er det et mye å velge i? Eller er du kanskje allerede i gang med å lese?

Riktig god lesing!

7 kommentarer:

  1. Jeg har ikke fått boka jeg har valgt fra biblioteket enda, så denne gangen blir jeg litt forsinket! (Det ble ikke bok fra bokhylla, da jeg ikke fant den rette!)

    SvarSlett
    Svar
    1. Den er grei, takk for beskjed! Håper boka kommer snart:) Riktig god høst til deg og dine!

      Slett
  2. Hei. Har nå lest Kantslag av Dorthe Nors (noveller) for august. Skriver innlegg etterhvert..

    SvarSlett
    Svar
    1. Har funnet frem "Året da kjærligheten blomstret og verden sto i brann" av Eva Bratholm og Joar Hoel Larsen- for september. Håper det er lang nok tittel. Den lengste jeg har ulest i hylla mi.

      Slett
    2. Her er innlegg om Kantslag. Ganske tynt, men dog er boka lest: https://artemisiasverden.blogspot.com/2019/09/flotte-noveller-av-dorthe-nors-kantslag.html

      Slett
    3. Takk for beskjeder og lenke! Og sånn en flott og lang tittel, den boka har jeg ikke hørt om før. Håper den er fin:)

      Slett
    4. Kjøpte den i fjor da jeg hørte dem på Litteraturhuset. men du vet, bøker blir fort liggende... det er så mange av dem. Det er sakprosa.

      Slett