torsdag 31. oktober 2019

Bokhyllelesing: Bok nummer elleve

I oktober har fokuset vært å lese ulest bok nummer elleve. Boka kunne hentes fra ulesthylla, ulestbunken, ulestkassa, ulestposen eller hvor og hvordan du lagrer de uleste bøkene dine. Men hvordan skulle en telle seg fram til bok nummer elleve? Tradisjonell telling fra venstre mot høyre var naturligvis lov, men likeså baklengs og på skrå, ovenfra og ned og nedenfra og opp - alt kommer an på hvor regelbunden du er.  

Fikk du lest det du skulle, bytta du bok underveis, er det vanskelig å skrive eller henger du litt etter? Ingen fare - når du er i mål med boka og eventuelt et innlegg (det er ingen tvang her i gården), legger du bare igjen ei lenke i kommentarfeltet under, så oppdaterer jeg listene på samlesida fortløpende.

Nå som vi går inn i november venter nest siste runde av årets Bokhyllelesing. Og i runde nummer elleve skal vi i år som i fjor lese nobelbøker - bøker skrevet av forfattere som har mottatt Nobelprisen i litteratur. Om boka er ny eller gammel, er opp til deg, og samtidig bestemmer du også språk, sjanger og omfang. Det som er viktig er altså denne Nobelprisen. Hva har du sett deg ut? Er det et mye å velge i? Eller er du kanskje allerede i gang med å lese?

Riktig god lesing!

7 kommentarer:

  1. Jeg har ikke blogget om den , men jeg har lest Kjell Askildsens novellesamling "Hundene i Tessaloniki". Den har stått i hylla lenge og nummeret har helt sikkert vært elleve, for alle hyllebøkene mine flytter stadig på seg..
    (mÅ jeg blogge om boka? Har etterslep på blogginnlegg... Novellene var i alle fall fine. Jeg har tatt med meg den tynne boka på turer i marka og lest på hyttene mens jeg har drukket kaffe. Fin-fint. )

    SvarSlett
    Svar
    1. Omtaler er ikke et krav - det viktigste er å lese! Og ekstra koselig er det jo at du likte boka:) Jeg legger deg uansett til på lista, så skulle det dukke opp et innlegg en gang, er det bare å si ifra. Etterslep er det her også, løsninga blir nok samleinnlegg for å få bukt med den store haugen. Håper du får en flott novembermåned!

      Slett
    2. Bra! Ja, bare legg meg til lista, vet ikke om jeg kommer til å skrive om den.
      Jeg har nå også lest ferdig novembeboka: Patrick Modianos Gater i mørke. Spesiell roman, men du verden så fint han skriver... Håper å blogge noen ord om den etterhvert i alle fall..

      Slett
    3. Har lagt inn link på samlefanen, men du får den også her, november: https://boktanker.blogspot.com/p/bokhyllelesing-2019.html?showComment=1572964152271

      Slett
    4. Takk for lenke! Har nettopp fått ei bok av Modiano i hus jeg også, gleder meg til å lese. Men det tar nok noen år før jeg kommer meg dit ;)

      Slett
    5. Håper du ikke venter like mange år som meg med å lese Modiano;)

      Slett
    6. Nei, det var det da! :D Lesekøen er jo så lang, og jeg vil gjerne lese det eldste først... Men plutselig sitter jeg der og leser noe helt anna! Innspillet ditt er notert;)

      Slett