torsdag 14. januar 2021

Leseåret 2020

Leseåret 2020 er omme, og vi er på god vei inn i det neste. Derfor er det på tide med ei oppsummering her hos meg. Hvor mye er lest, hva er lest, hvilke ønskebøker gjenstår og er jeg fornøyd med innsatsen, både når det kommer til lesing og skriving?

2020 har vært et år med mye variasjon, fra full fart på jobben til hjemmekontor i øredøvende stillhet. Den samme variasjonen gjelder alle som også har barnehage- og skolebarn - her har vi virkelig fått kjørt oss! Og det går jo utover så mangt, blant anna lesing. Leseåret 2020 har vært like variert som livet ellers. Fra stille vinterdager der jeg knapt har gjort anna enn å lese, til lange sommerdager der jeg har løpt med barna i hagen og ikke har tenkt på å lese i det hele tatt. 

Antall leste bøker i 2020 ender på 51 ulike titler. Det er nesten akkurat bittelitt for lite til ei hel bok i uka (men jeg leste halvparten av Atwood i romjula, så kanskje den teller sånn halvveis?). Men 51 titler er jo ikke så veldig mye. Likevel er jeg fornøyd, for målet var 50! Og med tre barn og full jobb er dette absolutt innafor. I tillegg til disse bøkene kommer alt jeg leser for barna, som Narnia, bøkene om Nora, Brillebjørn, lesestartbøker, bildebøker på engelsk, lydbøker vi hører sammen, artikler og essays som ikke er samla i ei bok, lesing på nett og sjølsagt alt jobbrelatert. Jeg har likt veldig mye av det jeg har lest, og kost meg masse, sjøl om enkelte verker har tatt lang tid å komme igjennom.

Antallet leste bøker tilsvarer 4,25 bøker per måned, eller 0,98 bøker per uke. Det er noe ned fra i fjor, da jeg leste 1,2 bøker i uka. Men det er helt greit. Det er ikke særlig mye anna jeg kunne valgt bort for å få mer lesetid. Familien skal gå rundt, huset må ordnes, mye må planlegges og en del voksenprat må tas når barna sover. Og jeg liker å gjøre andre ting også!

Totalt blei det 80 blogginnlegg i 2020 - ei bittelita økning fra i fjor. I starten av året lå jeg på åtte eller ni innlegg i måneden, deretter dalte det til seks så å si ut året. Det er også helt i orden. Jeg har ikke hatt mer tid å ta av her heller. Og det viktigste for meg er ikke at det er flest mulig innlegg, men at det jeg skriver er bra, og at jeg koser meg med det jeg holder på med. Og det gjør jeg! 

Videre er fjorårets bokfordeling slik:
- 48 av 51 bøker er skjønnlitterære titler
- av disse er det 23 romaner
- 3 av 51 bøker er sakprosa, og like mange er epos
- 28 titler er skrevet av kvinner, 23 titler er skrevet av menn
- 38 bøker henta jeg fra egne ulesthyller, 13 blei lånt på biblioteket

Noen av bøkene var spesielle i 2020, og det er disse jeg kaller ønskebøker - bøker jeg veldig gjerne vil lese i inneværende år. For 2020 var det disse:

  1. Eleanor Cattons De strålende
  2. Iliaden
  3. Amalie Skram
  4. Den gylne notatbok
  5. Ei bok av Margaret Atwood
  6. Begynne på Olav Duuns bøker om Juvikfolket
  7. Det annet kjønn
  8. Noe av Shakespeare
  9. Bøkene om Dina
10. Falkejakt
11. De fortapte spillemenn
12. Historien av Elsa Morante
13. Bodvars saga
14. Samlinga Kors, sverd og rose

Som alltid er jeg ikke i mål med hele lista, men jeg har faktisk lest en del! Blant anna koste jeg meg noe innmari med De strålende i sommer, ei bok som teknisk sett er helt suveren! Og jeg fikk ikke bare lest Iliaden, men Odysseen også, så nå er jeg helt ferdig med de homeriske verker. Videre har jeg lest både Mennesker og Lucie av Amalie Skram, og har med det lest meg gjennom nesten hele forfatterskapet hennes. Det kjennes vemodig, men samtidig veit jeg at jeg kommer til å lese bøkene hennes på nytt kanskje allerede om noen år. Den gylne notatbok har jeg ikke begynt på. Margaret Atwood har jeg også lest to ganger, først den grafiske romanen basert på The Handmaid's Tale, og nå oppfølgeren Gileads døtre, som jeg straks er ferdig med. Olav Duun har måttet vente. Men jammen meg er jeg ikke ferdig med Det annet kjønn også! Og det var litt av en leseropplevelse! Se omtale her og her. Videre har jeg ikke lest Shakespeare eller noe om Dina, og Falkejakt har også latt vente på seg. Men De fortapte spillemenn fikk jeg lest. Og da er det ikke så ille at de tre siste titlene står igjen, for jeg har faktisk lest ut seks punkter. Og det igjen betyr at jeg kan legge inn nye ønskebøker for 2021!

Og med det gjenstår det bare å takke for 2020! Takk til alle dere som leser, tenker, skriver og kommenterer, som tipser og informerer, og som er med på å gi meg fine timer her og på andre bokblogger. Godt nytt leseår til dere alle!

5 kommentarer:

  1. Godt gjort å lese 38 fra ulesthylla. :)
    Hvordan definerer du fra-hylla, når du teller? Jeg har telt fra at det må være minst 6 mnd siden jeg fikk den i hus, men lurer på om jeg skal omdefinere. Sette grensen for når den kom i hus kortere . Litt usikker på hva som motiverer best.

    Jeg har også lyst til å lese Iliaden og Odyssen på ordentlig. Og Dunn er fortsatt på planen min. I år skal det bli.:)
    Godt nytt leseår Hedda:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jo eldre, jo bedre, tenker jeg! Men av og til går en jo for noe litt nyere enn de gamle traverne en tilsynelatende aldri blir kvitt. Her hos meg må boka ha kommet opp fra posen/eska/golvet og inn i bokhylla, og ha stått der i minst ett år for å telle som hyllebok. Ellers er jeg redd jeg bare ville lest det jeg akkurat har fått i hus, hele tida, og da blir det lite pliktlesing, gitt...

      Takk det samme!

      Slett
    2. Et år er lengre enn det jeg har tenkt, men kanskje greit at jeg holder meg til minst et halvår fortsatt da. Blir som regel eldre enn det, de jeg velger til sirkelen.

      Slett
    3. Så lenge en finner fram til et system som fungerer, tror jeg ikke det er så nøye hvor lenge bøkene står på hylla. Det viktigste er jo lesinga :)

      Slett