torsdag 31. juli 2014

Fagbokoppdatering

Det er tid for månedens fagbokgjennomgang, og til alle dere som er oppriktig bekymra for om vi masterstudenter i det hele tatt har ferie, kan jeg bekrefte at det har vi. I alle fall når vi også er mammaer eller pappaer og barnehagen har sommerstengt i hele juli og vi av den grunn ikke har sommerjobb denne sommeren heller. Denne måneden har jeg i tillegg klart å finne ut av følgende, som til slutt resulterte i at jeg ga opp hele studiegreia og ga etter for sol og sommer:

- Det er ikke lurt å lese pensum på badetur.
- Lesing i sandkassa er i beste fall et underlig påfunn.
- Det funker ganske dårlig å ta notater på biltur.
- Mobiltelefonen er ikke egna for å lese artikler på over to sider.
- Å høre på forelesningsopptak på båttur er umulig.
- Du blir uglesett om du leser noe anna enn parkguiden i Sommarland.
- Å ta med seg fagbøker når en går på besøk hos vennepar med småbarn "i tilfelle det blir tid til overs" får folk til å se underlig på en.
- Det er ikke lett å lese om motiver i sagaene og dytte huska på samme tid.
- På Langedrag har de nok bord til at samtlige besøkende kan arbeide, men innmari dårlig lys og ingen penner til utlån.
- Svært få fagbøker fins som lydbøker.
- Tjukke bøker i små vesker byr med nødvendighet på mange problemer.
- Felles lydbok i bilen, om en eller annen sagafjott, blir nedstemt - og det nytter ikke å si at det nesten er det samme som kaptein Sabeltann.
- Lesing og sykling på samme tid frarådes på det sterkeste.
- Og det er heller ikke akseptert å slå opp i leksikon under middagen, med mindre det da har noe med middagen å gjøre.
- Sagakongene blir abstrakt tørrprat for alle under sju år og er gammelt nytt for alle over tolv.

Med andre ord: Studenten måtte abdisere. Derfor blir det skuffende nok slik denne måneden også:

I juli har jeg vært gjennom følgende:
-

Men, når jeg tenker meg om, er det helt greit. For vi har kost oss i godværet hver eneste dag, og vi har gjort alt vi ønska å gjøre og mer til. Og nå kommer august, barnehagen åpner og i løpet av ei uke eller to er vi tilbake i normalt gjenge igjen, også på studiefronten. Og fordi jeg nå har hatt ei ekstra lang pause, gleder jeg meg veldig til å komme i gang. Tenke, lese, skrive, tenke igjen, sjekke fakta, prøve og etterprøve, leite fram og greie ut om, være helt oppslukt! Kanskje finner jeg nettopp det overblikket eller den inngangen jeg trenger, kanskje ser jeg det jeg ikke så seint i juni. Hvis ikke, er det bare å lese. Jeg har mer enn nok å ta av, for eksempel:

- Norrøn kulturhistorie av Olav Bø og Olav Høyland
- Soga um Jomsvikingane
- Norrøne fornaldersoger, omsett av Kåre Flokenes
- Rolf Krakes saga
- Norm og praksis i middelaldersamfunnet av Else Mundal og Ingvild Øye (red.)
- Atlantisk dåd og drøm av Asbjørn Aarned (red.)
- Soga um Finnboge den ramme
- Frillor och fruar av Audur Magnúsdóttir
- Soga om røykdølane
- Kropp og sjel i middelalderen av Anne Ågotnes (red.)
- The Nordic Dead-Child Tradition av Juha Pentikäinen
- Soga om Gisle Sursson

Og omtrent seksti titler til. God studiestart, alle sammen!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar