onsdag 5. april 2017

Vårlesing, del II

Endelig blei det skikkelig vår! Om det så bare har vært for noen dager så langt, så var det herlig å komme seg ut uten tjukke bobledresser og tunge vinterstøvler. Og etter at sola hadde smelta bort is og snø, var det kos å stelle litt i hagen igjen. Vi har akkurat brukt flere lange dager ute i den varme vårsola, ungene har spist is på trappa mens vi voksne har kjørt vekk flerfoldige trillebårlass med blader og kvister. Det gjør godt å stelle ute, sette tankene i fri og stresse helt ned.

Alexander L. Kielland
...er fortsatt med meg, og forlater meg nok ikke med det første. Jeg pløyer vei i lesebunkene, men han er så stille der han venter, og dessuten vil jeg bare være ute akkurat nå, med ansiktet opp mot sola og øya igjen. Da funker det dårlig å skulle lese.

Flatøybok
Men denne har jeg derimot lest! Helt ferdig! Jeg tok et røsk i forbindelse med tredje runde av Bokhyllelesing 2017, og bestemte meg bare for å bli helt ferdig. Det er alltid godt å fullføre noe som har hengt over en, og særlig moro er det når lesinga er så frydefull som her. Tåttene er spennende og interessante, og en får ulike innblikk i historia. Et viktig verk! Endelig et fullstendig lesekryss!

Jens Bjørneboe
Denne karen skal trolig til pers i aprilrunden av Bokhyllelesing 2017, der vi skal lese skandinaviske bøker utgitt mellom 1945 og 1990, om jeg har klart å bestemme meg for hva jeg skal lese, og om jeg får lest Kielland først. Om ikke jeg får lest Gift, får jeg ikke lest Jonas heller (jeg vil lese dem slik på grunn av tematikken), men da kan jeg jo kanskje lese Den onde hyrde av samme forfatter? Det er forresten en grusom tittel, og jeg må innrømme at jeg ikke helt veit hva jeg skal forvente...

Per Olov Enquist
Enquists sjølbiografi venter fortsatt på å bli lest, jeg venter på rett lesehumør og riktig leseanledning. Den kommer nok.

Sigrid Undset
Jeg er nå ferdig med to av tre bøker i første bind om Olav Audunssøn i Hestviken. Bøkene er komplekse og omfattende, men helt unike, veldig interessante og utrolig lesverdige. For en komposisjon, for et språk! Jeg koser meg masse med lesinga, og har ikke lyst til å bli ferdig! Jeg leser sammen med Birthe, og om du har lyst, kan du også bli med. Omtale av første bok finner du her

Herman Lindqvist
I årets andre runde av biografisirkelen er temaet død, noe jeg har forstått slik at vi skal lese om en som er død. Jeg har derfor plukka fram Herman Lindqvists biografi om Madame de Pompadour, som er meget død. Det er klart, jeg kunne valgt Kleopatra, som er enda mer død, men det er da vel ingen konkurranse heller. Pompadour holder lenge. Lesesirkelen er det Ingalill som administrerer.

Eleanor Catton
Mellom kaos på jobben og kaos hjemme, litt for mye snørr og litt for mye tv, henta jeg ned debutromanen til Eleanor Catton fra bokhylla. Den heter Prøve og er et svært imponerende verk. Omtale kommer - og for et lesekryss!

Marita Fossum
Denne dama er fortsatt ulest, men hun tas med videre inn i april, der hun trolig forblir benkesliter i ei stund til, kjenner jeg meg sjøl rett. Det frister for mye å være ute, men om kveldene er det godt å lese. Hun kan jo slumpe til å bli lest, etter Undset og Bjørneboe og Kielland og alle de andre...

Faglitteratur
Null og niks i løpet av mars.

Ha en strålende aprilmåned!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar