onsdag 18. juli 2018

Tusen takk!

Plutselig så jeg det. Helt ut av det blå, nærmest, for jeg sjekker jo ikke slikt daglig. Faktisk har jeg ikke sjekka det på veldig, veldig lenge, det er jo sånt som tikker og går uten at jeg trenger å legge meg oppi det. Men nå så jeg det! At akkurat denne bloggen i løpet av noe som må være de siste dagene, har bikka besøk nummer tre hundre tusen!

Det er helt ufattelig at sida mi, det jeg skriver om, det jeg tenker, det jeg mener, er noe som folk klikker seg inn på og leser. Mange ganger. Men det gjør meg jo også veldig glad! For det var langt ifra det jeg så for meg da jeg starta opp med blogging på seinvinteren for ti år sida. De første to åra var ei reise innafor prøving og feiling, og ikke minst var det noe som blei gjort mer eller mindre i smug. Og det var mye snålt som fant veien hit også, for jeg var ikke klar over at det var en bokblogg dette skulle bli. Så jeg har vært innom både oppskrifter og bilder av bakst til vinterbilder og ymse synsing om svært ulike temaer. Men i løpet av 2009 blei det tydelig at det var bøker det skulle handle om her. Og i 2010 var det vel ingen tvil.

Men det var fortsatt ikke slik at jeg promoterte det jeg skreiv og hvor jeg skreiv det. Foruten noen familiemedlemmer og nære venner, var bloggen fortsatt hemmelig. Og sjøl om det kanskje er skrekkelig snålt, hadde jeg et behov for at den skulle fortsette å være litt hemmelig, sjøl om tekstene altså blei publisert på nett og slik var tilgjengelige for hvem som helst. Det kommer av at jeg helt ifra starten av har valgt å skrive under pseudonym framfor å stå fram med mitt ekte, fulle navn. Jeg opplever at pseudonymet gir meg muligheter til å skrive og mene ting jeg ellers kanskje ikke kunne skrevet og ment. Og en slik ytringsfrihet er svært viktig.

Men, tilbake til dere som leser, om det så er trofast og hyppig, innimellom, sporadisk eller bare en eneste gang: Tusen takk! Takk for at du kikker innom, kommenterer, tenker, leser og kanskje også blir inspirert eller får et godt tips? Eller kan hende det motsatte, for lesesmaken går alle veier! Takk for at du tar deg tid til å finne fram til sida mi. Jeg håper du finner det jeg skriver om interessant, spennende eller tankevekkende. For meg er det ikke så nøye om vi er enige eller ikke, så lenge det er noe å hente for oss begge i innleggene: Et nytt perspektiv på ei bok, ei annerledes vinkling på et tema, en bevisstgjøring av hvilke litterære virkemidler som brukes, intertekstuelle tråder mellom verk eller litterære strømninger på kryss og tvers i tida. Målet er ikke at bloggen skal passe for alle, men at mange kan finne en litterær tråd her, som de kan nøste videre på i eget tempo.

Jeg håper jeg klarer å formidle de litterære trådene jeg nøster på videre til deg som leser. Jeg håper at leseglede og skriveglede smitter, at du blir berørt, får en ny tanke eller blir skikkelig sint. Og at du roper ut om det, hvis du har behov for det. Og til sist håper jeg at du vil følge meg videre på vei mot neste milepæl.

4 kommentarer:

  1. GRATULERER! Med å ha runda 300.000 innomklikk, med en fantastisk god litteraturblogg og for sisu! Utholdenheten din er imponerende! Å skrive på så høyt nivå i ti år, uten at du får betalt av ei avis eller et tidsskrift - hvor de fleste av dine innlegg hører hjemme - er unikt. Veldig få gjør noe sånt. Svært mange skriver og tenker svakere enn deg, og får godt betalt for det. Det er en gåte for meg at du ikke er profilert. Men kanskje det er nettopp det du er? Men at du gjennom ditt psevdonym får utdypa lesninger som ikke får plass i vår kjendisorienterte dagspresse? Uansett; jeg håper du fortsetter, enten i skjul, for å verne om ytringsfriheten, eller åpent! Jeg har stor glede av bloggen din. Jeg leser, ler, freser, tenker og gråter en skvett, skriver opp tittelen, glemmer den, og husker innlegget. En særlig takk for middelalderfokuset du har. Det er en uvurderlig skatt. Kanskje du rett og slett er en middelalderforsker, som til daglig sitter nedstøva på et bibliotek, og som bak brilleglassene bobler over av lesninger av all slags litteraur? Alt godt!
    Trudelutt

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for kjempekoselig kommentar! Ingen planer om å legge ned her, så det blir nok at det går mot nye ti år. Takk for at du leser og er med:)

      Slett
  2. Alltid mye interresant på bloggen din, og gode, velformulerte omtaler. Gratulerer med jubileum!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for hyggelig kommentar!

      Slett