søndag 3. februar 2019

Vinterlesing, del III

Nå som snøen pakker seg i store flak rundt husveggene, mørket er tjukt halve døgnet og gradene har krøpet langt under null, er det ekstra godt å tenne opp i peisen, slå på lyset og være inne. Med sjukdom i hus blir det få turer ut. Det går mye i spill for de små - brettspill, kortspill, puslespill og tv-spill, og vi baker og leiker og leser. Masse. Når det endelig er ro for kvelden, hender det at jeg får lese litt også.

Alexander L. Kielland
Endelig er vi i gang, jeg og Alexander! Det er kjærkomment å føle at leselysta øker på i et leseprosjekt en har hatt så lenge. Passende nok har jeg lest Sne nå i januars siste dager, i takt med at det stadig kom mer snø. Mens jeg var så godt i gang leste jeg like gjerne lystspillet Tre par også, der det forøvrig også var vinter, så nå går det framover. Bare ett bind igjen!

Per Olov Enquist
Sjølbiografien Et annet liv er lest og skrevet om, men jeg er ikke ferdig med den likevel. Den sitter liksom i kroppen, det er den særskilte stemninga, de bestemte orda, skildringene av ensomhet, skam, avrusning, den desperate kampen for å få tilbake sitt eget liv. Jeg regner med at det kommer til å være slik ei stund. Et mektig verk er det, ei bok en kan vende tilbake til mange, mange ganger.

Merethe Lindstrøm
Første bok ut i Alfabetlesing var novellesamlinga Arkitekt av Merethe Lindstrøm. Det blei ei intens uke, med ei novelle hver kveld fra mandag til lørdag. Innlegg kommer.

Tomas Espedal
Til første runde av Bokhyllelesing 2019 skulle det leses røde bøker, og ingen bok var mer rød her hos meg enn den knallrøde Imot kunsten av Tomas Espedal. Innlegg kommer. 

Johan Falkberget
Falkberget ligger og lurer med sitt flerbindsverk Christianus Sextus, og om jeg kommer i mål med B-boka i tide, skal jeg jammen begynne på denne, sjøl om den faktisk er satt opp som årets sommerlesing. Men jeg har så lyst til å lese den, og det er bra, tenker jeg, derfor ligger den klar. Og i tillegg er den noe omfangsrik, og kan derfor ta sin tid...

Carol Shields
Dagbøker i stein er visst en klassiker, og da den har funnet veien hit til meg, er det ei bok jeg også må lese. Enten denne måneden eller som månedens D-bok i april. Shields er canadisk, akkurat som en annen favoritt, nemlig Margaret Atwood, og om det skulle ha noe å si, må resultatet bli bra! Uansett gleder jeg meg. 

Ingvild H. Rishøi
Nå som det er vinter, passer det kanskje å lese Vinternoveller? Det var i alle fall fint å lese novellene til Lindstrøm, derfor følger jeg opp med denne.

Charlotte Brontë
Et fragment kalles det visst, den vesle historia på 28 sider som heter Emma. Jeg håper å lese den i løpet av februar.

Alfabetlesing
Bokstav nummer to i alfabetet er naturligvis B, og jeg har derfor plukka fram ei bok som heter Biografens beretning av A.S. Byatt og håper å lese den nå i februar. Om du også har lyst til å lese alfabetisk etter tittel, er det bare å bli med!

Bokhyllelesing 2019
Andre runde av Bokhyllelesing 2019 tar oss med tilbake i tid, nærmere bestemt til 1800-tallet. Og da skal jeg naturligvis kose meg med Alexander L. Kielland! Men jeg har også henta fram ei bok av Fjodor Dostojevskij. Den heter Dobbeltgjengeren og har vært i ulesthylla i mer enn ti år, så det er vel strengt tatt på tide at den leses. Men slik går det når en har en smule russerangst. Hvilken mann jeg egentlig ender opp med, vites ikke.

Riktig god les!

14 kommentarer:

  1. Mye bra litteratur i vente! Johan Falkberget og Olav Duun lyttet jeg til i de to åra jeg var ukependler, fantastiske å få med seg en rekke bra bøker på den måten. Jeg starter på Bokhylleleseboka denne uka. Først en tur ut i vakkert vintervær og pluss 1 grad. Ha en fin leseuke, Hedda.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det må være en helt super måte å få lest disse klassikerne på! Jeg kvier meg litt, for bøkene er jo omfattende, men jeg gleder meg også til å dykke ned i et helt ukjent univers. Har sett An-Magritt på teater, så veit jo bittelitt om hva jeg har i vente, sjøl om boka jeg skal lese ikke handler om henne. Tenker at stemning og tematikk er en del av det samme.

      Her er det nå tøvær, og det nyter vi, sjøl om nok en forkjølelse er i hus. Ønsker deg ei flott leseuke også!

      Slett
  2. Mye bra vinterlesing! Jeg holder også på med Charlotte Brontë for tiden, nettopp ferdig med Elizabeth Gaskell sin biografi og starter snart på Villette :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Super påminnelse! "Villette" blei visst borte i alt surret i høst, men er nå på vei hit, så kanskje vi kan lese sammen? Om det passer for deg:)

      Slett
    2. Så bra! Gleder meg til den boken, spesielt etter å ha lest Gaskell sin biografi. En annen blogger, Ina fra I bokhylla, er også interessert i å lese Villette, så da blir vi tre :))

      Slett
    3. Det er jo kjempegøy! Jeg har akkurat fått boka, gleder meg masse til å lese! Når tenker dere å gå i gang?

      Slett
    4. Beklager så mye for sent svar! Vi håper å gå i gang så fort som mulig, helst denne uken. Håper virkelig at du blir med på samlesing :))

      Slett
    5. Jeg er med! Er nok litt treigere enn dere, men jeg er med!! Har dere satt sluttdato eller lignende? Skal det blogges innen en viss dato?

      Slett
    6. Supert, så utrolig gøy at du er med! Jeg har satt opp boken på goodreads og skal starte nå i kveld, det kommer nok til å ta sin tid å bli ferdig. Vi har ikke satt en dato ennå, kanskje lese litt før vi tenker på det?

      Slett
    7. Jeg er i gang, jeg også! Fikk ikke starta før i går, måtte lese ferdig to andre bøker først, så denne kan få den oppmerksomheten den fortjener. Leser på svensk, men syns de har fanga rytmen og stilen veldig godt (har den på engelsk også, fant jeg ut av idag). Tror april går fort nå, så for min del kan det plutselig gå en måned, kanskje mer, før jeg kommer i mål, med mindre jeg får veldig mye ro og fred framover ;) Og det er vel lite trolig... :D Hvordan ligger dere andre an?

      Riktig god påske!

      Slett
    8. Jeg har ikke kommet særlig langt, men Ine er ca 70 sider avgårde. Så du leser på svensk! Synes svensk kan være litt vanskelig :D En måned eller to er utmerket, og akkurat i mitt lesetempo (men har andre påbegynte bøker også). God påske til deg :))

      Slett
    9. Svensk er helt ypperlig for meg:) Jeg må jobbe litt mer når teksten er på engelsk. Det går jo greit, men jeg føler at jeg går glipp av dobbeltbetydninger m.m. og det er så irriterende. Det svenske klinger så fint og er så tett på det norske - jeg liker det veldig godt. Nå har jeg passert to hundre sider og koser meg noe enormt! De andre bøkene får bare ligge, jeg er helt oppslukt:D

      Håper du og dine hadde en super påske, og at våren er kommet til dere. Kos deg masse med vårsola og vårblomstene;)

      Slett
  3. Har du fått med deg at Sølvberget Stavanger kulturhus har døgna med Kielland? Det vil seie at dei fekk folk til å lese Kielland i eit døgn høgt. Mellom anna les Tore Renberg, Per Inge Torkelsen osb. Det blei filma og ein finn det på Sølvberget på Facebook og i YouTube trur eg. Sånn viss du treng nokon som les for deg ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så moro! Tusen takk for kjempeflott tips! Jeg skal definitivt sjekke det, sjøl om jeg liker best å lese sjøl:) Et utrolig flott prosjekt, da! Og en fin måte å gjøre Kielland mer tilgjengelig på. Jeg skjønner jo at noen syns han er litt oppstylta og omstendelig, men jeg syns det har sin sjarm.

      Ønsker deg en flott vår, med eller uten Kielland!

      Slett