fredag 31. mai 2013

Favorittforfattere: M

Da jeg begynte med alfabetprosjektet mitt, var bokstaven M den jeg raskt gleda meg til å nå. Ikke bare fordi jeg da snart ville være halvveis (eller over halvveis, jeg frykter at de fem-seks siste bokstavene blir vanskelige og muligens må få en provisorisk løsning), men fordi jeg endelig ville få anledning til å skrive (enda mer) om ei dame som har imponert meg i ti år, og som fortsatt gjør det. Den andre favoritten har jeg ikke ofra en tanke før nå, men det blei raskt klart at det måtte bli to levende damer denne gangen. Litt spredning er det da blitt likevel; den ene er norsk, den andre canadisk. Den ene har nettopp hatt sitt store gjennombrudd, den andre har vært berømt og bejubla i flere tiår. Begge har mottatt flerfoldige priser og utmerkelser, og utgis av Aschehoug.

Margaret Atwood (f. 1939)
For de av dere som har fulgt med her på bloggen ei stund, er dette neppe noen stor overraskelse. Min begeistring for den kloke, fenomenale og enestående Margaret Eleanor Atwood øker fra år til år, og hun er min soleklare nobelpriskandidat helt til hun mottar den evige heder.

Atwood debuterte i 1961 med ei diktsamling, og så langt har hun skrevet fjorten diktsamlinger til, pluss fjorten romaner, ni novellesamlinger, barnebøker, librettoer og en rekke verk om litteratur og litteraturkritikk (både essays og artikler). I tillegg kommer bidrag til og redigering av ymse antologier, debattinnlegg, samleutgaver, manus til tv og film og så videre. Atwood har så langt vært en engasjert og uredd intellektuell som ustanselig forsøker å få til et seriøst ordskifte om kvinnerolla, kunstnerrolla og samfunnets ansvar, særlig i forhold til kunst og miljø. Hun har vært tilknytta flere store universiteter helt sia 1965, og har æresgrader fra 19 universiteter, inkludert Harvard, hvor hun også har studert. I tillegg har hun mottatt over seksti priser, blant anna Bookerprisen (2000), er oversatt til mer enn tretti språk, og er adla (CC).
Slå den, sier jeg bare.

Og her kunne jeg egentlig stoppa, for det jeg hittil har nevnt, bør være grunn nok i bøtter og spann for å lese hele forfatterskapet. Hun er vel verdt tida, sjøl om hun av og til kan være en utfordring (f.eks. Den blinde morderen fra 2000). Men når en først har begynt, kan det være vanskelig å stoppe. Jeg begynte med nettopp Den blinde morderen, en roman med så mange lag og henvisninger og historier at det var slitsomt å henge med, men også uhyre interessant. Jeg tror jeg aldri har lest så sakte, tatt så mange pauser, tenkt så mye på symbolikk, virkemidler og språk som da. Romanen er en av få jeg stadig vender tilbake til, og jeg planlegger å lese den igjen om kort tid. Videre leste jeg Alias Grace (1996). Det er en tett, spennende og velskrevet historisk roman som skildrer kontrastene mellom fattig og rik, kvinne og mann, rett og galt, virkelighet og fantasi. Romanen kan også leses som et psykologisk portrett. Og etter den har ytterligere fem Atwood-verk til funnet sin vei til bokhyllene mine.

Atwood skriver utrolig godt. Hun skildrer presist og virkelig, hun er morsom, skaper spenning raskt og elegant, og bruker gjerne gamle myter og legender (som i Penelopiaden fra 2005), motiver fra folkedikting og eventyr eller virkelige hendelser i tekstene sine (f.eks. Alias Grace). Romanene hennes er digre flettverk, labyrinter, med mye å hente for både fersk og røynd leser. Noen ganger holder hun seg til sine egne erfaringer, som i Moralsk forvirring fra 2006. Andre ganger skaper hun et sjokkerende framtidsunivers, som i Tjenerinnens beretning (1985) eller Oryx og Crake (2003). Atwood berører, engasjerer, utfordrer og inspirerer i hver eneste tekst. Svenska Akademien kan vennligst få ut fingern.


Merethe Lindstrøm (f. 1963)
Den mediesky Merethe Lindstrøm var plutselig på alles lepper da hun i 2012 mottok Nordisk Råds Litteraturpris som tiende norske forfatter og som andre norske kvinnelige forfatter. Det var romanen Dager i stillhetens historie (2011) som fikk det til å gå varmt, og jeg kjøpte den like etter prisutdelinga. Men den er fortsatt ulest; jeg føler at jeg må sette av den tida som teksten kanskje kan kreve, og det har jeg hittil ikke hatt tid til. Men i sommer håper jeg at muligheten kommer. Heldigvis har jeg lest andre verk av Lindstrøm, som gjør at hun er viktig for meg. Sentralt står den sterke novellesamlinga Gjestene fra 2007, som forøvrig også var innstilt til Nordisk Råds Litteraturpris.

Lindstrøm debuterte i 1983 med en samling fortellinger. Hittil har det kommet fem novellesamlinger til, pluss sju romaner og ei barnebok. Lindstrøm bruker altså mye lenger tid på verkene sine enn Atwood, uten at det skal holdes i mot henne. På det punktet tror jeg forfattere er utrolig forskjellige, og at begge deler kan føre til spennende og komplekse tekster. Da jeg enda ikke har lest noen romaner av Lindstrøm, men eier flere, vil jeg ikke uttale meg om dem. Men i det korte (eller halvlange, novellene hennes er ofte litt lange) formatet er hun en av de beste i landet. Lindstrøm skriver fram stemninger og følelser lett og usentimentalt. Hun skriver spennende og lada tekster henta fra en verden som minner om vår, og ofte er menneskene hun skriver om så godt portretterte at de framstår som virkelige. Lindstrøm problematiserer ofte identitet, ensomhet, erfaring, sterke følelser som sorg og savn, samt å være et menneske på leit etter noe i seg sjøl eller hos andre.
Jeg opplever at hun stiller spørsmål ved sentrale verdier som lojalitet, ærlighet, medmenneskelighet, stabilitet, vennlighet o.l. Hva innebærer disse orda egentlig?

Gjestene blei ei viktig novellesamling for meg fordi Lindstrøm makter å gå inn i flere mellommenneskelige relasjoner som kan være både uønska og ubehagelige - uten at hun på noe vis velter seg i eller inkluderer sex og vold. Det er menneskene, deres følelser, de skiftende sinnsstemningene og opplevelsene av disse som er viktige. Samtidig er språket så nedtona og komposisjonen av tekstene så bevisst og solid, at det ikke er plass eller rom til lange, tårevåte utgreiinger. Hun kan derfor settes i bås som forfatter like lite som Margaret Atwood. Lindstrøm er en oppvakt og sansende observatør, og en klok og stillferdig formidler som lar tekstene ha luft nok til å leve sitt eget liv, både underveis og etter endt lesing.

Hvem er dine favoritter på M?
I min søken gjennom hyllene har jeg kommet fram til at det særlig er mange kvinnelige forfattere med fornavn på M. Noen av dem er Marie de France, Mirjam Kristensen, Margaret Mitchell, Marisha Pessl, Margaret Skjelbred, Magda Szabó og Muriel Barbery. Kanskje noen av disse er din favoritt? Hvorfor? Eller er du en av mange som sverger til Miguel de Cervantes Saavedra? Eller kanskje du har funnet deg en helt annen yndling? Slikt er det spennende å vite.

Riktig god lesehelg, alle sammen!

15 kommentarer:

  1. Enig at Merethe Lindstrøm er fantastisk. Marianne Fredrikson er også god.
    Ingun

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er to dyktige damer! Hyggelig at du også setter pris på Lindstrøm. Jeg gleder meg til å lese mer av henne! Du er vel i full sving med sommerutstilling nå?

      Slett
    2. Den åpnet 4mai og står til 11august. Ta en kikk på noen av smykkene http://ingunkleppan.blogspot.no/
      Hilsen Ingun

      Slett
    3. Oj, her var det mye flott! Et utrolig spennende og fint prosjekt. Har med interesse lest om de vidt ulike kvinnene og smykkene du har laget til deres ære. Om vi kjører forbi i sommer, kommer vi innom! Lykke til med arbeidet videre:)

      Slett
  2. Jeg har bare lest Tjenerinnens beretning og Den blinde morderen, men de var til gjengjeld så gode at jeg regner Attwood som en av mine favorittforfattere :-).

    SvarSlett
    Svar
    1. Så koselig, Silje! Jeg synes hun er helt suveren, og hun fikk favorittstatus hos meg etter kun ei bok. Har du tenkt til å lese mer Atwood? Jeg sitter med både "Oryx og Crake", "Røverbruden" og "Flommens år". Veit ikke helt hvor jeg skal begynne;)

      Slett
    2. Ja da, jeg har både Surfacing, Lady Oracle, Alias Grace, Oryx and Crake og Flommens år i hylla :-). Men har litt av den samme utfordringen som deg - hvor skal jeg begynne? Luksusproblem ;-)

      Slett
    3. Ja, et skikkelig luksusproblem! Kan i alle fall anbefale "Alias Grace", den er veldig solid. Jeg må nok lese "Røverbruden" først, deretter "Oryx og Crake". Men jeg må innrømme at jeg gruer meg litt til den, fordi jeg syntes "Tjenerinnens beretning" var så ille. Er redd den blir noe av det samme, men veit jo ikke.

      Slett
  3. Margaret Atwood ser jeg frem til å lese i 1001-lesesirkelen, jeg har lest Alias Grace - men det er veldig lenge siden. Ellers har jeg Dager i stillhetens historie på leselisten :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, Atwood skal vel leses i høst? Er usikker på om jeg får lest på nytt, kan hende jeg heller leser ei ny Atwood-bok. Så kan du gjerne si ifra dersom du vil lese "Dager i stillhetens historie" sammen:) Tenker å lese den i løpet av sommeren/høsten. Hva med deg?

      Slett
    2. Ja, oktober - og jeg har allerede kjøpt boken, kommer til å bli vanskelig å vente med å starte på den. Det eneste som holder meg fra det er vel den lange leselisten. "Dager i stillhetens historie" kan vi godt lese i sommer, eller i løpet av høsten - må bare skaffe meg boken først :)
      Ellers kan jeg nevne Toni Morrison og Marilyn French som gode forfattere på 'm'.

      Slett
    3. Du får si ifra når du har den, så er jeg gjerne med, jeg! Og det er to solide damer du nevner - som jeg fortsatt ikke har lest noe av... Må få gjort noe med det snart. Har du noen titler å anbefale? Av Morrison har jeg "Elskede" liggende. Er det ei god startbok?

      Slett
    4. Ja, det skal jeg gjøre - kan jo låne den på biblioteket :)
      "Elskede" er som jeg nevnte en bok jeg likte godt, så den kan du trygt starte med.

      Slett
  4. Hei og takk for flotte, dyptpløyende blogginnlegg. Jeg liker bloggen din veldig godt, og leser nesten alt du skriver, men har kommentert lite i det siste. Så nå fikk jeg lyst til å gi litt tilbake, og det letteste da er kanskje å si noe om viktige forfatterskap. Du holder fram Merete Lindstrøm som en god forfatter med fornavn på M. Jeg vil slå et slag for Monika Fagerholm, den finsk-svenske forfatteren av "Den amerikanske flickan" og "Glitterscenen". To titler som høres popkulturelle ut, men det er bare for å trekke nye lesere tror jeg. Her er det stor litteratur mellom permene, suggererende, åpnende, bredt, likevel nålstikknøyaktig i personskildringene. Hun benytter seg av mengde, mange sider, bysser og bølger, maler og maner og setter meg som leser i en helt spesiell tilstand. Av en væren. Hun maner fram et sted, en tid, konflikter, som jeg tror på, som en selvfølge tror jeg på det, nesten som om det skulle vært dokumentarisk, men likevel er det metarealistisk. Jeg anbefaler alle som liker å lese, liker å la seg lokke inn i en litterær sfære, å lese en eller flere av Monik Fagerholms bøker. Men, som med alle bøker, det må være tid for det, og du må ha åpning for å være med.
    Andre forfattere som har vært viktige for meg er bl.a. Morten Clausen. Jeg har lest alle hans bøker. De er prega av europeisk, eller tysk, erkjennelsesværen. Han skriver vakre setninger på riksmål og selv i selvhatet er hans karakterer dannede. Stram og kresen i motsetning til Fagerholm som er raus og full av innfall. Begge kan anbefales!
    Trudelutt

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for fin kommentar! Monika Fagerholm er på plass i bokhylla med "Den amerikanske jenta", hun venter egentlig bare på sin sjanse, men kanskje hun blei litt mer aktuell nå. Det er rart hvordan det en hører mange ganger gradvis flyttes fram i pannebrasken! Morten Claussen er så langt ulest, men notert. Kanskje greiere å starte med romaner enn essays? Takk for tips!

      Slett