mandag 8. juli 2013

Påminnelse: Lindstrøm

Bildekilde:
Aschehoug
Fjerde bok ut i årets lesesommer er Dager i stillhetens historie av Merethe Lindstøm (f. 1963). Den kritikerroste forfatteren mottok Nordisk Råds Litteraturpris i 2012 for nettopp denne romanen, og fikk samtidig sitt store gjennombrudd både i Norge og i det nære utland. Jeg leser sammen med Melusine, og boka skal være ferdig lest og omblogga i løpet av helga 12.-14. juli. Bli gjerne med, du også!

Når en går fra lystige Wodehouse (1881-1975), hans fornøyelige hovedpersoner og mange bisarre forviklinger underveis, og rett til Lindstrøm, blir kontrastene store. Han underholder, hun berører.
I Dager i stillhetens historie er det et djupt alvor, ei uro, et trykk, som ikke lar seg tulle bort. Fra før har jeg lest novellesamlinga Gjestene av samme forfatter, og kjenner igjen det lavmælte, usagte, de presise skildringene, historiene som presser seg fram gjennom ulike stengsler. Det er intenst å lese, og ofte ganske sårt.

Merethe Lindstrøm er en spennende forfatter som det er viktig å følge med på. Jeg håper du også tar deg tid til å lese.

9 kommentarer:

  1. Det du skriver om at boken har et dypt alvor og er intenst å lese kjenner jeg igjen nå som jeg har lest en del av den. Det er som å bli sugd inn i bevisstheten til fortelleren!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant? Det er både ekkelt og fascinerende på samme tid. Jeg synes særlig åpninga var nervepirrende, nesten fæl. Spørs om hun ikke treffer mødre ganske godt der;)

      Ser at du har planer om å lese Ahern også. Hvis vi er enige om det meste, faller den kanskje ikke helt i smak. Har lest to romaner så langt, og "Der regnbuen ender" er noe av det verste jeg har vært borti. Debutboka er en del hakk bedre, men er veldig forskjellig fra filmen. Jeg er vipper mellom å skulle gi forfatteren en sjanse til, eller om det er spikern i kista for godt med de to som jeg allerede er lest. Men dama har jo fått ut en drøss bøker så langt, så det er jo lett å tenke at her er det noe bra... Blir spennende å lese hva du synes!

      Slett
    2. Til tider er det suggererende, dvs jeg leser og leser og kan skjønne og kan ikke skjønne hvordan en slik tilstand kan oppstå.

      For omtrent ett år siden leste jeg en bok av Cecilia Samartin som jeg syntes var fryktelig, og har hele tiden tenkt at Ahern er hakket bedre så jeg er spent på hva jeg går til.

      Slett
    3. Har ikke prøvd meg på Samartin, så skal ikke si noe der. Ønsker deg bare lykke til med Ahern, og håper for din del at du koser deg!

      Skal forsøke å komme igjennom Lindstrøm i kveld og publisere et innlegg i morra, men kan hende jeg blir forsinka. Jeg leser sakte når det er noe jeg liker, og her er det også mye å tenke på. Hvordan ligger du an?

      Slett
    4. Vel, hvis jeg ikke liker det jeg leser blir det første og siste Ahernbok!

      Jeg ble ferdig med boken i morges og har allerede postet innlegget. Det var mange tanker og følelser som oppstod underveis, mye å tenke over ja.

      Slett
    5. Litt forsinka her, vært noen hektiske dager med lite lesetid. Men nå er jeg snart i mål med boka, og jeg håper å kunne publisere et innlegg i morra. Har ikke lest innlegget ditt enda, tenkte å vente til jeg har skrevet sjøl.

      Slett
    6. Noen ganger er livet hektisk, selv har jeg hatt dager med mye lesing i det siste. Ja, det er nok lurt å vente med å lese til du har fått skrevet selv :)

      Slett
  2. Jeg har lesr boka tidligere i år og her på vedlagt link kan du se hva jeg synes om boka.
    Hilsen Ingun
    http://kleppanrova.blogspot.no/2013/01/lindstrm-merethe-dager-i-stillhetens.html#comment-form

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for lenke, Ingun! Venter med å lese hva du synes til etter jeg er ferdig med boka, i tilfelle du avslører noe jeg ikke har lest enda;)

      Slett