fredag 26. desember 2014

Bokhyllelesing 8: Nobelprisvinnere

Siste uka i november (fra 24. til 30.11.) var tid for årets åttende og siste runde av Bjørgs bokhylleutfordring. Da var det Nobelprisvinnere som stod på plakaten - temaet var enkelt og greit å lese ei fritt valgt bok skrevet av en fritt valgt Nobelprisvinner i litteratur. Ingen vanskelig jobb for en bokelsker med velfylte ulesthyller! Fra Sully F. Prudhomme i 1901 til Patrick Modiano i 2014 - lista er lang og alternativene er mange og gode, sjøl om det inntil videre skorter litt på kvinnesida. Det er som kjent bare 13 kvinner som har mottatt prisen: Selma Lagerlöf i 1909, Grazia Deledda i 1926, Sigrid Undset to år etter, Pearl Buck ti år etter det igjen, Gabriela Mistral midt på 1940-tallet, Nelly Sachs i 1966, Nadine Gordimer i 1991, Toni Morrison to år seinere, Wislawa Szymborska tre år etter det, Elfriede Jelinek i 2004, Doris Lessing alt for seint i 2007, Herta Müller to år etter og sist Alice Munro i 2013. Kanskje du har lest en av disse?

Sjøl fant jeg fram en av uhorvelig mange mannlige prisvinnere, rett og slett fordi det er dem ulesthylla mi bugner av. Særlig blant de eldste bøkene mine, de kjøpt i 2010 eller tidligere, er det mange av dem. I lange tider har jeg nemlig prioritert å lese bøker skrevet av særskilt gode kvinnelige forfattere, noe som naturligvis betyr at jeg ved en seinere anledning må lese de mannfolka som står igjen. Jeg nevner i fleng: Steinbeck, Kipling, Laxness, Mann, Grass, Faulkner med mange flere. Men det var likevel ingen hvemsomhelst jeg plukka ut; det var nemlig nordmannen Knut Hamsun (1859-1952) og hans roman fra 1892, Mysterier.

Jeg begynte lesinga i begynnelsen av desember, allerede litt etter tidsskjemaet, men må også innrømme at det gikk unormalt treigt denne gangen. Eller kanskje ikke, med tanke på tidspunktet. Desember er jo ei hektisk tid for de fleste av oss, og i tillegg til alle mer eller mindre vanlige forefallende arbeidsoppgaver i og utafor hjemmet og i studiesammenheng, kan en plutselig legge til hemningsløs julegavehandling, heftig baking, intens nedvasking, julepynting, generell styring og stelling, tenning av julegran, Luciafeiring, juleavslutninger, konserter og en god porsjon planlegging, her i heimen såkalt logistikk. Attpåtil kommer fort vekk sesongforkjølelsen snikende, sammen med andre mindre hyggelige infeksjoner og sjukdommer. Summen av dette kan naturligvis påvirke leselysta, lesetempoet og leseevnen til de fleste av oss. Det gjelder kanskje deg også? Jeg har i alle tilfelle ikke fått skrekkelig mange tilbakemeldinger fra påmeldte deltakere så langt. Faktisk er det bare meg!

Hedda leste Mysterier av Knut Hamsun

Hvis du også har lest en Nobelprisvinner i løpet av høsten, gjerne i forbindelse med denne lesesirkelen, men like gjerne helt på egen hånd også, kan du godt legge igjen ei lenke i kommentarfeltet under. Om du leste i september eller nå i romjula er ikke så farlig for meg. For om noen dager er det uansett nye regler som gjelder - og nye planer for lesesirkelen med nye kategorier, nye målsettinger og nye bøker! De som hadde meldt seg på via sida til Bjørg i forkant av denne runden, var Elida, Nina, Anna, Gro, Monika og Anita. Dere skulle lese følgende bukett av utvalgte Nobelprisvinnere: Thomas Mann, Ernest Hemingway, John Steinbeck, Mario Vargas Llosa, Elfriede Jelinek og Mario Vargas Llosa igjen. Gro skippa prisvinnerne og koste seg med den norske bokhøsten i stedet. Er noen av dere andre i mål med leseplanene, eller blei det krumkaker i stedet?

Oppsummeringa for første runde i bokhylleutfordringa, skandinaviske bøker fra 1900-tallet, finner du på Bjørg sin side, mens oversikt over runde to, om Afrika-bøkene, finner du her. Tredje rundes oppsummering, om de europeiske klassikere, er her, mens oppsummering fra fjerde runde og engelske bøker ligger her. I femte runde leste vi bøker som opprinnelig var skrevet på spansk, og det kan du lese mer om på denne sida, mens sjette rundes bøker fra Asia fins her. En forsinka sjuende runde fikk en oppsummering her. Gi gjerne beskjed dersom du ikke finner navnet ditt på noen av listene, eller dersom titler, forfattere eller lenker er feil, så skal jeg rette det opp så fort som mulig.

Da er det bare å ønske dere alle en fortsatt god jul! Og stikk gjerne innom her i løpet av de nærmeste dagene, for da kommer oversikta over hva jeg og Bjørg har tenkt for neste år. Alt jeg kan røpe på nåværende tidspunkt er at det denne gangen blir en liten pangstart på leseutfordringa. Merk deg derfor datoen 05. januar, og vær klar!

4 kommentarer:

  1. Interessant at det kun er 13 kvinner som har mottatt denne prisen, det sier sitt tenker jeg. Men skulle uansett ha lest mer av Steinbeck, Hamsun eller de andre du nevner. Og så få - bare du - som var med på denne bokhyllelesingen, jeg var altså ikke påmeldt, men hadde aldri rukket enda en bok, glad som jeg ble i Alberte som nå er ferdiglestl. Gleder meg til neste års bokhyllelesing :))

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det sier mye! Vi får være flinke til å lese damer - både de som har fått Nobelprisen og de som av underlige årsaker ennå ikke har fått den, som for eksempel Margaret Atwood. Også får vi heie dem fram når vi kan, eminente damer som glimrende menn! Ei god bok er tross alt ei god bok uansett.

      Håper du blir med til neste år!

      Slett
  2. Hei,

    jeg rakk ikke å lese boken som jeg satte meg opp på. Desember gikk med til å lese norsk i forbindelse med Bokbloggerprisen. Men jeg har likt denne utfordringen og gleder meg til å følge den i 2015, for å se om det er noen kategorier jeg kan være med på :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Den er grei, Gro, takk for beskjed. Og veldig hyggelig at du henger med videre!

      Godt nytt år!

      Slett