lørdag 4. juni 2011

Sommerlesing

I min iver etter å kunne krysse av flere leste bøker på lista/i oppslagsverket 1001 bøker du må lese før du dør, har jeg vært på det lokale biblioteket og raska med meg en hel haug mer eller mindre tilfeldige titler. (Jeg ser ikke bort ifra at jeg kommer til å kjøpe en del av bøkene etterhvert, men det er greit å ha et sted å begynne.) Og det har vist seg å være like greit; her jeg bor har det nemlig regna nesten hver eneste dag i hittil omtrent tre uker, og utsiktene for å få et skikkelig sommervær ser ikke umiddelbart bra ut. Da er det like greit å få dagene til å gå med god litteratur, synes jeg. Særlig nå som jeg faktisk har sommerferie.

Første bok ut - og det var kanskje et dumt valg, for jammen er den lang, treig og seig - er Den hemmelige historien av Donna Tartt. Boka kom ut i USA i 1992, og blei oversatt til norsk to år seinere. Jeg har holdt på med boka i mange dager nå, uten at den har engasjert meg noe særlig, og jeg lurer på om jeg kommer i mål i det hele tatt. Videre ligger både Bildet av Dorian Gray, Mørkets hjerte og Et rom med utsikt klare, sammen med blant anna Alberte og Jakob, Kristin Lavransdatter og Rebecca. Og, som alltid når det gjelder biblioteket, er det mer der det kommer fra. Heldigvis!

Lesepausa mi, som jeg skreiv om i et tidligere innlegg, er etter et par dager offisielt over. Nå er det bare sommer og bøker på meg, med tilhørende blogginnlegg, helt fram til månedsskiftet august - september. Da braker det løs med studiene igjen, i alle fall hvis alt går etter planen. Så: god boksommer!

6 kommentarer:

  1. Jeg likte både Bildet av Dorian Gray og Kristin Lavransdatter; resten har jeg til gode å lese. Så dumt at du ikke liker Den hemmelige historien! Den har jeg hørt mye bra om, uten at jeg har fått det begrunnet. Men da tror jeg at jeg heller skal begynne med Utvalgte emner i katastrofefysikk. God boksommer til deg også!

    SvarSlett
  2. Jeg gleder meg til å lese dem alle sammen, særlig "Kristin Lavransdatter". Har hatt lyst til å lese den så lenge nå! Håper sommeren er rett tid til trilogien. Jeg ser også fram til å lese flere av lesesirkelens utvalgte titler. I det hele tatt ser det ut til å bli en flott boksommer:)

    "Utvalgte emner i katastrofefysikk" er veldig passe som sommerlektyre. Gleder meg til å lese hva du synes om den. Også håper jeg det kommer mange innlegg om Chandler på søndag!

    SvarSlett
  3. Jeg leste Kristin Lavransdatter på vinteren, og den var perfekt for mørke høst- og vinterkvelder. Men det var først og fremst fordi den er litt tung språklig, og jeg foretrekker enklere bøker i sommervarmen.

    Jeg gleder meg også veldig til lesesirkelens bøker, og da spesielt til boken av Louis de Bernières og Greven av Monte Cristo. Det ser ut til at vi blir ti som blogger om Chandler, så det blir bra! Jeg håper bare at jeg rekker å bli ferdig med boken i tide...

    SvarSlett
  4. Jeg ser veldig fram til å lese "Greven av Monte Cristo" - det tror jeg blir spennende! Leste "De tre musketerer" i høst og koste meg med den. Det kommer forresten en ny filmversjon med de fektegærne gutta denne høsten!

    Louis de Bernières er en forfatter jeg hittil ikke har lest noe av, men som jeg har hørt mye godt om. Jeg tenkte jeg skulle begynne med "Kaptein Corellis mandolin" isteden for "Señor Viva and the Coca Lord".

    SvarSlett
  5. Kaptein Corellos mandolin kan anbefales! Har en mistanke om at forfatteren øser av sin rikholdige familiehistorie i den boka. Varm, overraskende og fornøyelig, og ikke uten brodd.
    Trudelutt

    SvarSlett
  6. Jeg visste ikke at du hadde lest den! Jeg skal prøve å komme igjennom i løpet av en måneds tid, så kan vi snakke om den da.

    SvarSlett