mandag 30. november 2015

Ønskebøker

Nå som det hvert øyeblikk blir desember, og førjulstida er i gang for alvor, tenkte jeg å dele ei liste over de bøkene jeg ønsker meg aller mest til jul i år. Som bokelsker, boksamler og ivrig lesehest er det alltid mulig å utvide bokhyllene bare bittelitt - sjøl om de alle sammen egentlig er fulle og vel så det. Det er alltid plass til ei bok eller to til, og det fins alltid noe jeg vil, bør, skal eller må lese. At jeg ønsker meg bøker bursdag etter bursdag og jul etter jul, er derfor ikke til å unngå. Her er det jeg har klart å samle sammen de siste ukene:

Konkrete titler
Alf Lombard: Alle jordens språk
Betty Smith: Det vokser et tre i Brooklyn
Bjørn Godøy: Ti tusen skygger
Eleanor Catton: De strålende
Elisabeth Aasen: Renessansens kvinner
Elisabeth Aasen: Kvinners spor i skrift
Gabriel Scott: Tante Pose
Herbjørg Wassmo: Bøkene om Dina
Ian McEwan: Barneloven
Jan Inge Sørbø: Arne Garborg. Frå bleike myr til alveland
Jane Austen: Fornuft og følelse
Johan Hammond Rosbach: Etymologi for alle
Jon Fosse: Kveldsvævd
Jon Fosse: Gnostiske essay
Jonas Lie: Familien på Gilje
Knut Hamsun: Pan
Margaret Atwood: Susanna Moodies dagbøker
Margaret Atwood: MaddAddam (på norsk)
Marisha Pessl: Nattfilm
Marta Norheim: Friksjonar
Merethe Lindstrøm: Fra vinterarkivene
Morten A. Strøksnes: Havboka
Per Olov Enquist: Lignelsesboken
Selma Lagerlöf: En herregårdssaga
Sigmund Løvåsen: Daga
Solveig Aareskjold: Lesebok for jenter. Frå Homer til The Hunger Games
Terje Nordby: Mytekalender sommer
Terje Nordby: Mytekalender høst
Tore Janson: Germanerne
Tore Janson: Latin
Tore Janson: Romerinner og romere
Vera Henriksen: Kongespeil
William Shakespeare: En midtsommernattsdrøm og Romeo & Julie (i samme praktbok)
Øystein Morten: Jakten på Sigurd Jorsalfare

Større verk
Háttatal
Flatøyboka
Norsk kvinnelitteraturhistorie
Den norske litterære kanon 1700-1900
Den norske litterære kanon 1900-1960
Kulturhistorisk leksikon for nordisk middelalder
1001 bøker du må lese før du dør
Etymologisk ordbok
Norsk personnamnleksikon
Sagakongene 1-10
Soga om Fridtjov den frøkne v/Jon Fosse
Øvrige sagaer
Middelalderlitteratur

Og ellers er bøker av følgende forfattere alltid fint:
Amalie Skram
Arne Garborg
Charles Dickens
Cora Sandel
Kerstin Ekman
Henrik Ibsen
Ian McEwan
Jon Fosse
Jonas Lie
Ludvig Holberg
Margaret Atwood
Ola Wikander
Per Olov Enquist
Selma Lagerlöf
Sigrid Undset
Tarjei Vesaas
Vera Henriksen
Virginia Woolf

Samt bøker fra det spennende og flotte Thorleif Dahls kulturbibliotek og Bokklubbens Verdensbibliotek (en gang serieidiot, alltid serieidiot...). Sånn! Da bør de fleste jeg kjenner være rusta for julegavehandlinga i år også. Hvilke bøker ønsker du deg til jul?

2 kommentarer:

  1. Helt enig, det er alltid noe nytt å lese :)
    Imponerende liste du har samlet sammen! Jeg har underveis dette året ikke lest særlig mye (bortsett fra pensum), men har likevel ervervet meg en stor stabel bøker som nå står ulest i bokhyllen. Elisabeth Aasen sin "Kvinners spor i skrift" står der også, og jeg MÅ anbefale bøkene om Dina! Nei, kan ikke ramse opp mer, du har ganske lik smak i bøker som meg - ha en fin førjulstid, Hedda :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er alt for mye en burde lese, egentlig, og tida går jo bare fortere og fortere... Håpløst prosjekt!
      Hvis det passer seg sånn, uti januar eller februar, kanskje vil skulle lest ei bok sammen? Hvordan er planene dine framover, har du litt mer lesetid? Kos deg med juletida!

      Slett