mandag 3. september 2018

Høstlesing

Det norske været så langt i år har virkelig ikke vært til å bli klok på. Etter den lengste og mest snørike vinteren jeg noensinne har gjennomlevd, fulgte tre uker med vår, før den varmeste og tørreste sommeren sia 1947 gjorde sitt inntog. Nå virker det hele å være over like fort som det kom, og jeg er spent på hvor fuktig og lang høsten kommer til å bli før vinteren nok en gang er over oss. Da er det like greit å innrømme det først som sist: Jeg har ingen planer denne høsten utover å lese. Jeg skal lese og kose meg og bare nyte akkurat det, slik en av og til kan få lov til å gjøre. Og jeg håper jeg har mye godt i vente.

Alexander L. Kielland
Dette leseprosjektet drar ut, så Alexander Kielland må være med inn i høsten også. Men som jeg tidligere har nevnt; jeg har ingen hast, og det har nok ikke han heller.

Per Olov Enquist
Nå har det gått såpass lang tid med rundtombæring av denne mannens sjølbiografi at jeg lurer på om han rett og slett blir skjøvet til biografisirkelen til Ingalill i desember. Jeg har ikke fått deltatt der noe særlig hittil i år, sjøl om jeg har lyst, men i min egenvalgte kategori "Gretne, gamle gubber" må jeg jo få til noe. Ellers blir det kleint.

Monika Fagerholm
Oppfølgeren til Den amerikanske jenta, Glitterscenen, er ferdiglest. Og som sin forgjenger, var det litt av ei bok! Det er noe særegent med disse kvinnene Fagerholm skildrer, og hun skildrer med såpass sterk kraft at en sitter igjen nærmest med litt bakoversveis. Les mer om boka her - den anbefales!

Agneta Pleijel
Kungens komediant er akkurat påbegynt, og jeg ser fram til å lese videre om lille Lars som fødes samtidig med operaens inntog i Sverige. Bindeleddet til Drottningens chirurg, den første boka i trilogien, er tydelig, men jeg lurer på om denne historia er like fascinerende som den forrige. Og ikke minst er jeg spent på om det er mulig å få tak i bok nummer tre. Den har jeg nemlig ikke!

Alexandre Dumas d.y.
Kameliadamen ligger fortsatt på vent i den lille bokhylla ved døra, der jeg legger slikt som ventebøker, binderser og avrevne knapper, kvitteringer, tyggis og femtilapper, og mange andre smågreier som jeg ikke aner hvor jeg ellers skal gjøre av (så klart kan jeg alltid putte disse greiene ned i en av de evigmange flytteeskene våre, men de prøver jeg jo å rydde ut av...). Uansett, ventebøkene har ei egen lita hylle slik at jeg ikke kan unngå å se på dem når jeg fyker forbi, og Dumas ligger øverst. Det lover bra!

Edith Södergran
Hun leses langsomt, Södergran. Av mange årsaker. Kanskje først og fremst på grunn av en litt uinspirert leser, som ikke helt har funnet rett vei inn i dette finstemte, finlandssvenske, lyriske landskapet. Men jeg er i gang, og det går framover.

Patricia Highsmith
Krim lest, krim glemt. Innlegg finner du her, og om Billett til helvete gjør sterkere inntrykk på deg enn den gjorde på meg, så er jo det helt i orden. Dette var rett og slett ikke min type bok, og det er en ærlig sak. Jeg forsøker meg nok igjen, på krim altså, ikke Highsmith (fem bøker er nok til å vite at dette ikke slår an), og tar gjerne i mot gode tips.

Tore Janson
Sakprosautgivelsen Germanerne er akkurat ferdiglest, og innlegg har den også fått. Nå går det nok lang tid før jeg leser ei slik bok igjen, uten at det har så mye med akkurat denne utgivelsen å gjøre. Men jeg kjente rett og slett at jeg ikke var så veldig mottakelig underveis i lesinga, og da tenker jeg at det er best å ha ei pause framfor å presse på. Ellers er jeg redd jeg ødelegger sakprosa for meg sjøl for ei lang, lang stund.

Alfabetlesing
Nytt månedlig leseprosjekt her i heimen, sjøl om det er diskutabelt om det egentlig passer så bra å starte opp noe sånt akkurat nå. Men passer det da egentlig noensinne å pålegge seg sjøl merarbeid og merlesing? Tja. Det er jo kos, da! Og dessuten er Merethe Lindstrøm første kvinne ut, med boka Arkitekt. Ja, for det er hele poenget her, å lese etter tittelens første bokstav i alfabetisk rekkefølge. Og om du også syns det virker å være en god strategi for å få has på alle de uleste bøkene, er det bare å bli med!

Bokhyllelesing 2018
To kvartalsoppsummeringer er unnagjort, hvilket vil si at det gjenstår ytterligere to. Noen leseutfordringer til skal vi også igjennom! For september er det så enkelt som at vi skal lese oppfølgere. Velg hvilken bok du vil, så lenge den henger sammen med en annen! Jeg tenker at min Pleijelbok nummer to glir naturlig inn her, men stirrer også mye etter Hilary Mantel, der andre bok om Thomas Cromwell fortsatt står ulest i hylla. Den første var jo så bra! Men det er så gruelig irriterende å vente på bok tre av tre når den ikke er kommet, og helt ærlig må jeg bare få bemerke at denne dama har brukt sin tid og vel så det. Nå er det vel på tide å få røska løs skrivefingra? Tilbake til Bokhyllelesing 2018: Første oppsummering ligger her, andre her. Ser du noe som ikke stemmer, gi beskjed. Og legg gjerne igjen lenker til innleggene dine dersom du ikke allerede har gjort det, slik at du kommer med på oversikta.

God høstlesing!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar