mandag 6. mai 2019

Vårlesing, del III

Det er ingen tvil, det er vår! Og i de varme solstrålene, den milde vinden og den herlige følelsen av frihet og fritid, ligger også sommeren og lurer. Her i huset gleder vi oss masse, over sykler og sparkesykler og kosta gater, over joggesko og sandaler og tørt gress - mest brunt inntil videre, men lell - over huskestativet på leikeplassen og klatretreet midt i hagen, over sandkassa og trampolina - alt kommer fram igjen etter en lang vinter, alt må betraktes, prøves og undersøkes som for første gang. Og hva passer vel bedre enn å etterpå sitte litt på trappa i solsteika, og bare se seg rundt, lukte på våren og spise en is? Jo, det måtte være å ta med ei bok ut, det da.

Alexander L. Kielland
I april kom jeg ikke videre i lesinga, men jeg har publisert et innlegg om lystspillet Bettys formynder, og jeg har begynt på et innlegg om romanen Sankt Hans fest. Og av fjerde og siste bind gjenstår det bare tre verker, før jeg er helt i mål! Om jeg ikke får lest og skrevet om alt i mai, er det i alle fall gjort i løpet av sommeren.

Johan Falkberget
De første geseller, den første boka i trilogien Christianus Sextus, som handler om 1700-tallssamfunnet rundt gruva med samme navn, er lest, likt og omtalt. Oppfølgeren, som heter I hammerens tegn, skulle leses som en del av fjerde runde av Bokhyllelesing 2019 nå i april, men er blitt litt utsatt på grunn av ei anna bok som bare må leses ferdig først. Men leses, det skal den!

Carol Shields
Dagbøker i stein blei plutselig påbegynt og plutselig utlest! Og det var ei nokså unik bok, som jeg har tenkt mye på i ettertid, og som jeg koste meg masse med underveis. Innlegg kommer.

Ingvild H. Rishøi
Mens snøen smelta i hagen og det klukka og rant fra alle takrenner og nedløp, leste jeg Vinternoveller av Ingvild H. Rishøi. Men jeg henger etter med skrivinga, så innlegg har ikke kommet her heller.

Charlotte Brontë
Fragmentet Emma på 28 sider har jeg tatt med meg både hit og dit, med et djupt ønske om å lese den så snart som mulig. Og rett som det var, var jeg i gang med Charlotte Brontë, men det var ikke Emma! Nei, sammen med to andre bokbloggere, Birthe fra JegLeser og Ina fra I bokhylla, leser jeg romanen Villette på omtrent seks hundre sider! På svensk! Og jammen er jeg ikke snart ferdig også!

Juan Rulfo
Juan Rulfo var en helt fremmed forfatter for meg, men jeg fant altså romanen Pedro Páramo i bokhylla likevel. Jeg leste den så i forbindelse med tredje runde av Bokhyllelesing 2019. Og etter litt att og fram fikk jeg skrevet om den også, og innlegget finner du her

A. S. Byatt
Innlegg om A. S. Byatts bok Biografens beretning har det også blitt, og det kan du lese her. Biografens beretning leste jeg som en del av prosjektet Alfabetlesing. 

William Faulkner
Faulkner er den nye ventegutten på lista, og blir med videre inn mot sommer og varme. Kanskje mai er måneden for Larmen og vreden?

Helle Helle
Helle Helle er også blant de uleste i april, men jeg tar henne med meg inn i mai måned og prøver igjen. Innimellom bursdager og nasjonaldag og kakespising og flaggveiving og ballongblåsing blir det kanskje tid til å lese en liten, dansk roman.

Alfabetlesing
Først ei lett oppsummering av det som er lest så langt: Jeg har kommet meg igjennom bokstavene A (Arkitekt), B (Biografens beretning), C (Christianus Sextus. De første geseller) og D (Dagbøker i stein) i løpet av årets første fire måneder. Og nå er det tid for å fortsette på bokstaven E. Planen er å lese romanen En beretning om blindhet av José Saramago. Om du også vil lese etter alfabetet, er det bare å bli med!

Bokhyllelesing 2019
I mai skal vi lese bøker av forfattere vi ikke har lest før. Det er alltid spennende, og det er mye å velge i mellom her! Derfor er jeg ikke helt sikker på hvem jeg skal ta for meg, men det er William Heinesen som står oppført på leselista. I tillegg skal jeg ta igjen forrige rundes lesing.

Hipp hurra for festglade maidager, og god les!

7 kommentarer:

  1. Herlig med vår, selv om snøen kjemper side om side med solen :D
    Imponerende at du snart er ferdig med Villette, skjønner at jeg må legge meg i selen når det gjelder lesingen!

    Ellers spennende titler du har denne våren. Faulkner har nettopp ankommet bokhyllen min, og Byatt holder jeg på med (Barnas bok).

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er helt nydelig! Tenk at noe så enkelt og upåvirkelig og tilsynelatende likegyldig som været kan gi så mye glede (eller frustrasjon...) og energi! Jeg koser meg virkelig i år:)

      Kom i mål med "Villette" for noen dager sia, men har fortsatt ikke fått summa meg. For ei bok! Hvordan ligger du/dere an?

      Hvilken Faulknertittel er det du har liggende? Jeg har også "Barnas bok" i hylla, men tror ikke jeg skal ta den nå. Lurer på om neste tjukke bok skal være "Middlemarch" eller "Den gylne notatbok". Jeg tenker at om jeg kommer meg igjennom en av dem, så er jeg nok snart klar for "Det annet kjønn" også!

      Slett
    2. Fantastisk at du er ferdig med Villette allerede! Jeg er kommet noen sider forbi 400, og Ina er på 360-ett eller annet. Det kan drøye før et innlegg er klart, så du må gjerne poste :)

      Det er Larmen og vreden jeg har av Faulkner, har du startet på den? Middelmarch og Den gylne notatbok er gode bøker, og jeg skulle gjerne lest dem om igjen. Du får si ifra når du er klar for Det annet kjønn :))

      Slett
    3. Det tar tid med innlegg her om dagen, så det er ikke sikkert jeg får et på plass før dere. Men for ei fantastisk god bok! Jeg har kosa meg så innmari :)

      Jeg har også "Larmen og vreden" klar, men har ikke gått i gang. Skal vi lese den sammen? I løpet av sommeren? Jeg tror "Det annet kjønn" kanskje er fin til høsten, hva tenker du?

      Slett
    4. Jeg har selv brukt svært lang tid på innlegg for tiden, og ennå har jeg to bøker som ble ferdiglest for en god stund siden :D Enig i at det er en fantastisk bok, og gleder meg faktisk til å skrive om den.

      Leser gjerne Larmen og vreden sammen i sommer, jeg har ikke lest noe av forfatteren før :)

      Slett
    5. Så koselig at vi kan lese sammen! Jeg har bare lest et utdrag på noen sider av Faulkner før, men ikke fra denne boka. Har hørt masse bra om den, så jeg gleder meg til å lese! Når passer det for deg?

      Er i gang med innlegg om "Villette" nå, men syns ikke det er så enkelt. Den rommer jo alt. Kan hende det tar ei stund før jeg kommer i mål;)

      God les videre i juni! :)

      Slett
    6. Jeg har lest litt om boken, og vet egentlig særlig lite, men nok til at den interesserte meg. Har ikke mange sider igjen av Villette, så jeg skal si ifra når siste side er lukket. Kan forestille meg at den blir vanskelig å skrive om!

      Slett