torsdag 2. januar 2020

Bokhyllelesing 2019 - ei oppsummering

Leseåret 2019 er historie, og de ivrigste av oss er i god vei med det neste. Før Bokhyllelesing 2020 presenteres, skal fjoråret oppsummeres. Her finner du ut hvordan det egentlig gikk med Bokhyllelesing 2019 - hvilke kategorier vi har hatt og når vi har hatt dem, hvem som har lest og hva som er blitt lest, og lenker til alle innlegg som er blitt skrevet. Er det noe som mangler, så rop ut!

I første runde leste vi bøker med røde omslag.
Disse fullførte:
Åslaug leste Augusta og Bjørnstjerne av Gerd Brantenberg
Aud Venke leste Arr av A. A. Olafsdottir
Anita leste Se på oss nå av Geir Gulliksen
Hedda leste Imot kunsten av Tomas Espedal
Berit (beroene) leste Atten grader minus av Stefan Ahnhem
Berit (beritbok) leste Mischling av Affinity Konar

I andre runde leste vi bøker som blei skrevet eller utgitt på 1800-tallet.
Disse fullførte:
Åslaug leste Den fortryllende vandringsmann av Nikolaj S. Leskov
Hedda leste Sne og Tre par av A. L. Kielland og Dobbeltgjengeren av F. Dostojevskij
Aud Venke leste Den bortkomne Faderen av Arne Garborg
Berit (beritbok) leste Storegut av Aasmund Olavsson Vinje

I tredje runde leste vi bøker av ikke-europeiske forfattere.
Disse fullførte:
Berit (beritbok) leste Guden for små ting av Arundhati Roy
Gro leste Tjenerinnens beretning av Margaret Atwood
Hedda leste Pedro Páramo av Juan Rulfo
Åslaug leste Ringen er sluttet av Belva Plain

I fjerde runde leste vi oppfølgere.
Disse fullførte:
Anita leste Katharina-koden av Jørn Lier Horst
Gro leste Heksen av Camilla Läckberg
Åslaug leste Mercedes-snittet av Anne Mette Hancock
Hedda leste Christianus Sextus. I hammerens tegn av Johan Falkberget

I femte runde leste vi bøker av forfattere vi ikke hadde lest før.
Disse fullførte:
Anita leste Resten av dagen av Kazuo Ishiguro
Hedda leste Hvis du vil av Helle Helle

I sjette og sjuende runde leste vi tjukke bøker vi lenge hadde utsatt å lese.
Disse fullførte:
Åslaug leste Åttitallet av Ketil Bjørnstad
Anita leste flere bøker av Lucinda Riley
Hedda leste Outlander. Under jegermånen av Diana Gabaldon

I åttende runde leste vi novelle- eller diktsamlinger.
Disse fullførte:
Anita leste Kantslag av Dorte Nors
Åslaug leste Kunstgleder av Inger Hagerup og Elsa Hagen
Hedda leste Du smiler mot meg fra et falmet bilde av Margaret Skjelbred og Poesiar etter Henrik Wergeland av Jon Fosse

I niende runde leste vi bøker med lange titler.
Disse fullførte:
Åslaug leste Fanny og mysteriet i den sørgende skogen av Rune Christiansen
Hedda leste Norsk er et lite språk som er i ferd med å dø ut, og andre myter om språk av Guro Nore Fløgstad og Anders Vaa
Anita leste Året da kjærligheten blomstret og verden sto i brann av Eva Bratholm og Joar Hoel Larsen

I tiende runde leste vi bok nummer elleve i ulestbunken/ulesthylla.
Disse fullførte:
Åslaug leste Kjerringleksikon av Catharina Ingelman-Sundberg
Anita leste Hundene i Tessaloniki av Kjell Askildsen
Hedda leste Iliaden av Homer

I ellevte runde leste vi bøker av forfattere som har mottatt Nobelprisen i litteratur.
Disse fullførte:
Anita leste Gater i mørke av Patrick Modiano
Åslaug leste I dag ville jeg helst ikke møtt meg selv av Herta Müller
Hedda leste Lang dags ferd mot natt av Eugene O'Neill

I tolvte runde leste vi julebøker.
Disse fullførte:
Anita leste Winterkringen av Janne S. Drangsholt
Åslaug leste Snøsøsteren av Maja Lunde
Hedda leste Tante Pose av Gabriel Scott og Guds kvern maler langsomt av Agatha Christie

***

Tusen takk til alle dere som er med! Det er kjempegøy at dere leser ut av bokhyllene deres sammen med meg. Jeg håper dere har god nytte av de ulike kategoriene, og at det er moro å finne bøker som passer og (tvangs)lese på en litt uvanlig måte. Takk for innsats, engasjement, kommentarer, tenking, lesing og skriving - enten det var litt eller mye, av og til eller hver gang. Dere er en flott lesegjeng! Og interessa deres er hovedårsaken til at jeg fortsetter med lesesirkelen i ett år til. Ja, og det at jeg ikke kan leve uten lister. Men i år kan det hende at jeg har falt litt av og mista oversikta, også på listene, derfor håper jeg du sier ifra om dine leste bøker har falt helt ut. 

I år som i fjor og som året før og året før det igjen også, ser vi at mange deltakere er med i de første rundene, men at leseinnsatsen dabber litt av etter hvert. Mot jul er det ofte få igjen. Men det er helt naturlig, tenker jeg. Som en av dere en gang skreiv, og som sikkert flere har tenkt eller kjent på: Det er jo ikke helt enkelt å vite hva en vil lese nesten ett år i forveien! Og når livet i tillegg kommer i veien, har en som regel ikke noe valg. Men jeg syns det er bedre å gå prøve og feile, enn å ikke forsøke i det hele tatt. Takk igjen til alle dere som forsøker! Så over til trekkinga (ett lodd per deltakelse - jo flere leste bøker, jo flere lodd): Vinneren av Bokhyllelesing 2019s bokpakke er GRO! Bokpakka kommer til deg så fort jeg får adressa di.

Takk igjen for all innsats - Bokhyllelesing 2020 skal etter planen starte opp i morra. Hva sier dere, skal vi ta ei runde til?

12 kommentarer:

  1. Flott oppsummering! Og ja, jeg tar gjerne en runde til:) Har fortsatt masse ulest i hyllene som har stått der en stund. Skal også delta i 1001-sirkel og det går unna noen hyllebøker der også. Samt min egen diktsirkel, da det ser ut til at flere ønsker at den også skal fortsette.

    Ønsker deg godt nytt år Hedda.:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så gøy at du er med videre, Anita! Jeg har veldig lyst til å forsøke meg på diktlesesirkelen din, håper å få gjort det i løpet av året.

      Godt nytt år til deg og dine også:)

      Slett
    2. Ja, det må du gjerne :)

      Takk for det Hedda:)

      Slett
  2. Jeg er som sagt i et annet kommentarfelt veldig for en runde til. Hadde ambisjoner om å delta i fjor, men hadde et så travelt år jobbmessig at det ikke gikk. Tror jeg leste flere bøker som kunne passe i kategoriene, men deltok knapt i bloggosfæren i det hele tatt i 2019. I år har jeg lyst å engasjere meg litt mer i bloggverdenen igjen og ikke minst gjøre et innhugg i bokhyllen. Mest sannsynlig kommer jeg ikke til å delta på alle, kan egentlig bare love at jeg har veldig lyst å delta på flest mulig akkurat nå.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så koselig at du er med! Håper du finner noen kategorier som passer for deg og de uleste bøkene du har:) Bøkene fra i fjor kan du bare si i fra om, dersom du vil ha dem med på lista.

      Slett
  3. Nytt år, nye muligheter! Jeg leste alle minus to og en halv (A Dance to the Music of Time og the Gospel According to JC + halvveis i the Magic Mountain). Jeg er bare utrolig sløv til å legge igjen bevis på at jeg har lest. Kanskje det skal bli nyttårsforsettet? Veldig klar for ny runde!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant! Veldig moro at du er med i år også:) Og det viktigste er jo at du leser, ikke at det skrives eller registreres. Men bare kom med det, om du vil ha det med på lista:)

      Slett
  4. Godt nytt år! Ja, jeg deltar gjerne ett år til. Ser at jeg har falt ut av lista en måned, da jeg var med på alle. Uten betydning, bare nevner det. Ikke alltid lett å ta fra bokhylla, så noen bøker må tas utenom. Ser fram til spennende utfordring igjen!

    SvarSlett
    Svar
    1. Godt nytt år! Så koselig at du er med ett år til:) Beklager at du har falt ut - kom med lenke, så skal jeg ordne opp i det!

      Slett
  5. Hei Hedda, godt nytt år og så gøy at jeg vant :) Jeg leser fremdeles bøker, men har en egen Instagram konto hvor jeg "mikroblogger" om bøker. Det fungerer bedre for meg, da det er litt tidkrevende å skru på PC'en når jeg kommer hjem.

    Skal jeg sende adressen her, eller på mail? Da trenger jeg mailadressen i såfall.

    Takk igjen og så gøy at jeg vant :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Gro, og beklager seint svar! Her har det vært hektiske dager! Jeg gleder meg masse til å sende deg pakka:) Om du er komfortabel med å skrive adressa di her, kan du bare gjøre det, om ikke, skal du mer enn gjerne få e-postadressa mi. Opp til deg:)

      Slett
    2. Hei Hedda og du skal ikke beklage sent svar :) Det er heller jeg.

      Adressen min er Gro Skrøvset, KJusløkka 59, 2015 Leirsund.

      :)

      Slett