lørdag 14. august 2010

Og så var høsten her, igjen

Og vips! var ferien over. I alle fall nesten. Jeg har uansett begynt å gjøre meg klar til ett nytt semester med studier. Flere pensumbøker er bestilt, noen av dem har jeg allerede. Jeg har til og med tatt dem fram, de ligger her på kontoret med sine glansa omslag, tjukke boksider og omfattende innhold. Etterhvert får jeg vel begynne å lese i dem også.

Årets sommerferiebøker er jeg ikke helt i mål med, men jeg gir meg sjøl litt bedre tid og håper jeg får lest noen av dem utover høsten - ved siden av all pensumlitteraturen. Det er nemlig ikke mye som gjenstår; Karen Blixen, Arne Garborg, Alf Prøysen og Torborg Nedreaas. Sistnevnte skal jeg også lese i løpet av året uansett; Av måneskinn gror det ingenting er en del av pensum.

Her er et utvalg av noen andre forfattere jeg skal lese i høst (omtrent førti forfattere er representert med romaner, noveller, skuespill og dikt, i tillegg kommer forfattere av essays, artikler og flerfoldige fagbøker):

Amalie Skram
Knut Hamsun
Ludvig Holberg
Jonny Halberg
Camilla Collett
Bjørnstjerne Bjørnson
Liv Køltzow
Henrik Ibsen
Tarjei Vesaas
Johan Borgen
Selma Lagerlöf
Jon Fosse

Jeg veit ikke med dere, men jeg gleder meg i alle fall til å begynne. God studiestart!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar